zelf een vacuum machientje maken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Jaap Gaasbeek, 23 aug 2008.

1. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    De prijs van dat materiaal valt erg mee hoor, is niet duur, ik dacht 60 euries voor een hele plaat de afmetingen weet ik niet zo uit men hoofd, maar die zijn wel groot.

Ja ze verkopen wel aan particulieren en als ze dat aan jou niet willen verkopen dan ga ik wel ff mee met je hihihi. Ik ken de meesten die daar werken en ook de eigenaar, dus nu problem.

Het is alleen zo dat, wil je een bepaalde dikte en er is daar geen reststukje van, dan moet je wel een hele plaat kopen.

Groet Jaap

Laatst bewerkt: 28 aug 2008
  2. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Bedankt voor het aanbod alvast, ik zal eens contact met ze zoeken.. Groot bedoel je als in 60x122 cm of groot als in 2x3 meter?

3. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Groot is 1250 x 2250 mm nog ff en tis beter om op msn te gaan hahahaha

Groet jaap

4. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Mag altijd hoor, [mijn schermnaam] at [hotmail] dotcom :)

Volgende week maar eens even gaan kijken (als ik weer zakgeld heb gekregen van moeder de vrouw ;)) of ik wat spulletjes bij elkaar kan scharrelen.. Volgens mij heb ik zelfs nog wel ergens een plaat 18mm mdf liggen (huh, ergens? Raak je zo'n plaat van 122x244 dan zomaar kwijt? Jup, op mijn zolder wel. Dat krijg je als je nooit iets weg wil gooien :D)

5. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Is goed ik voeg je wel even toe op msn.

Ben jij ook al zo iemand die niks weg mikt en overal wat van maken wilt en het stapelt zich maar op en op en op hahaha, maar eens komt de tijd tenminste dat denken we en vaak is het zover en heb je het netweg gemikt jihaaaaa

Groet Jaap

6. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Inderdaad, ik had even een 6V accu tester nodig, denk je dat ik nog weet waar ik die batterij houdertjes gelaten heb.. Vorige maand heel veel opgeruimd (lees: met pijn in mijn hart aan de weg gezet)... Wedden dat ze daar toch tussen zijn beland?

7. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    diversen

Jaap, Arnold en anderen,

dank voor de heldere antwoorden, wordt een leuk draadje :)

Kijk, dan kan een stofzuiger toch handig zijn, die schakel je met de voet aan/uit :D

Nou, dat willen we ook volgen Jaap :) Ik zeg foto's bijven plaatsen !

Maar dat geld natuurlijk ook voor dit apparaat, we willen natuurlijk de bouw volgen tot en met het eerste vacuum getrokken deel ...

Grtz,
    Menno

8. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Vivak kap trekken

Hier staat een afbeelding van een kastje wat ik gemaakt heb naar Duits voorbeeld.
    Dit is niet het lange model zoals ik dat eerder beschreef als "andere variant".
    Dat ga ik ook nog maken.

Vaccuum kistje

Een plaatje Vivak van 22x50 cm (1 mm) kost ongeveer € 5.

Suc6

Laatst bewerkt: 29 aug 2008
  9. Airo

Airo

Lid geworden:
    18 jan 2006
    Zelf weet ik er het fijne niet van, maar kan het dat vroeger ook onderdelen van koelkasten werden gebruikt om een vacuümpomp te bouwen?

Mvg,

Dennis

10. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Mooi Jaap, dit blijf ik volgen.... ;)

11. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Tom

Hahahahaha dank je Tom, maar jij had mijn machientje via msn al gezien.

@Arnold
    Ja Arnold zo`n bakje bedoelde ik dus ook, die plaat met bij jou figuurlijke gaatjes die zijn bij de doe het zelf zaken gewoon te koop.

@Dennis

Ja je kunt de compressor gebruiken van een koelkast om vacuum te zuigen ( beetje raar he een comp gebruiken als vacuumpomp maar het werkt daar gaat het om) , maar dan is wel een buffertank aanbevolen.
    Een koelkast compressor, die worden veel gebruikt door mannen die vleugels enz enz maken en dat noemen ze dan weer vacuumbagging ofzoiets hihi, ze knutselen er dan een membraam tussen, zadat wanneer het vacuum minder wordt de comp auto aan gaat tot de gewenste vacuum weer is bereikt dan slaat de comp weer uit.

Groet Jaap

Laatst bewerkt: 29 aug 2008
  12. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Zo de bovenbak is zowat klaar ik moet de spiralen nog aansluiten en de stalen bak waar de spiralen inzetten isoleren dan kan de bovenklep erop en de bovenbak erop zetten.

Hieronder de bovenbak van boven gezien, je ziet duidelijk de stalenbak voor de spiralen rechts zie je de 220 V aansluitpunten voor de spiralen.

