Zelfbouw 12-kanaals multiswitch

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Kees de Mol, 1 sep 2008.

1. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Nee, tot aan nog toe zul je over moeten op bv corona, maar ASSAN, werkt niet met deze switch modules!!

Daarom heb ik degene van conrad ok gebruikt. Maar 8 kanalen, en het kost je dus ipv 1 kanaal, 2 kanalen, maar wel Assan proof!

2. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    helaas niet,

de assan maakt een zooitje van de volgorde van de signalen...

vele prijzen assan vanwege de snelheids winst echter heb ik dit samen met emil niet kunnen constateren.

alleen de Corona FHSS systemen heb ik werkend getest. van duitse fora hoor ik dat de Jeti ook zou werken.

3. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    ik heb het zelfde probleem, maar binnenkort kijken of ik er een buffer tussen kan zetten en dat de switch niet op de flank van het signaal kijkt maar in het midden van de puls.

4. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    waarom op het midden?
    de module wilt juist de tijd weten tussen opgaande en neergaande ffflank

5. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Eerlijk gezegd denk ik, dat het module alleen op opgaande flanken reageert. Midden in een puls valt er trouwens weinig te zien omdat daar geen verandering zichtbaar is.

Het probleem met 2,4 GHz systemen is, dat deze de zenderinformatie als regel niet 1 : 1 doorgeven en daarop is nu eenmaal een multi-systeem gebaseerd. Blijkbaar is Corona daarop een uitzondering en als het met Jeti ook werkt zal dat eveneens een uitzondering zijn. Wat zo'n 2,4 GHz systeem precies met alle informatie van de kanalen uitvoert ligt vermoedelijk te complex om een eenvoudige aanpassing aan bestaande multi-systemen te kunnen maken. Anders zouden fabrikanten dit allang hebben gedaan.

Om dit te analyseren heb je in ieder geval een geheugenscope en een boel tijd nodig, waarbij je van een groot aantal frames van de zender het multi-kanaal moet vergelijken met wat er op de ontvanger uit het multi-kanaal tevoorschijn komt. Bij bijv. een Robbe (16-kanaals) multiswitch moet je dan steeds naar een reeks van 9 pulsen kijken, waarbij je de schakelaars in verschillende posities plaatst en de synchronisatiepuls als herkenningsteken gebruikt. Diezelfde reeks moet je dan ergens bij de ontvanger zien te herkennen. Als dat al lukt, dan zul je nog iets moeten verzinnen om de decoder daaraan aan te passen. Ga er maar aan staan!

6. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    ik weet het jan... ben er mee bezig geweest. echter moet je een goede geheugenscope hebben waarop de signalen goed uit te lezen zijn. en eigenlijk zelfs ook nog in het scherm de tijden kunnen vermelden.

wat mij en emil samen wel erg opviel is het feit dat het zo gepreesde assan systeem eigenlijk het slechste uit de bus kwam in de signalen.

ook wordt er door veel vliegers beweert dat assan alle kanalen in 1x uit stuurt. dit lijkt ook totaal niet waar te zijn. Corona doet 2 kanalen tegelijk. Assan doet hetzelfde als wat robbe altijd al deed. Kanaal voor kanaal.

waarop dan de snelheidwinst gebaseerd zou zijn door de vliegers is mij erg onduidelijk.

7. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Die snelheidswinst is er dan ook niet. Met een bestaande zender, die met een 2,4 GHz systeem wordt uitgerust, wordt het systeem hooguit praktisch even snel als dat op 35 of 40 MHz al was. Het enige, dat een verschil in gevoel kan maken is het gelijktijdig of bijna gelijktijdig uitsturen van ontvangerkanalen en dat zal wel verward worden met snelheid. In werkelijkheid is het juist een vertraging omdat je op het laatste kanaal moet wachten voordat je ze allemaal gelijktijdig de deur uit kunt doen.

8. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003

voor de nieuwschierige mensen onder ons ;) *waaronder ik zelf ook.

Links: de oude versie van de ms12
    Links boven: de robbe 8 kanaals ontvanger
    Beneden: de robbe 8 kanaals multiprop
    rechts boven: De 2.4ghz ontvanger
    Rechts: de nieuwe ms12s.

