zelf een vacuum machientje maken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Jaap Gaasbeek, 23 aug 2008.

1. carlo01

carlo01

Lid geworden:
    11 mei 2008

dank je nu weet ik waar jullie het ovehebben

o'h ik heb ook gelezen dat iemand een buffertank wilde maken
    nu moet ik jullie mededelen dat dit geen enkele zin heeft
    wij hebben namelijk ook geexpirimenteerd om een buffer tank op een vacuum pomp van 800 kub luchtverpaatsing te plaatsen
    maar bij de minste lekage in een afsluitng is de tank al voor 95/99 % vol met positive lucht dus de aanzuigtijd word langer omdat de vauumpomp eerst de tank moet leegzuigen en daarna pas aan je werkstuk begint te
    zuigen

succes met het vacuum

carlo

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @carlo

Het was mooi weer vandaag.

Vriendelijke Groeten Jaap

Laatst bewerkt: 13 sep 2008
  3. carlo01

carlo01

Lid geworden:
    11 mei 2008

ik geef aleen reactie op vacuum pompen en volgens mij heb ik niets verkeerds gezegt als jij dan gelijk begint te zeggen dat ik een wijsneus ben
    ik werk al jaren met vacuum dus ik denk dat ik wel weet waar ik over praat en als iemand niet weet wat vivak is mag hij of zij dan niet reageren over vacuumpompen?

kom eens bij mij langs zal ik jou eens een rondleiding geven over vacuum mischien kan je iets leren ik denk dat je niet eens het verschil weet tussen HOOG en LAAG vacuum

vriedelijke groet carlo

4. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Hallo Carlo.

Alle respect voor jouw kennis, maar we praten hier niet over vaccuumpompen d.w.z. het volledig luchtledig pompen van een ruimte.
    Ik heb vanuit mijn beroep jarenlang met vaccuum en vaccuumpompen gewerkt dus ik weet ook echt wel iets van het vaccuum gebeuren.
    Onjuist en ondeskundig gebruik van een vaccuumpomp kan zelfs ons zelfgemaakte bakje laten imploderen! Weg mal, weg bakje.

De toepassing hier op dit Forum is alleen bedoeld om in enkele seconden een hoeveelheid lucht uit een bakje/kistje te trekken zodat er een onderdruk ontstaat die nodig is om het warme Vivak over een mal te "trekken". Anders gezegd; door de onderdruk ontstaat er druk van buitenaf die het warme Vivak netjes om ons malletje drapeerd.
    Dit gaat uitstekend met een gewone stofzuiger.

Waar haalt de gemiddelde modelbouwer een vaccuumpomp vandaan om deze vervolgens een paar keer per jaar te maar te gebruiken.

Een modelbouwer is ook een improvisator.

5. carlo01

carlo01

Lid geworden:
    11 mei 2008
    ik snap het helemaal maar die jaap moet wat rustiger reageeren maar laag vacuum is ongeveer gelijk aan een stofzuiger ik bedoel dan een slakkenhuis pompje en ik zelf dacht dat die best betaalbaar zijn
    en imploderen heb ik ook gezegd mensen onderschaten vacuum al snel
    als je je vlake hand op een slag houd en zet daarna je vacuumpomp aan gebeurt er weinig tot niets als je een kasje vacuum trekt al is hij dan van
    5 mm staal impodeert hij bij 0. 8 bar onderdruk
    weet jaap zelf wel wat vacuum is?

carlo

groet carlo

6. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Arnold

Ik weet waar nog een vacuumpomp ligt, kan denk ik voor weinig weg, dat is er 1 die met alu plaatjes en die zijn horizontaal gemonteerd op een ronde as. Hij is wel 380V en ik weet niet of hij goed is, maar je kunt er nog wel onderdelen voor krijgen.
    Ik heb geweten hoe zo`n pomp hete, maar dat ben ik ff vergeten, ik heb ze wel in het verleden gerevideert. Het is een oud model maar oersterk.

@Carlo

Geen idee wat vacuum is.
    Jij mag helemaal uitleggen wat vacuum is, maar dan wel in een nieuw draadje graag.

Sorry dat ik een beetje heftig reageerde maar het is niet terecht dat jij hier ff langs komt en op dit draadje dingen zegt die niet kunnen volgens jou, maar die wel met succes zijn gedaan, hier of ergens anders op een forum.

Daarom zeg ik nogmaals tegen je, snuffel eerst eens op het internet en informeer jezelf eerst eens goed voordat je ergens commentaar op geeft.

Natuurlijk zul jij erg veel verstand van vacuum hebben en natuurlijk is die kennis van jou hier van harte welkom, daar is dit forum voor, om kennis samen te delen.

Zeg hier op het forum nooit van dat kan niet, ik sta hier telkens versteld hoe men iets maakt of doet.

