zelfbouw 1:8 offroad truggy

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door 5and3r, 13 mei 2014.

  1. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    Het is een tijdje stil geweest maar dat komt omdat ik een klein ongelukje heb gehad en daarbij mn enkelbanden heb gescheurd.

    Morgen ga ik verder met bouwen op mn werk en zal dan een flinke vooruitgang maken. Foto's volgen dan ook dit weekend nog :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  2. Randoii

    Randoii

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Venlo
    ga hem volgen :) ben benieuwd naar de update!
     
  3. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    hier een paar foto's van onderdelen waar ik mee bezig ben geweest. helaas gaat het allemaal wat trager dan verwacht maar ik probeer hem binnen 4 weken af te hebben zodat ik eindelijk ermee kan rijden :p

    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  4. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    ook hoop ik deze week de onderdelen voor het blokje binnen te krijgen zodat deze het ook weer goed doet. en dan kan ik beginnen met mn aandrijflijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  5. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    vandaag weer even wat gedaan op mn werk in de pauze :p

    heb het op en neergaande scharnierpunt gemaakt van de wielophaning:
    [​IMG]

    hopelijk heb ik morgen ook weer even tijd op mn werk om weer iets verder te gaan :)

    tot zover de update van vandaag, haha.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  6. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Ik heb het idee dat de auto dadelijk 1 klomp staal wordt, en dat hij behoorlijk zwaar is.
     
  7. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    er komt inderdaad een hoop staal in, haha. maar het minibike blokje heeft veel vermogen dus als ik hem heel licht maak ben ik bang dat hij niet lekker op het terrein ligt. het vermogen voor een zwaar chassis heb ik wel, daar maak ik me niet druk om.

    en ik maak hem zo zodat hij vrijwel (hopelijk) onverwoestbaar is. al weet ik ook wel dat hij toch zwakke plekken heeft, maar daar kom ik in de praktijk dan wel achter en dat kan ik dan weer verbeteren ;)

    als de auto klaar is zal hij zo rond de 20 kilo wegen. een minibike zit ook rond dit gewicht excl. bestuurder. dus een belachelijk zwaar gewicht vind ik het niet :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  8. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    gister op werk weer wat gedaan. de fusee's zijn bijna af :) vandaag ga ik verder met de asjes waar de wielen op komen en de knie koppelingen van de aandrijfas.

    [​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  9. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    weer ietsje verder. de onderste draagarmen toch maar anders gemaakt. is sterker dan het metalen plaatje met versteviging en een stuk makkelijker te maken. helaas heb ik mij zwaar verkeken in de tijd die erin gaat zitten :p

    hier maar even een plaatje bij het praatje:

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    bovenste draagarmen moeten nog gemaakt maar ik hoop eind deze week een rollend en verend chassis te hebben :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  10. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er wel goed uit. maar erg veel staal lijkt mij
     
  11. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    Ik ben bang dat als ik hem lichter maak hij alleen maar wielspin heeft en niet vooruit komt. Maar dat zal zich in de praktijk bewijzen. Als hij toch te zwaar is kan ik stalen onderdelen vervangen voor alu ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  12. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    Veel gedaan zaterdag. Alle veren zijn klaar, onderste draagarmen zijn klaar zo ook de bovenste :) vandaag van mn vriendin een minibike gekregen voor het motorblok voor onderdelen (bleek door de webwinkel minibikeshop.nl te zijn opgelicht dus kon fluiten naar mn onderdelen). Deze week wil ik de shoktower van de achterkant maken en de aandrijfas :)

    Hier heb ik de voorwielophanging ff gauw in elkaar gezet
    [​IMG]

    En hier met het motorblokje er los op.
    [​IMG]

    Ben benieuwd wat jullie er tot nu van vinden :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  13. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.853
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Het mag dan wel wat meer gaan wegen, maar ik vind het ontzettend knap om dit allemaal zelf te fabriceren, het is niet iedereen gegeven om een auto volledig zelf te gaan maken. Ik ben dan ook benieuwd naar de evolutie, hoe zaken zullen aangepast worden na bijvoorbeeld een testrit, in vergelijking met het originele ontwerp.
     
  14. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Ziet er goed uit!

    Nog een tip voor je ontwerp,

    Kies een ingebouwde zwakte in je ophanging. Er gaan situaties voor komen dat er dingen gaan afbreken of verbuigen. Kans is aanwezig dat dit precies de lastige onderdelen zijn die lastig zijn om te maken.

    Door de ingebouwde zwakte op een simpel onderdeel te kiezen, kan je deze snel opnieuw maken/in voorraad hebben en vervangen.

    Maar eerst zorgen dat je je RC wagen aan het rijden krijgt, dan komen er waarschijnlijk al genoeg andere verbeter punten :)
     
  15. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    Hey, bedankt voor de tip! :) misschien heb ik onbewust een zwakte ingebouwd want de bovenliggende draagarmen zijn verstelbaar doormiddel van een m5 bout. Dus als ik een te harde klap maak zal dat denk ik als eerste begeven.

    Vandaag weer wat gedaan op het werk. Aandrijfas is echt bijna klaar. Hoef alleen het tandwiel nog te bevestigen en de knie koppelingen te maken. Dan alleen nog de ketting inkorten en dan ben ik al op 3/4 van de bouw :)

    Hier een paar foto,s:

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    De laatste foto is van een asje die ik 15mm heb verlengd.

    Aankomende week heb ik een week vakantie dus ik probeer om thuis zoveel mogenlijk te bouwen want hoe verder ik kom met bouwen hoe meer het begint te kriebelen om dit monster tot leven te wekken, haha :)

    Update volgt snel ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  16. zit er goed uit ben benieuwt hoe die er uit ziet :eek:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. franky4fun

    franky4fun

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    2
    Dat ziet er goed en veelbelovend uit zeg, suc6 met bouwen verder.
     
  18. MASSEFRANK1999

    MASSEFRANK1999

    Lid geworden:
    24 mei 2011
    Berichten:
    327
    Locatie:
    roswinkel drenthe
    het wordt al heel mooi
     
  19. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Weet je al welke servo je gaat gebruiken? Zo een zware bak heeft zeker weten een sterke servo nodig om hem te kunnen draaien? Ook al gekeken naar een servo saver? Zodra je een klap maakt dat de servo niet stuk gaat....
     
  20. 5and3r

    5and3r

    Lid geworden:
    13 mei 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    putten
    Thanks allemaal :)

    Het wordt zoiezo geen standaard servo. Dat heb ik geprobeerd en dat is simpelweg veel te zwak. Dus er komt minimaal een 15kg servo in. Het liefst een 25kg maar het is maar net wat ik kan vinden voor een goedkoop prijsje. (ik kan helaas niet zo veel meer investeren).

    Het is een tijdje stil geweest en zal nog wel twee weken zo blijven want het is druk op het werk en met het mooie (hete) weer ga ik niet in de schuur staan beunen, haha.

    Vandaag of morgen volgen weer een paar foto's van onderdelen die ik heb gemaakt en de vorderingen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015

Deel Deze Pagina