YAK 23 FLORA

Discussie in 'EDF forum' gestart door Ton van Munsteren, 27 apr 2003.

1. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Ja Ton. Dat PU Hars ken ik ook niet. Wat is dat voorn spul. Meerdere componenten? Eigenschappen?

2. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    doorgaandoorgaandoorgaandoorgaan
    Als het iemand verveelt hoeft hij niet te kijken maar ik vind dit heeeel mooi om naar te kijken!

Groeten Laurens

3. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Heee super en bedankt voor jullie reactie ga er zeker mee door en meerdere modellen zullen volgen.

Wat de PU betreft even kijken op het busje en daar staat : Het is een 1-componentige polyurethaanhars en is als voorstrijkmiddel ter verbetering van de hechting bedoeld voor polyesterharsen op beton, hout etc. Opbrengen met kwast of roller en een droogtijd 1 tot 4 uur.
    Naar mijn idee net zoiets als G4 maar dan sneller droog en gemakkelijker te schuren. Prima spulletje dus. Na het opbrengen van de glasmat (evt hechten met drupje CA) wordt met en kwast de PU opgebracht en zoveel mogelijk verdeelt zodat er geen glimmende stukken zijn, want dan ligt er teveel PU. Flink schuren, maar uiteraard niet door de mat, er hoeft maar een dun laagje over te blijven die het oppervlak verstevigen en harder maken, na het schuren nog een dun laagje PU en weer schuren zo zijn de porien van de mat bijna dicht de rest doet de lak wel.

Heb Poly Service nog gevraagd voor specificaties en deze worden opgestuurd ook aangeboden uitleg te geven op het forum en misschien doet men dat ook nog.

Ton

4. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    De Yak even in de wachtkamer om de Huckebein die op de Meeting van 4 mei bij de Goudse crashte weer vliegklaar te maken voor Keldonk.
    Nog niet helemaal in de kleuren maar wel vliegklaar voor Keldonk.
    Heb de eerste testvlucht donderdag gehad en moet bekennen de Huckebein FW183 is een prima Jet.

5. Dossy

Dossy Guest

huh ligt het nou aan mij of staat die staart nou ineens omhoog? 8O

6. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Die onderste 2 zijn een ander!
    Ook wel mooi trouwens 8)

Groeten Laurens

7. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dank je Laurens

Dossy
    Het model met de staart omhoog en nu ook met een rode neus genaamd de Huckebein is het model op de twee voorgaande en onderstaande foto's, de rede was het model vliegend te hebben op de meeting te Keldonk en dat is gelukt zie ook fotoverslag van de meeting. :oops: Helaas zit er wel weer een deukje in het rode neusje :oops:. Ook op de foto is het prototype te zien van de YAK23 die nog prima vliegt maar die voor de bouwkit iets gewijzigd is en vandaag de nieuwe in aanbouw zoals je kunt zien in dit verslag.

8. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ga je de YAK nog gedetailleerder maken of is hij nu af?
    Mooie Spitfire trouwens :worship:

Groeten Laurens

9. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Laurens,
    Het is misschien verwarrend maar de YAK op de foto is het prototype voor de kit en niet de moeite om verder te detaileren, zeker wel de moeite om lekker mee te vliegen. Het is dus niet het model dat ik nu in deze topic aan het bouwen ben en op punt sta te gaan afwerken. Dit weekend zullen er weer wat nieuwe plaatjes komen van de nieuwe YAK, eerst maar even flink schuren want met het mooie weer is het praktisch om dat buiten te doen.

Dank je, de spit is zeker een leuk model en vliegt met een speed 600/8,4 vertr 2,5:1 op 8 cellen 1700-3000mah en een 12x10 klapprop super. Zonder problemen te handstarten en vliegt met een leuke schaalsnelheid.

Ton

10. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dit is de reden dat de YAK23 even in de wachtkamer is gezet.
    Daar is tie dan mijn nieuwe aanwinst de Lippisch P20.

Ton

11. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Erwin,
    Dank je voor het verplaatsen.

Zo even een kleine update.

De Yak staat nu al zo'n 3 jaar in de PU100 met 25gram glas :oops: , maar heb door andere modellen geen tijd en zin gehad dit model verder af te werken.

Had er vorig jaar wel al wat aluminium kleurige lak op gespoten maar was nog steeds niet tevreden over het resultaat, hoewel het op de foto's er goed uitziet.

Ben dan ook weer flink aan het schuren gegaan en heb er aluminiumfolie op geplankt, net als de LIP20 die ook op de foto te zien is.

Moet de foto's nog uploaden maar zal eerdaags de foto's plaatsen.

Ton

12. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ton,

Ik zie nu pas dit draadje van de YAK-23.
    Zelf heb ik em half afgebouwd op de kast liggen.

Briljante oplossing voor het uitlijnen heb je gevonden met die bowdenkabel 8)
    Zakt die kabel alleen niet erg door waardoor het meten weer onnauwkeurig wordt?

Ik las dat de uitlaat met tape aan de fan wordt bevestigd, maar dan krijg je nooit de fan/motor meer eruit. Of lijm je de uitlaat niet vast aan de romp?

Heb jij of iemand anders suggesties voor de motorisering?
    Ik dacht aan een HET 2W of 3W (weet het verschil in prestatie niet eens :oops: )
    Ik ga eerder voor lage vleugelbelasting (lees langzaam kunnen vliegen), dan voor gaten in de lucht boren. Sneller kan later altijd nog.

