Zelfbouw APACHE - Niet bestaande kit

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door apache, 2 jun 2009.

  1. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Peter,

    Ziet er allemaal erg goed uit...:thumbsup:

    Is ook leuk om een plug te maken en daarvan je mal weer af te halen, en dan is het altijd weer spannend als je het eindproduct uit de mal mag halen.

    Hier nog een paar foto's, mijn colega was op bezoek bij een vriend in Amerika die zijn papiertje had gehaald, nu mag hij met deze heli vliegen.

    Groet Jan.

    fokker-d-viii

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hey Jan

    Vraag eens aan je vriend of er nog een plaats vrij is op de tweede zit ?? ;)

    Gr Peter.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2009
  3. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Sikorsky UH-34A Deze zou moeten bestaan in schaal 1/6 voor RC, weet iemand soms waar die te vinden is ?

    [​IMG]
     
  4. Halt

    Halt

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    62
    Ik las net vanavond dat deze club de S-58 gaat maken binnenkort. Ik ben niet heel goed op de hoogte maar de S-58 zou wel eens dezelfde heli kunnen zijn, anders is het vast z'n broer :)

    Deze heli is ook een van mijn favorieten, eigenlijk is ie zo lelijk dat ie weer mooi is, net als een lelijke eend.
     
  5. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hallo Halt

    Ik zie ook niet direct een verschil tussen de : S58 / HSS1 / UH-34A
    Bij ons in België was hij in dienst bij de luchtmacht en later in Koksijde bij de kustwacht tot in het jaar 1976 waarna hij op rust werd gestuurd. Dan werd hij vervangen door de nu nog in dienst zijnde Westland Sea King.
    Ik heb de S58 altijd een toffe robuust uitziende heli gevonden (het is net een bulldog, maar dan onder de heli's), vandaar dat hij misschien wel eens mijn volgend project zou kunnen worden !!

    Gr Peter
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2009
  6. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Zelf ontworpen waterdecals voor de Apache

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2009
  7. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Dag Peter,

    Volgens wikipedia;

    "The Sikorsky S-58 was developed from the Sikorsky's UH-19 Chickasaw.
    The aircraft first flew on 8 March 1954. It was initially designated HSS-1 Seabat (in its anti-submarine configuration) and HUS-1 Seahorse (in its utility transport configuration) under the US Navy designation system for US Navy, US Marine Corps and US Coast Guard aircraft. Under the US Army's aircraft designation system, also used by the US Air Force, the helicopter was designated H-34.
    The US Army also applied the name Choctaw to the helicopter. In 1962, under the new unified DoD aircraft designation system, the Seabat was redesignated SH-34, the Seahorse as the UH-34, and the Choctaw as the CH-34"

    Als je hem gaat bouwen ga ik je verslag zeker weer lezen :)

    Gr, Roy
     
  8. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hallo Roy

    Zo te zien heeft hij een ganse palmares achter de boeg !
    thanks voor het opzoekingswerk

    Gr Peter
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2009
  9. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Jammer maar helaas dit is de eerste en ook de laatste foto met een vierblads ?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009
  10. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey hey Peter... "de eerste en ook de laatste foto" ???

    Is je fototoestel kapot misschien !!!



    Enne... is een V-stabi nu de mirakeloplossing om flybarless te vliegen?


    Heligroeten,

    Nick
     
  11. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hallo... Nick blij je te horen was het dat maar ? Over de V-stabi kan ik nog niet veel vertellen, heb wel een poging gedaan maar het was nog niet volgens mijn verwachting !! Daarom was de eerste vlucht ook zonder die V-stabi.

    :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009
  12. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey hey,

    jammer dat je eerste poging om met een vierbladskop en V-stabi te vliegen niet aan je verwachtingen voldeed. Maar het is vooral vervelend dat geen mens ons kan vertellen/tonen/uitleggen/demonstreren hoe je zo een V-stabi voor een meerbladskop moet afstellen en gebruiken.
    We kennen er enkele die met een V-stabi op een meerbladsmachine vliegen. Maar die doen er heel mysterieus over... Vermoedelijk omdat ze niet zelf hun V-stabi hebben ingesteld en dit ook niet willen toegeven...