De nieuwe set is standaard voorzien van een stekker systeem met bedrading.

nog 1 pakket onderweg met de printen voor de zender. *mogelijk al op tnt post kantoor heb een briefje in de bus maar geen naam van de afzender.

gun mij wel de tijd om alles te testen en te assembleren. een handleiding moet ook nog gereed gemaakt worden met nieuwe fotos en uitleg.

op de printen voor de zenders na is alles reeds binnen.

9. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    zo de eerste demo set ligt gereed nu de rest zo bouwen en verpakken.
    handleiding is ook gereed. en wordt meegeleverd.

handleiding is hier te vinden:
    www.wetronic.nl/handleiding_ms12.pdf

Laatst bewerkt: 22 jan 2010
  10. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003

de eerste 4 bestelling gaan morgen de deur uit.
    personen ontvangen een email.

11. heb je nog 1 setje te koop?

12. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
  13. Henk Grondman

Henk Grondman

Lid geworden:
    3 feb 2010
    Hallo ,
    Inmiddels mijn 8 kanaals uit de oude tijd werkend op mijn promars.
    En nu maar kijken wat ik er mee ga schakelen.
    Printjes heb ik nog genoeg dus ook de andere zender krijgt er een.

Henk

14. heb je mn mailtje ontvangen?

15. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hoi hendrik is ontvangen.
    zal mijn best doen hem vanavond te beantwoorden heb 3 drukke weken op komst voor een evenement in bemmel.

16. Henk Grondman

Henk Grondman

Lid geworden:
    3 feb 2010
    kanaalschakelaar

Even een update voor deze schakelaar, het ontwerp komt uit hobbybulletin en is door Corrien ontworpen voor een aantal zenders.
    Ik heb twee Robbe promars zenders voor mijn boten en met hulp van mijn electronica kennis ( 30 jaar) alles voor elkaar gekregen. Nu dus twee Promars zenders met 8 schakel kanalen. Mijn Racer zender ga ik ook aanpassen, eens kijken of dat ook lukt. Printjes heb ik toch genoeg en onderdelen zijn er genoeg. Wat overblijft is ruimte zoeken in mijn boten voor alle mogelijkheden.
    Alle printjes met 2 schakelaars heb ik nu over, deze zijn alleen op expirementeer board gebouwd maar werken wel. Slopen is eigenlijk zonde maar gebruiken zal ik ze niet echt meer, als iemand er een wil hebben stuur maar een berichtje.

Henk

17. GP64

GP64

Lid geworden:
    6 mei 2004
    Ik heb nog een Terra Top Fms zender liggen die ik voor bootjes wil gebruiken.

Daar zit nog een originele multiswitch encoder in.

Is daar ook een schakeling voor te maken (decoder) die op de ontvanger aan te sluiten is?

Of moet ik hiervoor opzoek naar een origineel.

Alvast dank voor uw reacties.

18. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hoi gp64,

de ms12 werkt alleen op de nieuwere robbe zenders helaas nog niet op de oude terra top en pro mars.

19. GP64

GP64

Lid geworden:
    6 mei 2004
    Dat is jammer.

Die oude kom je wel eens tegen tegen woeker prijzen.

Ik ben dus ook maar gestopt met zoeken:hammer:

Dit was een mooie oplossing geweest als het zou werken op de oude terra top.

20. firebird

firebird

Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Op basis van PIC's heb ik voor verschillende oudere zenders een multi-switch systeem gemaakt: Microprop, Robbe Mars, Robbe Promars, F14 en Robbe Starion. Het enige dat ik altijd moet zoeken is een trigger signaal om de coder in de zender werkend te krijgen. Bij de Mircoprop zender was dat een beetje lastig, daarvoor had ik een NE555 gebruikt om de puls te maken. Op de modelbouwbeurs in Goes had ik als demonstratie een systeem met een toetsenbordje+display waarmee tot 63 functies geschakeld kunnen worden. Als er interesse voor is kan ik de schema's en HEX code beschikbaar stellen. (Hoe kan ik een foto uploaden ?!)

Groeten,

DIck

Deel Deze Pagina