zelf helikopter romp maken (jetranger) (bell 206)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door ikbenkevin13, 21 aug 2011.

1. Knaller

Knaller Forum veteraan

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Het mooiste zou zijn als je al een schaalromp had :) Dan zou je die kunnen gebruiken als mal. Daar een contra mal van maken en uit die mal kan je er talloze fabriceren. Maar makkelijk is het niet.

2. ikbenkevin13

ikbenkevin13

Lid geworden:
    2 jun 2011
    Oke bedankt iedereen ik snap jullie denk dus eerst om mijn mal glasvezel (contramal) , daarna die binnenkant epoxy indoen eruit halen en dat is mijn romp
    sorrie voor mijn domme idee ik ga het doen zoals jullie mij aanbevelen
    Kevin

3. ikbenkevin13

ikbenkevin13

Lid geworden:
    2 jun 2011
    Ik doe het liever meteen goed, dus ik ga het doen met contramal,
    Ik bedenkt me nu ook Als ik het zou doen zoals ik eerst wilde dan had je wel een goede binnenkant maar de buitenkant kan je dan niet bepalen.
    Kevin

4. ikbenkevin13

ikbenkevin13

Lid geworden:
    2 jun 2011
    Maar als ik het goed begrijp kun je die contra mal blijven gebruiken?

5. court99

court99

Lid geworden:
    6 mrt 2011
    fijn hier om te lezen, doe zo door...
    ben benieuwd, en ik ken er niets van, maar volgens mij lijkt het wel dat ge goed bezig zijt:thumbsup:

6. ikbenkevin13

ikbenkevin13

Lid geworden:
    2 jun 2011
    Zo de vorm komt erin,
    Door veel schuren en bij werken
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Kevin

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Knaller

Knaller Forum veteraan

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Vraag of je pa een halve cirkel freest in hout. dan kan je die ertegenaan houden aan de voorkant. zo kan je links en rechts gelijk maken ;)

Edit:

Nog mooier is een U dan schuif je die van voor er steeds op om te kijken wat je nog moet weghalen.

8. ikbenkevin13

ikbenkevin13

Lid geworden:
    2 jun 2011
    Ik heb zo"n apparaatje om het gelijk te maken daar zitten allemaal schuifjes in die je tegen de romp kan zetten om het gelijk te maken.

9. Knaller

Knaller Forum veteraan

Lid geworden:
    3 feb 2011
    perfect:)

10. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Ja, ik weet al welke romp het gaat worden de Staysee:

Ik wil alleen anders beginnen, ik maak het raamwerk eerst van karton en roofmate. Steven (heimhelikopters) heeft al een heel aardig begin misschien is hij eerder klaar als ik. Ik wil alleen eerst nog het een en ander gaan uitzoeken, ik heb het dan over de te gebruiken materialen en wat de kosten hiervan zijn. Maar het zijn plannen want vliegen staat voorop en het maken van rompen is zeker in het begin een tijdrovende zaak.

Hier wat foto's van hoe ik het aan wil pakken:

11. Knaller

Knaller Forum veteraan

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Hoe kom je nou aan de exate maten om die kartonnen vorm te maken?

12. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    @Pieter Bas, dat is inderdaad een lastig klusje. Ik heb ondertussen al wel de contouren van de lengte dwars doorsnede. En ik ben al heeeeeel veel foto's aan het bestuderen en aan de hand van objecten die op de foto's staan, waar ik de afmetingen goed van kan inschatten, ben ik de andere contouren aan het "schatten". Iets anders kan ik niet bedenken. Het zal een "ongeveer" look a like romp worden. Verder zullen de eerste mallen probeersels zijn voordat er eindelijk een mooie bruikbare romp uitkomt.