13. mao

mao

Lid geworden:
    31 okt 2003
    ik heb twee tips voor
    1st neem de nieuw fan van rbc http://www.rbckits.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=205 scheelt echt veel vermogen als ik het moet in schatten +/- 20 %
    2de ga voor de 2w20 met 4 lipo,s 3700mah , met minder komt het zwaarte punt niet goed , probeer ze dus zo ver mogelijk naar voren in te bouwen.
    gr.

14. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wouter,

Kan me dat goed voorstellen, heb er dan ook niets meer aan gedaan de laatste tijd en dan zakt tie snel weg naar weet ik veel welke pagina.

OOOOO :cry: Waarom het is echt een waanzinnig goed vliegende kist Rob had ook niet verwacht dat dit zo'n populair model zou worden.

Dat uitlijnen gaat echt heel goed en dat doorhangen is nagenoeg niets en geldt voor beide zijde en is dus te verwaarlozen.

Het is 100% meer maatvast dan een draadje waar de nodige onvoorspelbare rek in zit.

Op de foto hangt de staaldraad misschien iets door, maar met meten trek je het staafje en buitenmantel strak.

Klopt, de straalbuis zit met tape vast op de fan en komt mee met de demontage van de fan en motor.

Dit systeem wordt op veel RBC modellen toegepast en werkt heel praktisch en goed.

Heb nog niet gevlogen met deze motoren, maar de 2W gaat perfect samen met een 3S1P Lipo 3300 pakket en dat geeft prima vermogen en met wat gasregelen ook een 8 min vliegduur.

De 3W is wat tammer en vraagt een hoger voltage en dus ook een cel meer en is dus niet echt praktisch, want 4 lipos passen niet in de romp/accu lokatie van de Yak.

Daarvoor is de YAK23 ook prima geschikt en dat gaat heel goed met een 2W motor op 3 Lipo's.

In iedergeval lekker verder bouwen aan de YAK en FOTO's maken.
    Nog niets kopen even afwachten, ga binnenkort de Yak verder afmaken en vliegen.
    Misschien eens wat afspreken kun je zien wat een 2W op 3 Lipo's doet.

Ton

15. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Mao,

4 Lipo's is lastig kunnen niet in de romp/accu houden, dan moet je echt gaan verbouwen.

Ton

16. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik ga hem zeker afmaken en vliegen, alleen heb ik teveel projecten en te weinig tijd...
    Naast de Sparrowhawk die zover mogelijk afmoet voor 26/8 leg ik de laatse hand aan een scratchbuild Talon om in de vakantie van de berg te gooien. Daarnaast heb ik nog een Beaufighter liggen die ik voor het grootste deel opnieuw wil bouwen.
    De YAK staat op de planning om volgend jaar te vliegen. Wellicht kan ik dan gelijk mijn intrede in de LiPo wereld maken.

Ik zal binnenkort een paar fotootjes plaatsen.

17. mao

mao

Lid geworden:
    31 okt 2003
    daar moet je inderdaad dan tijdens het bouwen rekening mee houden, met 3 lipo's word het lastig om het zwaartepunt goed te krijgen, zelf vlieg ik met 10 GP 2200 deze zitten helemaal naar voren.
    ps het schotje waar de cellen tegen aan komt even wat extra verstevigen , zodat niet bij de eerste beste harde langding de cellen er uit vliegen.

18. roblubbers

roblubbers Guest

Ton,

Ik zie in het draadje dat je veel werkt met PU, mooi spul zeg. Ik heb een paar vragen;
    Meng je het ook nog met talkpoeder?
    Heb je ook nog spanpapier gebruikt? Of PU rechtstreeks op het hout?
    Zou het ook geschikt zijn om een TF P51 in z'n geheel mee te doen?
    Wat zou je adviseren m.b.t. het matje?
    Welke verf en primer heb je gebruikt?

19. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    roblubbers,

Dank je

Ja doe al mijn modellen afwerken met PU maar dan in combinatie
    met 25 grams glasmat.

Heb op het forum meerdere modellen staan met deze afwerking, doe anders even zoeken met PU, mijn naam of met RBC en je zult aardig wat info kunnen vinden.

Heb je dan nog meer vragen dan kom ik daar zeker op terug.

Voor je P51 is het wat mij betreft een prima middel om af te werken.

De verder afwerking doe ik dan met Histor kwastplamuur en Histor aflak, of Histor kwastplamuur en Humbrol voor de kleuren op mijn schaalmodellen.

Op het schaalforum vind je meerdere gebruikers van de PU met 25 gr glasmat.

Spanpapier is ook een prima optie maar zou dat zelf gebruiken in combinatie met spanlak.

Heb wel een poging gedaan met papier en PU, maar het papier bleef te stug je moet daar echt wat water bij gebruiken en dat gaat met spanlak het beste.

Ton

20. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Gelijk maar even een update met een plaatjes.

De verf is zoveel mogelijk er weer vanaf geschuurd en zoals je ziet zit er nu zelfklevend Aluminium folie op.

Dat is veel leuker dan die alu verf, mooier ja smaken verschillen ik ben in ieder geval zeer tevreden.

Best wel handig die nieuwe upload functie voor foto's

Hoop binnen een week of twee de Yak te vliegen.

Heb nog wat meer plaatjes van het beplakken met de alu folie als daar interrese voor is zal ik die ook plaatsen.

Ton

Deel Deze Pagina