YAK 23 FLORA

Discussie in 'EDF forum' gestart door Ton van Munsteren, 27 apr 2003.

  1. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    .............
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb mijn eerste 2 4S A123 pakketten binnen!
    Pakketje is vandaag afgeleverd en ik heb nog geen cent betaald, sterker nog: niet eens een rekening bij het pakketje. Toch maar eens informeren.

    Nu het slechte nieuws:
    Ze passen niet in de schacht. Ik kom 1,5mm te kort in de breedte. De breedte van het pakket is 54,5 mm, terwijl volgens de specs 1 cel 26.15mm doorsnede zou zijn :nosmile:.

    Dat wordt dus breken.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.495
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Breken?? nee toch twee keer heen en weer met een schuurklos en 1,5mm balsa is weg.

    Denk je dat je met het zwaartepunt gaat uitkomen.

    Ton
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Moet ik nog even bekijken, maar twee nieuwe zijwandjes in de schacht lijkt mij eenvoudiger.
    De accu weegt 320 gr, ongeveer 35 gr meer dan een LiPo 3S 3200, dus ik verwacht dat het gaat lukken met het CG.
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo, de accuschacht is aangepast :)

    Zijwandjes en voorschot eruit gesloopt.

    [​IMG]


    Nieuwe schacht is naar de voorkant ruim 4 cm verlengd.

    [​IMG]


    Met de accu max. naar voren geschoven ligt het CG ca. nog 2 cm te ver naar voren.

    [​IMG]

    Gelijk de weegschaal er maar even bij gepakt, zonder de definitieve afwerking (aluminiumfolie) komt ie net onder de kilo.
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Gisteren bij de meeting van de Goudse een 2w-20 gekocht.
    Na aansluiten van de regelaar en de fan, maar eens gekeken hoe dit presteert met 4S A123. Echter, dat de regelaar (Kontronik Smile 40-6-12) schakelt bij 16A (ca. 1/3 knuppelweg) uit. :confused:
    Ook een 'normaal' 10 cellen NiCD pack stopt er bij 16A mee.

    Iemand een idee cq. oplossing?
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Onderstaand bericht kreeg ik van Kontronik.

    :mad:

    Op zoek dus naar een andere regelaar.
    Suggesties? Uiteraard betaalbaar, ik ben tenslotte Nederlander ;).
     
  8. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.495
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Haal toch gewoon een regelaar bij RBC die weten welke het beste past bij die motor.

    Goedkoop is vaak duurkoop want het kan je een kist kosten en dat is het allemaal niet waard.

    Heb zelf ook ervaren met de goedkopen regelaars, die het toerental van de motor niet bij kunnen houden en gek gaan doen.

    Ton
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een regelaar bij de motor vinden is niet zo'n probleem, een passende regelaar voor het A123 pack is lastiger. Veel is daar al over geschreven in het LiFePo draadje van Erik van Schaik.
    En als je niet de hoofdprijs wilt betalen, wordt de spoeling dun.
    Nu heb ik mijn oog laten vallen op deze van Hyperion.
    Vanaf 2.0V/cel cut off spanning instelbaar.

    Lijkt mij de goedkoopste die ook A123 aankan.
     
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Uiteindelijk is het toch de optie van Imre geworden.
    Volgens de specs (cellenaantal en cut-off is instelbaar + een geschakelde BEC) zou het goed moeten gaan en er staan veel lovende berichten op het web over deze ESC uit de stal van Feigao.

    Begin vorige week besteld en nu maar hopen dat hij snel komt - eigenlijk zou ik in Oss wel samen een rondje willen vliegen met Ton :).
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.495
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Dat klinkt goed laten we hopen dat je het gaat redden ik neem de YAK in iedergeval mee naar OSS.

    Kun je hem in iedergeval zien vliegen.

    Zou leuk zijn als Erik er ook is met zijn YAK kunnen we effe lekker Yakkeren.

    Ton
     
  13. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    .............
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  14. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    ............
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.495
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Heb je de regelaar al binnen.

    Jammer dat er van de drie Yakkies maar een de lucht in kon.
    De volgende schaalmeeting moeten we echt eens met zijn drieen Yakkeren.

    Dus Wouter en Erik opschieten met die Yakkie en maak die es effe snel vliegklaar.

    Wie zorgt er voor de vierde YAK23.

    [​IMG]

    Ton
     
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, maandag lag ie op de mat. :cool:

    Bij het proefdraaien de fan iets te stevig vastgehouden waardoor de fan tegen de ring aanliep en een flink slijtspoor achterliet :oops:.
    Ik hoop maar dat het niet teveel in de prestaties merkbaar is.

    Het valt niet mee om het hele zaakje netjes in/door de duct en vleugel te bouwen en het accu wisselen eenvoudig te maken.
    Maar één dezer dagen zal ie gaan vliegen. :)
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Opnieuw een kink in de kabel. :(
    Tijdens een motortest is de inlaatduct vacuum gezogen en gescheurd. :mad:
    Wordt weer prutsen om er een nieuwe duct in te krijgen.
     
  18. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    ...........
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2009
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.495
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Hoe heeft dit kunnen gebeuren heb daar zelf nog niet eerder van gehoord.
    Heb je met de hand de inlaat dichtgehouden.
    Beetje opschieten moeten toch echt een keer samen gaan Yakkeren.

    Succes met de reparatie.

    Ton
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik weet ook niet precies hoe het is gebeurd. Ik heb de inlaat niet dichtgehouden.
    De oorzaak die Erik schetst is het denk ik ook niet geweest - het heeft de nodig moeite gekost om de kapotte duct weer van de spanten af te krijgen.
    Het enige dat ik kan bedenken is dat de fan-unit zich tegen het randje van de duct heeft aangetrokken en dat dit heeft geleid tot de scheur.

    Maar goed een nieuwe duct (dikker) is al gemaakt, nu nog netjes erin lijmen.
    Komt goed.
     

Deel Deze Pagina