Hieronder de bovenbak van onderen gezien, duidelijk zie je de spiralen onderstuind door een M8 draadstang, anders buigen ze door naar beneden.

Hieronder de gepervoreerde staalplaat die ook weer uit de oudijzerbak komt, daar maak ik dus de bovenkant van de vacuumbak van, wat mensen allemaal wegmikken ??

Hieronder de vacuummachine zoals die eruit gaat zien oeps men jet op de achtergrond.

Vriendelijke groet Jaap

13. hezik

hezik Guest

Mag je bij jullie spullen uit het grof vuil halen? Hier is dat ten strengste verboden, je mag alleen brengen. Hoe mooi je sommige spullen die er soms liggen ook vind, of hoe goed je ze ook zou kunnen gebruiken.

Erg jammer inderdaad want er ligt enorm vaak goed bruikbaar materiaal bij waarvoor je anders kapitalen moet betalen. Haal bv. een paar oude apparaten uit elkaar en je hebt al een godvermogen aan kleine boutjes/moertjes etc. bij elkaar.

14. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Hezik

Inderdaat dat is bij ons dus ook verboden, maar ja die ambtenaren kunnen niet overal zijn he.

Maar de kringloop en een oudijzerricycling bedrijf daar liggen soms heelveel bruikbare dingen en soms weer niet, je moet er om de dag even een kijkje nemen als je iets nodig hebt en zo de boel bij elkaar sprokkelen.

Groet Jaap

15. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    hier staan de aasgieren van de stort zelf vooraan om te kijken wat ze zelf nog even gaan "recycelen"

16. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Gerard_nl

Klopt helemaal wat je zegt en dan zetten ze het weer op marktplaats, maar wat zou jij doen als je daar werkte.

17. carlo01

carlo01

Lid geworden:
    11 mei 2008
    een vacuumpomp heeft meer luchtverplaatsing als een stofzuiger een stofzuiger zuigt namelijk geen vacuum we praten over negatieve lucht en dit kan je alleen maar met een vacumpomp bereiken een stofzuiger maakt wel onderdruk maar geen vacuum een vacuumpomp stopt ook met zuigen als de druk bereikt is en een stofzuiger blijft zuigen ik denk ook dat een stofzuiger het niet lang vol gaat houden
    die brand door dit komt doordat hij blijft zuigen maar eigenlijk niets meer kan zuigen
    en een vacuumpomp is best heel snel ik leg dagelijks straatstenen,tegels,stoepranden,en zelfs bedrijfsplaten mee (bedrijfsplaat 200x200 cm weegt droog 1750 kg per stuk nat ongeveer 2000 kg)
    en dit werkt pefect ik heb dan wel een forse pomp

let op ondershat de kracht van vacuum niet voor je het weet trekt hij alles stuk je kistje of kastje waar je vacuum in wil trekken dit kan gevaarlijk zijn

W.O.S. Systeem BV - HOME

veel succes met jullie vacuumkastjes

carlo

18. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Stofzuiger als pomp voor vaccuum trekken.

Dat kolpt helemaal Carlo

Maar een goede vaccuum pomp is echter veel duurder dan je gewone stofzuiger. Binnen enkel seconden geeft een stofzuiger voldoende onderdruk om een kap te trekken. Het volledig vaccuum trekken is echt niet nodig bij het trekken van Vivak kap. De Vivak plaat is ongeveer 190 graden en zeer soepel op dat moment.
    Dus je stofzuiger kun je gerust gebruiken en je krijgt een prima resultaat.
    Als de stofzuiger direct uit schakeld als je kap getrokken is, dan is dat absoluut niet nadelig voor je stofzuiger. Hij hoeft maar een paar seconden zijn maximale onderdruk te geven. Hoe vaak blijft je zuigmond niet ergens "aanhangen" als je bijvoorbeeld je auto uitzuigt?

19. carlo01

carlo01

Lid geworden:
    11 mei 2008
    dat is waar maar ik weet niet wat vivak is ik vlieg zelf heli maar heb wel redelijk veel ervaring met vacuum systemen ik werk er elke dag mee
    als er vragen over vacuum zijn aarzel dan niet om het te vragen ik vind het namelijk wel leuk als mensen expirimenten doen met vacuum
    hoe gaat het in zijn werk B.V een kap trekken heb je dan een mal of zo? ik heb geen idee namelijk

veel succes allen
    carlo

Laatst bewerkt: 12 sep 2008
  20. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Vivak kap terekken.

Hallo Carlo,

Hier staat een voorbeeld van het trekken van een Vivakkap.

Vivak kap trekken

Vivak is een kunststof die door verwarming (190 graden) zeer elastisch en vervormbaar wordt. Vivak wordt als het ware over een mal gezogen.

Deel Deze Pagina