YAKOVLEV YAK 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ed Heemskerk, 13 dec 2016.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Absoluut geen electro in dit model.
    De ster motor inbouwen en genieten van het mooie brabellende geluid.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Lisse
    En het vluchtbeeld dan, de ster motor komt in de verste verte niet in de buurt van het vermogen van de E motor.
    Eerst maar eens testen.
     
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Als de ster niet voldoende power kan leveren, dan heb je geen andere keuze.
     
  4. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    Die nieuwe tor van Dick gaat makkelijk een 26X12 trekken, mega koppel die motoren van hem.
    Mijn 1e Penta 102 draait al jaren een 27X14 rond naar de 5000 rpm op de grond, ook een 28X12 gaat maar dan de motor wat rijk houden.
    De motor die ik van Ro heb overgenomen, ook een Penta 102, toch in de Cymodel P47 kunnen lepelen, heb hiervoor de cowl moeten aanpassen wat je bijna niet ziet of je moet er met een rolmaat naar zoeken.
    De bedoeling was en is nog steeds 2 van die 102’s op een 1/5 F7F te schroeven, voorlopig maar op de P47 gezet.
    Ga er volgend jaar weer aan bouwen.
    Ach electro kan best……..mits een geluidsmodule ingebouwd
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.806
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Alsjeblieft niet zeg..... dat is nog nepper dan nep.
    Dan liever een puur Electro motor met een goed propgeluid.
    Maar, doe toch maar een BB:banana:
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Lisse
    De P 47 SNAFU heeft een 4 blad propeller.
    Ik veronderstel l dat de verwijzing naar de Penta Motoren een 2 blad propeller is.
    Ik ga zien wat de 7 cilinder aankan aan Propellers.
    Ter vergelijk
    De Kolm 100 voor Yak 3 draait een 25x12 3 Blad propeller met 5300 RPM
     
  7. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    Klopt, vlieg met 2 blad Jack Schepens prop’s.
    Denk dat de penta 102 wel een 4 blad 25X12 aankan, een 26X14 2 blad draait in de lucht plankgas over z’n max toeren.
    Misschien maar eens uit proberen tzt op de 1/5 P47.
    En staat ‘redelijk’ schaal op de kist.
    Die Kolm motoren, blijven ze nu heel? er brak nog wel eens een krukas?
    In ieder geval gaan ze als een bezetene, wat een power komt er uit die motoren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 mei 2022
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.997
    Locatie:
    groningen
    Mooie P-47.

    Wel even een schaal-spinner op zetten! . . .

    upload_2022-5-29_15-16-30.png


    jan.
     
  9. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    Gebeurd.

    622E888D-50F2-4EC3-82C1-2BD7FD5450FD.png

    Verder nog wat?
     
    jmk1 en serge pot vinden dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.997
    Locatie:
    groningen
    [​IMG]

    Al een heel stuk beter.

    Als je dat wilt wil ik nog wel even kritisch kijken . . .

    ;)


    jan.
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Lisse
    Even terug naar de Yak
    De Koolstof motor bok is af,gisteravond ingebouwd in de proefstand.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ongelofelijk hoe sterk zo een koolstof constructie is.
    De motor swingt in de rubbers en totaal geen vervorming van de steun.
    Toch maar even met image shack, geen idee hoe foto s rechtstreeks te uploaden via MBF.
    In het voorste schot moet nog een opening gemaakt worden waarop de luchtinlaat van de motorkap wordt aangesloten.
    Ook tussen de beide cilinders komt nog een schot zodat er een labrint ontstaat waarmeer de cilinders gekoeld worden.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2022
    jmk1 vindt dit leuk.
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    De schaaloplossing van Ramoser voor de P47.
    Ik heb wat verschillende diameter bladen om op de 7 cilinder Brown Bear te testen.
     
    MicropropSport en jan brilman vinden dit leuk.
  13. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    Hoi Ed.
    Dick kon niet verder met de nieuwe 7 cil begreep ik, werkplaats is nog niet af.

    Eens kijken wat de penta 102 doet met een 4 blad Biela 25 X 10.
    Nu gaat het met de houten 26 X 14 2 blad Schepers prop eigenlijk te snel.
    Die vierblad van Ramoser voor de P47 ziet er gelikt uit, is dat van de 32 of de 25 serie?

    Helaas kan ik er komend weekend niet bij zijn, hopelijk met de warbirddag wel.


    62EAF1B8-3D24-4052-8D01-BC1A37DB407B.png 42C04588-25E8-44D9-9317-88365102AB98.png
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2022
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Lisse
    De 7 cilinder was niet in de werkplaats maar bij Dick thuis vertelde hij mij.
    Ik wacht rustig af wanneer de motor komt.
    Met schaalmodellen en motoren moet je geen haast hebben.
    De Ramoser propeller is een van de 25 serie.
    65 cm diameter staat er op is 25.9 INCH afgesteld op 14 inch spoed.
    Binnenkort de Kolm en de motorbok testen .
    Inmiddels ook de goede regelaar binnnen gekregen voor de Plettenberg Predator.
    De overweging is met 3 paketten 10 S te gaan vliegen ( 5000) Ma.
    De sets wegen ongeveer 950 gram per stuk.Blijft het batterijpack nog onder de 3 KG en een gecalculeerde vliegtijd van ruim 9 minuten.
    Met 10 S kan plettenberg een propeller aan van 27X 16 4 blad Ramose.
    De statische stuwkracht is dan volgens E calc 24 KG.
     
  15. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    De 25er serie van Ramoser staat limited tot 5K/min.
    Waneer ik de Ramoser toch neem moet dat de 32er serie zijn.
    Die P47 van jouw wordt zwaar overpowerd, 24 kg pull op een vlieggewicht van rond 16 kg is huge.
    Met 16 vlieggewicht is de vleugel belasting 175gr/dm, heel licht voor een 1/5 kissie.
    Ben benieuwd, kom eind juli nog wel even buurten in Abbenes.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Lisse
    Na Lange tijd wachten kreeg ik gisteren de brandstofpomp binnen voor de Kolm 100.
    Tijdens het testen bleek dat de motor voor de eerste start moeilijk de brandstof opzuigt.
    Als je dan een keer gaat vliegen wil ik geen uur zwengelen.
    Met een startmotor de brandstof aanzuigen gaat ook maar je beschadigt de schaalspinner er mee.
    Loopt de motor dan is er geen probleem.
    4 maanden levertijd is lang maar uiteindelijk toch geleverd.
    Het is een Emcotec Powerfuel RX-UV2 spritpumpe.
    Schakelbaar met een 2 standen schakelaar op de zender.
    De pomp heeft ook een terugloop naar de tank.
    [​IMG]
    Binnenkort weer testen.
     
    ISOLA2 en kvlasblom vinden dit leuk.
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    netjes....net echt
     

Deel Deze Pagina