Vriendelijk groeten Jaap

7. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    En terug ontopic, bekken doe je in de kroeg! :D

<einde politieagent modus>

Waarom is dat vivak niet gewoon in stukjes van 30x20 te krijgen voor een paar euro, maar moet het dán direct weer 13 euro ofzo kosten? En ik zou niet weten wat ik moet met een plaat van 1.22x2.44 meter... jemig. Iemand een tussenoplossing?

8. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Ik koop een hele plaat en ik zaag/knip die plaat in stukken van 30x20 cm en dan mag jij plaatjes van mij kopen voor 10 euries.

10 EURIES PER STUK NATUURLIJK HE

JIHAAAAAAAAA

NOU NOU

Jaap

9. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Jaap in zijn element.

Han.

Ps nog effe dan is de cam terug.

10. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Han

Han je kent me he hihi

Daar ben je weer hahahaha ja lachen he, ik miste je cam wel hoor!!!!! ik ga gelijk ff kijken.

Doei tot zo

Gr Jaap

11. stefan1

stefan1

Lid geworden:
    16 apr 2007
    Hallo mensen,

Hoe maak je dan een body voor een auto ?
    Ik bedoel met een mal. moet je je eigen body gebruiken ? of moet je een mal maken van de body ?

Mvg Stefan

12. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Kap en mal maken.

Hallo Stefan,

Hier in dit draadje staat al heel veel informatie.

Kap maken

Je kunt twee soorten mallen maken.

1-Een positieve mal door de bestaande bodykap vol te gieten met model/gietgips. Dit is gedaan met een bodykap in het draadje "Kap maken".
    (Dit model/gietgips kun je o.a. kopen bij de Gamma.)
    Deze methode geeft een minder scherpe mal omdat je de binnenkant als mal gebruikt en je niet alle details hebt die buitenop zitten..

2-Een negatieve mal kun je maken door de kap in een kistje te leggen en dit vol te gieten met modelgips. Het voordeel is dat je een mal hebt met alle details. De kap vooraf insmeren met wat boenwas o.i.d. vergemakkelijkt het "lossen" van de voorbeeldkap. Het plankje is om de kap vast te zetten/klemmen op de bodem

Bijgaande twee foto's ter illustratie.

Als het gips volledig is uitgehard (neem hiervoor een dag!)dan verwijder je de zijkanten, daarna keer je het geheel om en kun je het voorbeeld eruit pakken.

Succ6

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
  14. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Minder scherp of niet is natuurlijk afhankelijk van hoe de oorspronkelijke kap gemaakt is. Voor zo ver ik weet worden autokappen altijd met een positieve mal gemaakt en zitten de scherpe aftekeningen dus binnenin.

15. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Klopt helemaal hoor, maar het maakt eigelijk niks uit, wel is bepalend wat voor produkt je gaat maken en wat je aanzicht op het produkt moet hebben.

Als je negatief gaat vacuumtrekken dan zul je aanzuigpunten moet hebben om vacuum te kunnen zuigen, zo worden bijvoorbeeld ligbaden enz enz gemaakt, deze mallen worden trouwens in Heerde gemaakt, ik heb daar eens een kijkje mogen nemen.
    Tevens zijn die ligbadmallen water gekoelt om zodoende veel produktie te kunnen maken.

De meeste kappen enz enz enz worden over positive mallen getrokken, omdat je dan de gladde en mooie kant als aanzichtkant hebt en je maakt die kap dan ook in kleur door aan de binnenkant je verf aan te brengen, dus hou je een strakke en glimmend aanzicht van je kap.

Kijk maar eens aan de binnenkant van een getrokken blanke kap daar zie je meestal sporen die je niet aan de buitenkant wil zien.

Uiteraard is het zo dat men gaat vacuumtrekken over een mal of in een mal, omdat de aanzichtkant bepalend is voor de manier van vacuum trekken over of in een mal, men zal dus kiezen om de aanzichtkant zo strak en glad mogelijk te krijgen.

Dus als je ergens wat ziet wat mogelijkerwijs vacuumgetrokken is, kijk dan eens waar je sporen ziet, dan zie je hoe dat produkt vacuum getrokken is pos of neg.

Ga eens kijken bij de doe het zelf zaken daar hangt het vol van pos getrokken Vivak en gelijk een tip hier nu voor de modelbouwers onder ons, je kunt verpakkingsmateriaal gebruiken om ruitjes te maken en om vacuum te zuigen dat is namelijk Vivak en ook je colafles is PET een soort Vivak.

Vriendelijke groeten Jaap

16. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    hoe heet het materiaal precies, want ik zie op de site geen vivak.

17. Ice

Ice Guest

Beste forummers,

Ik ben voor 'n schoolproject op zoek naar 'n vacuummeter die 'n digitaal signaal als outputje geeft.
    Dit signaal moet aangeven of er een vacuum is (bv boven de 0,8mbar).

Kan iemand mij hiermee helpen?

Bij voorbaat dank

18. carbonglider

carbonglider

Lid geworden:
    17 jan 2006
    Farnell pressure gauge

Deel Deze Pagina