Zelf lader maken ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door aac, 6 nov 2015.

1. aac

aac

Lid geworden:
    17 dec 2009
    Ik wil dus een batterij upgrade doen voor een kleine airsoft replica , Het volledige project kun je hier zien .

het originele accu'tje is 7.4V / 450 mah., ik wil minstens 9V en meer mah hebben na de upgrade.
    ik wil geen LIPO aangezien daar te veel komt bij kijken, en ik eigenlijk geen speler ben, ( alleen bouwer.)

De accu'tjes die ik hierboven toon ga ik ook ni meer gebruiken , rest er dus alleen nimh, maar die cellen zijn meestal minder compact dan LIPO of andere
    in de kleine replica is geen plaats voor een grotere accu, dus ik moet met een externe Peq box werken.maar die inwendige ruimte is niet zo heel groot,

vandaar dat ik dus aan't bekijken ben wat de mogelijkheden zijn met CR123 cellen, aangezien deze toch compacter, en meer "geconcentreerd" vermogen hebben.?
    ik deed eerder al pogingen met 7 en 8 AAA accu's maar zelfs dat is heel krap
    Das dus zo een beetje "het probleem":(

2. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Het enige wat ik nog bedenken kan is zoeken naar een geschikte maat accu voor foto/film apparatuur.
    Daar zijn veel verschillende maten in maar let op sommige zijn uitgerust met inwendige elektronica maar die zijn meestal erg prijzig en hebben ook nog al speciale aansluitingen.;)
    Ik heb zelf geen enkele ervaring met Airsoft.

Laatst bewerkt: 9 nov 2015
  3. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Veel capaciteit en klein zijn zaken die niet echt samen op gaan. Als het iets van 9v moet zijn zou een 3S LiFe accu denk ik ideaal zijn met een goedkoop 2S/3S ladertje.

4. aac

aac

Lid geworden:
    17 dec 2009
    Met LiFe zit je weer met een accu die (zou kunnen) ontbranden he ? en dat wil ik gewoon niet in huis .
    Ik denk dat ik gewoon terug ga herbekijken om met gewone nimh AAA celletjes te werken.
    Kan ik dan gewoon deze lader gebruiken ? en hoe werkt zoiets dan ?

5. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    LiFe is stukken stabieler dan LiPo en is ook een cel die zich iets meer laat mishandelen.

6. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Dat is een lader van niks en waarschijnlijk niet instelbaar op de meest geschikte stroom voor AAA tjes.
    Die cellen zijn niet snel laadbaar en worden met een constante stroom geladen met een lage stroom die zelfs bij overladen geen kwaad kan.
    Maar daar is al heel veel over geschreven.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-nikkel-metaalhydride-accu.63677/

Laatst bewerkt: 16 nov 2015
  7. aac

aac

Lid geworden:
    17 dec 2009
    Ik heb dat ladertje toch gehaald , aangezien ik het sowieso voor andere accu's kan gebruiken Hier wat meer informatie
    Die Thread over accu's is best een flinke epistel :)
    Maar begrijp ik het goed, dat ik er WEL die NiMH AAA celletjes mee kan gaan opladen, ook zal het niet optimaal zijn ?

8. aac

aac

Lid geworden:
    17 dec 2009
    Hallo Heren, kon er nog iemand m'n laatste reply bekijken ? :bye:

9. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Tja... Die lader kan een 2A max laden, is niet instelbaar dus gaan we van die 2A uit.

AAA cellen zijn 700 tot 1100mAh wat betekent dat je ze 2 tot 3x zijn capaciteit gaat laden wat niet ten gunste is voor de levensduur van je accu cellen.

10. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Yep, het is immers een Nimh accu ladertje.

11. aac

aac

Lid geworden:
    17 dec 2009
    Mmm..beetje tegenovergestelde replys :)

12. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Het kan blijkbaar, maar de vraag is hoe lang de cellen het vol houden.

13. aac

aac

Lid geworden:
    17 dec 2009
    okay begrijp, ik misschien de tijd in't oog houden ?

14. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    2.5 C laadstroom is te veel voor normale NiMH cellen.
    Ik zou met deze lader echt geen AAA cellen laden.

Rick

15. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Inderdaad, het gaat niet om de tijd maar om de voor die cellen erg grote stroom. Waren het nog hoge prestatie cellen met een lage weerstand zou het nog kunnen maar het zijn cellen met een hoge weerstand dus zal er ook een hoop hitte ontwikkeld worden wat ze niet fijn vinden.

