Zelfbouw APACHE - Niet bestaande kit

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door apache, 2 jun 2009.

  1. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
  2. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
  3. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
  4. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
  5. megmenhe

    megmenhe Guest

    het is een schitterend model, maar je heb wel een klein foutje gemaakt je heb de hads probes van de delta gebruikt terwijl je de feb's van de alfa zijn. tevens mis ik de anti collision lights op de wingtip of op de motorgondels. ik weet dat het gezeik is maar doordat ik dagelijks aan deze machine sleutel valt het me gewoon op.
    gr Mark
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Nou.............buiten die 'kleine' schoonheidsfoutjes vind ik het werkelijk een waanzinnige mooie heli.
    Het ziet er niet alleen super gelikt uit.......maar het vliegt ook nog eens.
    Zelf vlieg ik met een 'eenvoudige' Hughes MD500 schaalromp voor op mijn 450 size elektro CP heli.
    Dat haalt het qua details in de verste verte niet bij die Mooie Apache...........maar telkens als ik aan het vliegen ben met deze MD500 dan verbaas ik me weer hoe waarheidgetrouw zo'n heli door het luchtruim zoeft.
    Heerlijk.
    Vr GR Erwin
     
  7. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hallo Mark

    Het is mij een eer om een positieve reactie te krijgen van een expert als u. Als gewone burger zijn die details niet zo gekend (militaire informatie) waarvoor mijn excuses. Maar ik vond het wel een tof detail om te zien en te maken. Wat de anti collision lights betreft, dat weet ik, ben ze gewoonweg vergeten in de mal te voorzien, stomme fout van mij. Bij het eerst volgend vacuumtrekken zal ik ze erbij maken (kwestie van geen onnodig materiaal te verspillen).
    Ik hoop je live te mogen ontmoeten in Tilburg

    Gr Peter
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2009
  8. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    de hads van de wie en de febs van de wat ?? [​IMG]
     
  9. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hey Erwin

    Bedankt voor uw reactie, met een schaalheli vliegen is zeker leuk, of hij nu gedetaileerd is of niet, gewoon vliegen met die kist!

    Gr Peter
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2009
  10. megmenhe

    megmenhe Guest

    de Hads probes zijn de stangetjes op de motorgondel deze zijn om windsnelheden te meten en de Febs zijn forward equipment bays dit zijn de dikke gedeeltes aan de zijkanten van de cockpit hierin zitten een aantal computer.
    gr Mark
     
  11. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hey Mark

    Wij hebben ons dikwijls de vraag gesteld in de club waarvoor die Hads probes eigenlijk dienden wel nu eindelijk een misterie opgelost, om windsnelheden te meten.
    Thanks voor de tip ;)
     
  12. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Peter,

    ik had je toch al ne keer in het lang en het breed uitgelegd waarom die dingen dienen...

    Heligroeten,

    Nick
     
  13. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hey Nick

    Inderdaad wij hebben er al eens over gesproken wij doen niet anders he, hobbymisvorming ?
    Maar eens en bevestiging krijgen van het Apache support crew him self .... is best spannend, dit kom je niet elke dag tegen

    Gr Peter
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2009
  14. megmenhe

    megmenhe Guest

    als je nog wat meer wilt weten van de delta dan laat het maar weten,
    als het goed is zal ik je een antwoord kunnen geven.
    gr Mark
     
  15. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Oplossing gevonden voor aansturing vierblas ?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2009
  16. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo Apache,

    Als ik dat zo bekijk, dan ga je met die Hirobo vierbladskop niet veel plezier beleven. Zo op het oog heeft deze kop geen enkele flexibiliteit, en maar een bladbout per blad. Dat laatste geeft een licht onrustig lopen van de rotor, maar daar is wel mee te leven. Maar dat de kop zo "hard" is, dat is, voor zover ik de geschiedenis van de ontwikkeling van de modelhelikopter ken, nou net de reden waarom in het verleden zoveel meerbladspiloten weer tweeblad zijn gaan vliegen. Dat is bij het minste of geringste beetje wind gewoon haast niet zonder electronische ondersteuning uit te sturen. Die aansturing op de foto, die maakt alleen maar dat je geen virtuele tuimelschijfverdraaiing hoeft toe te passen, en de overbrenging naar de bladen word wat verkleind. Hirobo is al jaren bezig met electronische stabilisering, vandaar dat zij waarschijnlijk zonder blikken of blozen zo'n kop op de markt zetten, en dan met een aansturing waarin geen virtuele tuimelschijfverdraaiing nodig is.

    Waarschijnlijk vliegt deze set-up prima met een V-stabi of Helicommand Rigid o.i.d. mits goed ingesteld. Maar daar kan ik verder niks over zeggen, want ik weet niks van die V-stabi's etc.