    Dus bij deze een oproep. Is er iemand op deze planeet die ons in simpel nederlands kan en wil uitleggen hoe je een V-stabi op een meerbladstoestel moet afstellen.

    Zelf kan ik je maar één tip geven Peter. Experimenteer nooit meer met die spullen rechtstreeks op je prachtige schaalmodel(len). Gebruik een afgedankte POD en boom. Gaat er dan iets mis, dan verlies je geen jaren werk...

    Heligroeten,

    Nick
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.999
    Locatie:
    Nootdorp
    Een 4 blad stuurt niet veel anders dan een 2 blad (flybarles) Met de nieuwe versie 4.0 heb je de kop in no-time leuk vliegend, gewoon omdat de instelmogelijkheden eenvoudiger zijn geworden. Zet de kop idd op een trainer, dat scheelt je een hoop stress ;)
     
  14. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Sorry dat ik dit zeg, ik wil je niet beledigen, maar:

    Niet zeuren, gewoon vliegen met 4-blads. Hoe meer hoe beter en op een trainer. Als dat niet wil met elektronica, nou dan haal je die zooi er uit.

    Brutus vliegt ook met een 4 blads en de enige elektronica in die BO-105 is een gyro. Bij mijn weten een simpele ook nog.

    Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het is zeker niet onmogelijk. Het vergt alleen veel training.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.999
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je zijn post leest, vloog hij hem zonder stabi ;)
    Mits goed afgesteld is hij best vliegbaar, maar heeft nare trekjes die je onaangenaam kunnen verassen, vooral met wat wind.

    De stabi regelt totaan de swash, dus het maakt in principe niks uit of daar een 2, 3 4 of 5 blads kop bovenop staat.

    Je hoeft de stabi alleen maar te vertellen hoe je de swash aanstuurt, en met wat voor servo`s. daarna neem je een een basisinstelling over van een heli met dezelfde afmetingen en vliegen maar.
     
  16. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Het is best te doen :rolleyes:??? bij hoveren was alles normaal zeer stabiel maar eens ik begon met het vliegen was het niet meer te doen !!!!! met wind is het zelfs best eng !!!! gewoon onaangenaam, daarom denk ik zonder één of ander hulpmiddel het niet meer te proberen ?
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2009
  17. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Ik vindt het nog altijd een even schoon toestel met of zonder de 4blads kop.

    Ik wou op mijn BO-105 ook eerst een 4blads maar ik kan nog geen meter vliegen met een 2blads dus laat staan dat ik kan vliegen met een 4 blads.

    We zullen u apache wel zien in tilburg zeker?
     
  18. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hey volunteer

    Wat de Apache betreft moet je je geen zorgen maken die is nog steeds in perfecte staat, maar met mijn ervaring tot nu toe, zal het zeker zonder 4 blads zijn.
    Ik kan nochthans goed vliegen maar ik raad het je zeker niet aan: het neemt een groot stuk vliegplezier weg, en je krijgt een hoop ellende in de plaats !!!! :rolleyes:
    Tot in Tilburg

    Gr Peter
     
  19. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    394
    Hoe mooi je kist nu ook al is, die 4-blads maakt het wel af. Het kost wat moeite en zeker, het lijkt een geheim hoe je de VStabi voor een 4-blads moet afstellen maar ik hoop daar toch wat duidelijkheid in te gaan brengen. Ik weet zelf op dit moment noch van toeten noch blazen over VStabi maar iemand die er al jaren mee vliegt heeft me verzekerd dat het niet slim is om zo'n project te riskeren door zonder te vliegen. En dit terwijl er toch vliegers zijn die dit avontuur aandurven. Je bent niet de enige. Voor de RPX is de VStabi 3 weekjes geleden binnengekomen. Ik hoop (nee het komt er gewoon) mijn ervaringen stap voor stap te kunnen gaan beschrijven in een handleiding, samen met iemand die er alles van weet. Ik volg de stap om een trainer om te bouwen voor deze expeditie alvorens de kop op de BO wordt geplaatst. Dus, moed houden en liefst meedenken en we komen er met z'n allen wel aan uit.

    Grz. Bone
     
  20. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Enkele foto's van de Apache in volle actie !!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2009

Deel Deze Pagina