Zelf graafmachine maken

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door motormuis, 4 mei 2010.

1. Arie32

Arie32

Lid geworden:
    18 nov 2006
    En alles is hier prima in onder te brengen hoor...

2. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Dus alles is onder te brengen in dat Bruder gevalletje ,ook die beide accus ? en waarom 2
    Ik ben ook begonnen ,nou ja begonnen ,met slopen dan .
    Maar je kan van die Bruder jongens zeggen wat je wil ,maar het zijn meesters in het verbergen van de aansluitpunten ,maar ja voor een goede sloper als ik ,is natuurlijk een
    peuleschilletje
    Heb een paar foto,s gemaakt van mijn sloperij ,maar ja voorlopig lijkt het natuurlijk nergens op, en als dit een werkende machine moet worden dan moet er nog heel wat gebeuren

mvg Kees de Baggersloper

3. Arie32

Arie32

Lid geworden:
    18 nov 2006
    Hahaha ja de brudermannen weten inderdaad wel wat te verbergen.Zolang je de buitenkant niet sloopt maakt het niet uit.

Sloop ze!

4. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Ben vandaag begonnen om de graafarm te maken ,schoot me in gedachten dat ik nog
    ergens in mijn hobbybende een stuk messing plaat moest hebben , na lang zoeken het
    toch nog gevonden .
    De arm van het Bruder model nagetekend en uitgeknipt met de blikschaar en dat valt ook nog tegen heb er tenminste een lamme vlerk aan overgehouden (gaat weer over)
    Wat ik me nu afvraag is het volgende
    Op de graafarm op de boven kant ligt 1 cilinder ,,nu heb ik op een modelletje gezien waar er 2 cilinders op liggen ,dat vind ik veel mooier ,zou er hier ook 2 op willen hebben
    maar vraag me af of dat op deze machine ook mogelijk is
    mvg
    motormuis

5. Deckers

Deckers

Lid geworden:
    1 dec 2008
    Heb je een foto van wat je bedoeld? bedoel je een dubbele zuiger bovenaan?
    (;)alles is te maken;))

mvg
    Maarten

6. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Hallo motormuis
    Mijn Liebherr 974 op dit forum heeft twee cilinders voor de lepelsteel.
    Bij een smallere giek zoals die van jouw wordt het wel krap, en of dit nu zo mooi is bij een kleinere kraan??? Maar alles is te maken.

7. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi Stefan + Deckers
    Ja ik heb het gezien en inderdaad voor een dubbele cilinder moet je meer plaats hebben
    en dat is er niet ,dan maar met 1 cilinder ,en ik denk dat ik het mezelf niet zo moeilijk moet
    maken .
    Is tenslotte mijn eerste poging om zoiets te maken ,en dan gelijk het diepe in terwijl je
    niet kan zwemmen ,is niet handig ,meestal verzu;;;; je dan en dat staat zo slordig
    als je verzopen thuis komt
    Moet altijd dan nog denken aan mijn jeugd ,zat altijd in de sloot te klooien en mijn vader kwam daar natuurlijk achter .
    En dan zei die ,,Denk er om als je verzopen thuis komt krijg je op je donder toe ,dat vergeet je nooit meer
    mvg Motormuis

8. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi Arie
    Zoals je kunt zien ben ik de graafarmen aan het maken ,maar daarbij doemt voor mij gelijk
    een probleem op ,en wel dit
    Moet ik bij het maken van de bevestigins punten van de cilinder ,rekening houden met de
    lengte van de cilinder ,of moet ik eerst de cilinder hebben om de lengte van de bevestiging te bepalen .
    Of kan ik de zelfde punten overnemem zoals ze op het Bruder model zijn aangebracht ?
    mvg motormuis

9. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Hallo,

Het oren van de bovenwagen, lepelsteel en bak (stangzijde cilinders). kan je zo van het bruder model overnemen.
    Als vervolgens even kijkt wat de draai hoek van de giek, lepelsteel en bak moet zijn in de PDF folder van Catepillar (te vinden bij www.cat.com), dan kan je de slag van de cilinder bepalen. Dit door eenvoudig vanuit een vast punt ca 15cm vanaf het draaipunt met een rolmaat te meten.
    Met deze slag kan je aan de hand van de cilinder leverancier de minimale inbouwlengte bepalen. Deze inbouwlengte meet je terug op de giek, en je hebt je tweede bevestigingspunt.
    Als je het zo doet, heb je de mooiste oplossing zonder dat je lange stangen hebt zoals Wedico of dat je cilinder eigenlijk te kort is en je bereik van je giek te klein is.