Tijd zal het probleem zijn, rompen maken/bouwen is een tijdrovende zaak, maar als je het eenmaal doorhebt en je hebt goede mallen dan is het een kwestie van een paar uur en je kan een romp bouwen :p

13. ikbenkevin13

ikbenkevin13

Lid geworden:
    2 jun 2011
    dat is een mooie romp super john,
    ik heb het het zelfde gedaan met het geraamte alleen dan opgevult met pur schuim en daarna gips ( is zeer goedkoop) maar ook al heb je het door dan duurt het geraamte maken en op schuren nog steeds lang want beide zeiden moeten gelijk zijn
    kevin

14. ikbenkevin13

ikbenkevin13

Lid geworden:
    2 jun 2011
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    morgen denk weer wat gips bij halen want het is bijna op, de kanten zijn nu bijna gelijk
    ik moet nog doen aan de mal: ruitje boller maken, neus beide kanten gelijk maken, allebei de zijkanten gelijk maken, heel de tailboom gipsen en verhooggingkje in maken (zoals de echte) verder nog bovenplaatje erop lijmen (zie je op de foto dat hij niet vast zit) en als laatste in de grond verf zetten en daarna in de hoogglans ( in de hoogglans omdat het glasvezel dan niet blijft pakken).
    kevin

15. Knaller

Knaller Forum veteraan

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Ik zou als ik jou was, iets op de mal smeren/ aanbrengen dat je makkelijkglad kan schuren. Dat dan in de grondverf spuiten, dan pak je koolstofpoeder veeg je er op met een kwast, dan zie je alle gaatjes die er nog inzitten en onevenheden. Dat schuur je weg met P400 schuurpapier. Dan weer een laagje primer en het proces herhalen tot het super glad is. Dan mold release aanbrengen, dat is een soort wax dat speciaal bedoeld is voor mallen. Dan pas de glasvezel aanbrengen. Als je dat voorelkaar heb, geloof ik best dat je een mooie mal heb, waar je dan weer glasvezel in kan leggen. Ik haal mijn glasvezel en harsen en mold release altijd bij een boten bouwer hier in ijmuiden. Is niet duur daar en het is profi spul.

Edit, dat wat je als eerste op het gips kan aanbrengen is natuurlijk ook glasvezel bijvoobeeld. Wat je dan in de spuitplamuur kan zetten en dan in de primer.

16. ikbenkevin13

ikbenkevin13

Lid geworden:
    2 jun 2011
    het voordeel van het gips dat ik nu heb is dat je het op kan schuren en glad word, ik probeer zoveel mogelijk te doen met gips daarna vul ik de gaatjes op met spuit plamuur dan maak ik hem helemaal glad en verf ik hem. daarna komt de rest
    kevin

17. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik wil je graag voor een teleurstelling behoeden:
    Gips met plamuur en verf, dat gaat niet werken. Zelfs met het allerbeste losmiddel krijg je de negatieve mal daar niet vanaf zonder de bende te beschadigen, waarschijnlijk ook je negatieve mal.

Ik zou echt je kern ALLEEN ongeveer in vorm brengen, en hem dan eerst in de glasvezel/epoxy zetten. Dan met twee componenten glasvezelplamuur de kern glad afwerken op de manier die Pieter Bas aangeeft. Dan heb je veel meer kans dat je negatieve mal goed van de kern af komt.

Denk erom, glanslak LIJKT glad, maar dat valt echt tegen. Die kern moet echt spek, en spekglad afgewerkt zijn, want IEDER hobbeltje of bobbeltje geeft de buitenmal de kans om vast te gaan zitten.

Groet, Bert

18. Knaller

Knaller Forum veteraan

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Mooiste is gelcoat op je mal.

19. ikbenkevin13

ikbenkevin13

Lid geworden:
    2 jun 2011
    dus mijn romp alleen glad maken met gips dan schuren en verfen en dan gelcoat erop?

20. Knaller

Knaller Forum veteraan

Lid geworden:
    3 feb 2011
    Verfen heb geen zin. Ik denk dat ikzelf gewoven glasmat erop zou doen. 1 of 2 laagjes 200 grams ofzo. En dan dat mooi glad schuren en in de spuitplamuur.Dat zou het mooiste werken denk ik .

Deel Deze Pagina