    Als je voor een OF kop (ken ik persoonlijk niet, maar men zegt dat ie beter stuurt dan de Vario, en die stuurt al goed) of een Vario kop kiest, weet je tenminste zeker, dat je niet afhankelijk bent van het wel of niet afgesteld krijgen van een V-stabi. Die koppen zijn nl gegarandeerd ook "met de hand" te vliegen. Van de Vario kop weet ik uit ervaring dat het zo uit de doos, met een minimum aan instelwerk, in elk geval perfect draait, en met wat oefening, heel fatsoenlijk stuurt.
    Wel zorgen dat rotordiameter en vlieggewicht een beetje met elkaar in balans zijn.

    Overigens: een ONTZETTEND mooi model, daar heb ik niet voldoende woorden voor in mijn vocabulaire (tenminste, niet zonder dat het onfatsoenlijk word :D ). Echt fantastisch. Veel goede vluchten toegewenst, met welk rotorsysteem dan ook!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2009
  18. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Hey Brutus

    Bedankt voor je reactie, ja zoals je kan zien zijn er nog piloten die naar een oplossing zoeken, of dit nu de juiste is weet ik ook nog niet ?
    We zijn Zaterdag naar de Helidays in Niederrhein geweest met de Apache, zeer mooie helis gezien !!
    Wat me opgevallen is dat de V-staby ook daar zijn intrede aan het doen is, zou dit toch misschien de oplossing zijn ?

    Gr Peter
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Peter,

    Tsja, of die V-stabi de oplossing is, ik weet het niet, en ik kan daar verder ook niet zo heel veel over zeggen. Wat ik wél kan zeggen uit eigen ervaring, is dat in elk geval de Vario multikoppen gewoon met de hand goed stuurbaar zijn. Ik geef toe, je moet er echt wat tijd aan besteden, er aan wennen, maar het is absoluut te doen, en met wat gewenning ook met heel wat meer dan windstil weer! Nogmaals: ik heb alleen maar ervaring met de Vario kop, men zegt dat de OF beter is, ik heb begrepen dat de oude volledig starre koppen van bijv Schlüter en Hirobo (weet niet of die oud of modern zijn) alleen met windstil weer met de hand gevlogen kunnen worden. Nogmaals: dit heb ik alleen van horen zeggen.

    Om je een voorbeeld te geven, gister stond er bij ons een vrij onstuimige wind (4~5 Bft volgens de windmeter) en dat belette me niet om met de multi-trainer, een Vario X-treme met 150 cm driebladskop, gewoon rond te rossen alsof ik met een paddelstang in de weer was. Hoover een klein betje opletten, maar ook absoluut niet oncomfortabel.
    De BO105 was me wat te gortig met die wind, maar vanaf dat de wind onder de 4 bleef, was ook die héél goed te vliegen.
    Met rustig weer, is het zelfs een heli die ik bijna als "vriendelijk en zeer strak vliegend" ga omschrijven. Een half jaar geleden had ik er ondanks 26 jaar heli ervaring echter nog de handen vol aan. Ofwel, het is écht een kwestie van wennen, mits je een goede kop op je heli hebt zitten, en mits je rotorbelasting niet al te extreem hoog word.
    Als je multi niet gewend bent, kunnen de reakties als verrassend, onverwacht of onvoorspelbaar overkomen, maar na een half jaar ervaring kan ik alleen maar zeggen dat zo'n kop weliswaar op iedere nieuwe situatie weer wat anders reageert, maar als de situatie hetzelfde is, reageert de kop ook hetzelfde. Ze zijn dus wel degelijk voorspelbaar, en je kunt er heel goed mee leren vliegen. Tot nog toe heb ik nog niet gemerkt dat mijn ervaring met de multi's het vliegen met paddelstangen in de weg zit, in tegendeel, ik heb de indruk dat het vliegen daarmee ook vooruit gaat v.w.b. mijn eigen stuurprecisie en reactiesnelheid.

    Ik kan alleen maar zeggen: ik ben er heel happy mee, en ik zal nóóit zelfs maar overwegen over te stappen naar de V-stabi. Waarom geld uitgeven aan iets wat ik gratis zelf kan sturen, en wat ik ook nog leuk vind om te doen?
    Ik betaal toch ook niet iemand anders om voor mij in't café te gaan zitten? ;)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2009
  20. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    België
    Een vraag aan megmenhe ?Wat de reden is waarom de twee bladhouderassen van de staartrotor niet in een hoek van 90° met elkaar zijn opgesteld dit komt toch zelden voor ?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2009

Deel Deze Pagina