Laatst bewerkt: 12 mei 2010
  10. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Dus ik moet eigelijk wachten op de cilinders ,deze wil ik betrekken van Stef ,maar daar zal ik nog wel even op moeten wachten ,maar goed er is geen haast bij heb nog werk zat

motormuis

11. Arie32

Arie32

Lid geworden:
    18 nov 2006
    Hallo

Als je Stefan zijn visie aanhoudt komt het helemaal goed .Wat er aan lengte bijkomt door cilindereinddoppen e.d weet ik zo niet.Dit kan Stef je ongetwijfeld vertellen.Als je dan de inbouwmaat hebt en de hub erbij opteld heb je de totale lengte van de cilinder in ingeschoven toestand.
    Bij mijn kraan heb ik eerst ook lopen kloten en uiteindelijk de gewacht met de bevestigingen tot ik de cilinders had.Toen uitgemeten en alles gemonteerd.

Ik heb straks ook nog een bestellling voor Stef dus kunnen we hem even lekker laten zweten hahaha.
    Ik zou hem even vragen wat de inbouwmaat gaat worden en als je dan je hubmaat weet kun je meteen je bevestigingspunten monteren.
    En bevalt het werk je tot nu toe?Mooi he beetje baggers bouwen hahaha

Groet Arie

Laatst bewerkt: 12 mei 2010
  12. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi
    Ja eigelijk heb ik helemaal nog niets ,omdat ik de giek en de stok( als ik het het goed zeg )
    van 1mm messing plaat gemaakt heb ,maar bij nader inzien is dat eigelijk een beetje te
    dun ,
    Morgen even op zoek naar een plaat 3a4 mm dat lijkt me iets steviger .
    Als ik Stefan zijn visie aan houd komt het wel goed ,maaaaaar julie hebben het over oren ,en een hub maat enz ,maar daar snap ik uberhaupt niets van ,heb wel een vermoeden ,maar dit is voor mij akradaba , heb nog nooit iets met een graafmachine te maken gehad .
    Maar ja de eerste 45 jaar is alles vreemd

mvg motormuis

13. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    hallo Motormuis,
    De Hub is het duits voor slag lengte dus het verschil tussen in en uitgeschoven stand.
    Oren zijn de plaatdelen van die giek waar de cilinder aan vast komt te zitten. Ze lijken een beetje op oren (rond, aan een kant vast en met een gat in het midden).

1mm plaat moet sterk zat zijn. Ik heb voor de giek van mijn kraan 1,5mm staal gebruikt maar deze kraan is ook groter. Je moet de giek ook niet te zwaar maken, is allemaal gewicht wat je omhoog moet duwen met de cilinders.
    Als je de giek straks dicht maakt (als een soort koker) en deze dan rondom dicht soldeert, is hij zo sterk dat je erop kan staan. Je moet wel de draaipunten wat opdikken met wat 2mm plaat, zodat deze niet uitscheuren of krom gaan.
    Want het stuk waar de lepelsteel (die stok van jouw) tussen draait steekt behoorlijk uit, en dan is 1mm niet voldoende. De oren van de cilinders kun je van 2 of 3mm plaat maken.

14. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi Stefan
    Ga het een beetje snappen ,had wel zo,n vermoeden . ben nu bezig om nieuwe te maken
    de eerste stonden me eigelijk niet aan ,had die geknipt met de blikschaar en dan krijg je allemaal van die kleine hapjes plus dat de plaat een beetje oprekt en dat is later weer moeilijk weg te krijgen ,de nieuwe zaag ik met de decopeerzaag ,dan blijft alles mooi strak
    Heb het al gezien een graafmachine maken is geen kattepis
    Maar we komen er wel met vallen en opstaan .
    mvg motormuis

15. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hallo
    Wat zit er dan voor verlichting op zo,n graafmachine ? hoorde Arie 32 dat hij kanalen te kort komt dan moet hij de zender uitbreiden met een multi prop decoder .is geen goedkope
    oplossing ,maar wel de eenvoudigste .
    Extra ontvanger er bij ,dat werkt natuulijk niet .
    ik heb een futaba fc 16 met uitbreiding dus heb ik kanalen genoeg .
    Nog mooier is natuurlijk 2,4 GHZ maar ja daar kom je ook maar aan 6 kanalen of je
    moet heel erg diep in je buidel tasten ,misschien iets voor later .
    mvg motormuis

16. Arie32

Arie32

Lid geworden:
    18 nov 2006
    Hallo

Verlichting kun je gewoon bij conrad kopen,dit zijn hele kleine lampjes,dus lekker makkelijk in te bouwen.
    Over de zender..ik heb een multiplex mc3030 9-kanaals zender met een 8-kanaals ontvanger en kom kanalen te kort.
    Om nu een dure 10 of 12 kanaals zender met bijpassende ontvanger te kopen is gekkenwerk.De meeste functies gebruik je niet dus dat is onnodig voor een kraan.
    Een multiprop is misschien een optie maar de werking daarvan begrijp ik niet helemaal en al helemaal niet hoe je die gebruikt met de 8-kanaals ontvanger.

Het idee voor mijn huidige kraan is een goedkope zender erbij kopen en de functies over te bouwen in de huidige zender.Dan kun je namelijk wel 2 ontvangers gebruiken en hou je de meeste centen in je beurs.
    Mijn machine zit tamelijk vol gebouwd en is nu beperkt in de ruimte,dus veel extra opties zal niet lukken.Ik ben inmiddels wat ruimte aan het maken en wat veranderingen aan het doorvoeren dus misschien dat er wat ruimte is straks voor een 2 of 3tal extra functies.
    Maar 2 zenders in 1 behuizing lijkt mij een mooie oplossing voor een graafmachine met veel functies.

Laatst bewerkt: 15 mei 2010
  17. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hoi Arie
    Zo heb ik het ,
    De 8 knopjes links boven in de zender corresponderen met de multidecoder die in de bovenste aansluiting van de ontvanger zit .
    De ontvanger heeft zelf 6 kanalen + 8 die op de multidecoder zitten .
    Die multidecoder kun je in verschillende uitvoering en kopen zoals 4 schakelkanalen +4
    sevokanalen of alles schakelkanalen ,maar of dat met jou zender Multiplex ook mogelijk is
    dat weet ik niet ,ik heb nl een Robbe Futaba
    Hopelijk ben je een beetje wijzer geworden .
    Ja lampjes heb ik zat alle soorten en maten plus leds dat is het probleem niet maar waar
    zitten ze,
    Heeft een graafmachine schijnwerpers enz

Ben nu bezig met de giek maak voor alle doorvoerigen bronzen busjes met een stalen as
    van 6 mm ,loopt lekker spelingvrij en slijt practies niet
    Mvg Motormuis

18. Arie32

Arie32

Lid geworden:
    18 nov 2006
    Aha ik begin het te snappen.Maar deze multiprop dingen is specifiek voor futaba?
    Op zich ook geen probleem natuurlijk,koop ik gewoon een andere zender.Dit is iets voor de oudere zenders of gaan dit ook werken met nieuw spul?

De verlichting van een rupskraan zit meestal met een schijnwerper op de giek,soms ook op de steel en op de cabine vaak ook 3.
    2 bovenop de cabine en 1 linksonder.Dan kun je rechtsvoor onderin de cabine ook nog 1 plaatsen.

Groet Arie

19. motormuis

motormuis

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Nee hoor dit is ook voor nieuwe modellen en ik vermoed dat er zoiets ook wel is voor jou zender
    Ikheb je een PB gestuurd

mvg Kees

20. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    hallo,
    Als ik het goed zie heb je de decoder nu aangesloten op het DSC (direct servo control) ingang van de ontvanger. Deze ingang gebruik je als je met kabel wilt bedienen.
    Dat gaat zo niet werken. Je moet de decoder in kanaal 6, 7 of 8 steken afhankelijk waar hij in de zender op zit.

Deel Deze Pagina