z-poxy

ik heb vandaag de z-poxy van pacer binnen gekregen maar ik heb nog nooit met epoxy gewerkt.
op welke manier is deze het beste te verwerken want het zijn 2 potjes.

Z-Poxy moet je 1 op1 mixen.
weet niet welke je hebt en wat je wil lijmen.

Ik neem geen 5 min z-Poxy meer alleen de 30 min. Z-Poxy

De potjes staan bij mij altijd op de kachel en zijn dan altijd iets boven de 20°

Dan is de Poxy dunner en laat zich beter mixen.

Ik mix op stukjes glad karton met een tandenstoker of satestokje , altijd maar een beetje aan maken.
Beter 2x een klein beetje als 1x te veel.

Als de Z-Poxy lang staat bij koude temperatuur wil hij wel eens kristaliseren.
(zelfde als bij een potje honing)

Dan moet je de potjes effe in 50° warm water zetten (uurtje) dan gaat het weer weg.;)

Mvg Johan

Dan moet je de potjes effe in 50° warm water zetten (uurtje) dan gaat het weer weg.;)

Leuke tip!
Ik verwarm mijn epoxy even vóór het mengen om dit tegen te gaan. Je hebt je dan wel gek geperst op die taaie hars :-)

Ik koop inderdaad ook enkel de 30min versie. Ook de 'finishing resin' heb ik staan.
Een nauwkeurige weegschaal wil wel eens handig zijn voor middelgrote hoeveelheden; ik merk dat het meest vloeibare potje sneller op gaat dan het andere :-)

Als ik het ga gebruiken zet ik de 2 flesjes omgekeerd (in een rol plakband). Dan zakt het spul al in de tuit en hoef ik niet zo lang te knijpen... de dopjes sluiten gelukkig prima.
Ik mix het meestal op een stukje afval depron, en gebruik ook een stukje depron als spatel voor mixen en aanbrengen.
Prima spul!

Als de Z-Poxy lang staat bij koude temperatuur wil hij wel eens kristaliseren.
(zelfde als bij een potje honing)

Mvg Johan

Kijk, da's inderdaad een gouwe tip. Ik had hier ook nog twee flesjes Z-poxy staan, nog voor méér dan driekwart vol, waarvan de resin keihard geworden was. Stond ook op het punt om het spul weg te gooien. Zojuist dan een kwartiertje in heet kraanwater gezet, en het is weer helemaal vloeibaar....

Ik dacht eigenlijk dat ik ooit de dopjes verwisseld had en dat daardoor de resin steeds meer uithardde....

Bedankt Johan!

Dirk

Epoxy hardt niet uit van een klein beetje verharder erbij. Sterker nog, we passen de mengverhouding van epoxy wel eens aan door een kleine hoeveelheid hars bij de verharder te mengen.

Als je de kristallisatie opheft door te verwarmen, dan met twee dingen rekening houden: Draai de dop los. het zal niet de eerste dop zijn die tegen het plafond ploft. (been there, done that, maar dan met 60 liter vaten...)

Als je de kans hebt, dan tijdens het verwarmen een paar keer de dop dichtdraaien, en goed schudden. Dan lossen de kristallen tegen de dop ook op. Een achtergebleven kristal (of zelfs een stofdeeltje) kan de kristallisatie al snel weer terugbrengen.
De geltijd van de epoxy kan na de behandeling overigens iets ingekort zijn. Hou daar rekening mee.

Ah, je bent terzake zeer deskundig zo te lezen, bedankt voor de tips!

Sterker nog, we passen de mengverhouding van epoxy wel eens aan door een kleine hoeveelheid hars bij de verharder te mengen.

Ik begrijp niet precies wat je met bovenstaand bedoelt. Kun je door vooraf mengen van een kleine hoeveelheid hars bij de verharder het uithardingsproces bij definitief mengen soms versnellen??

En nog een vraag als het mag: wat is nu het effect als ik, zeg, 40/60 meng of juist 60/40....

Grtz, Dirk

Nee, het gaat anders:

Je hebt een epoxy, en een verharder. Stel, deze hebben een mengverhouding van 100:40. Echter, je wilt hem een mengverhouding van 100:50 geven, om wat voor reden dan ook (omdat je met een pomp met vaste mengverhouding werkt, of omdat hij qua mengverhouding hetzelfde moet zijn als een andere verharder). Je kan dan een beetje hars in de verharder mengen. Hierdoor wordt de verharder wel dikker, maar ook de mengverhouding verandert.

Natuurlijk zit er een beperking aan. Voeg je teveel hars toe, dan gaat het feest niet meer op, en hardt de boel toch uit. (soms niet volledig, en dat geeft een kauwgomachtige substantie)

Een nauwkeurige weegschaal wil wel eens handig zijn voor middelgrote hoeveelheden; ik merk dat het meest vloeibare potje sneller op gaat dan het andere :-)

Er is dan ook een verschil in dichtheid tussen beide vloeistoffen.Heb,toen ik men epoxy nodig had,uitgeknepen op een goed geykte weegschaal.En ik zag dat ik van de ene vloeistof meer nodig had dan van de andere.Dan kan je er van uitgaan dat beiden stoffen een verschillende dichtheid hebben.En zal je ene potje veel sneller leeg zijn dan het andere.

Klopt, de hars heeft meestal een dichtheid van 1,10-1,14 kg/dm3

De verharder zit meestal op 0,95 - 1,05

Dit houdt dus ook in dat de mengverhouding per gewicht en per volume afwijken. Normaalgesproken wordt de mengverhouding in gewichtsdelen gegeven. In volumedelen zit het meestal wat hoger.

Back