Met AAA cellen zou ik niet meer dan 1A laden... Misschien is dit wat:
    http://www.westlandmodelbouw.nl/SKYRC-eN3-Quick-Charger-NiMh/NiCd-(-4-8S-)

Of anders kan je op de 2e hands markt wel een Robbe-5 lader oid vinden, dan kan je die op de 100mA stand op je gemak de accu laden. bv:
    http://www.marktplaats.nl/a/hobby-e...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

16. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    AAAtjes hebben een flinke capaciteit maar zijn niet snel laadbaar.
    Of dit ladertje bruikbaar is hangt af van de laadstroom in jouw situatie en die weten we niet dus krijg je verschillende adviezen.
    Hier staat het hele verhaal(post 27)maar als je dat te lang vindt dan zal je alle mogelijke andere meningen door moeten lezen.
    Dat zal nog langer duren.;)
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-nikkel-metaalhydride-accu.63677/

aac vindt dit leuk.
  17. aac

aac

Lid geworden:
    17 dec 2009
    OK ben dus wat aan't lezen geweest, in Ernst z'n - overigens erg gepassioneerde - post ;)
    Ik zag nooit veel van elektriciteit, dus daarom leest het - voor mij - soms wat moeilijk.
    ('t is dus niet dat ik de gemakkelijke weg hier zoek)

Maar goed, begin het nu toch een béétje te begrijpen, als ik nu 's naar die "tijd-methode" kijk begrijp ik dat die niet 100% zeker is, maar hoe zit het met die ladertjes, die er eender uit zien als een adapter en die bij allerhande toestellen zitten, wat is überhaupt het verschil ? en moeten die dan een evenredige spanning dan je accupack hebben ?

Ik blijf een beetje op deze budget-piste doordrammen omdat m'n project (zie post 1) allemaal nog een beetje in de testfase zit, als dit goed werkt zal ik in de toekomst wss wel 's investeren in betere accu's, en lader maar tot dan wil ik het simpel houden .

18. aac

aac

Lid geworden:
    17 dec 2009
    kon/wil der nog iemand m'n laatste post bekijken ? :)

19. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Heel veel van die ladertjes die er uit zien als een adapter zijn ook niets meer dan adaptertjes. De eigenlijke lader zit of in het apparaat, of in de houder waar de accu in gaat om te laden of soms zelfs in de accu.
    Sommige zijn wel degelijk laders maar wel hele simpele. Eigenlijk niets meer dan een stroombron waar een bepaalde stroom uit komt, bijvoorbeeld 0,1A. Daarmee kan je een NiMH redelijk veilig opladen als je het maar niet te lang doet.
    Heb je bijvoorbeeld 2200mAh accu's dan duurt het laden van een lege accu ongeveer 24 uur. Als je de accu langer aangesloten laat kan dat weinig kwaad. De accu zal niet ontploffen of zo, alleen gaat op den duur de capaciteit wel achteruit.
    Het wordt anders als de lader met 0,5A laad. Dan zal een lege 2200mAh accu in ongeveer 4,5 tot 5 uur vol zijn. Veel langer moet je de accu niet aangesloten laten want dan zou het wel fout kunnen gaan. De accu zal best warm worden en er bestaat een risico dat hij, na lange tijd, ploft. Brand zal en niet zo snel ontstaan maar er wordt wel elektrolyt rond gespetterd. Bij NiMH accu's is dat kaliumhydroxide, ook bekend als kaliloog, geen echt lekker spul!

Je kan dus "de tijdmethode" best gebruiken zolang je maar met een lage stroom laad, maximaal 0,1C. Te lang laden kan dan niet direct kwaad. Maar hoe dan ook iets meer geld besteden aan een goede betrouwbare lader is altijd beter. Je hebt dan nog minder kans op problemen en je accu's zullen beter presteren en een langer leven hebben.

aac vindt dit leuk.
  20. aac

aac

Lid geworden:
    17 dec 2009
    Bedankt voor je toelichting Ernst
    En hoe zit het dan met het voltage van zo'n ladertje,
    moet dat het zelfste of meer zijn , dan het voltage van het accupack ?

21. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Nicad en NiMh worden met een stroom geladen. Bij simpele stekkerladers wordt de stroom door een weerstand bepaald maar kan variëren door het spanningsverschil tussen de (interne) voedingsspanning en de accuspanning. De accuspanning die dergelijke laders aangeven is puur dat die gegeven laadstroom goed is voor die accuspanning.

(zie mijn reactie direct na je topicstart)

Deel Deze Pagina