Zelfbouw BTC BalastTankController

Discussie in 'Duikboten' gestart door marten77, 31 mei 2015.

1. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Na een druk weekend, ben ik nog even met de Trafalgar bezig geweest.
    In de Trafalgar komt eerst een Simpele BTC sturing, daar er (nog) geen Trimpotmeter op de duiktank zit.

Inmiddels ligt alle oude elektronica eruit en heb ik in het weekend een Relais print inclusief voedingsverdeling gemaakt.
    Als connector gebruik ik veelal een XT-60 en heb deze nu ook op de print toegepast.
    DuikBoot_Power_Board.JPG
    De Bistable Relais wordt middels twee Reed-Contacten omgeschakeld.
    In de Uit-stand is de LaadPlug met de Accu verbonden en kan er direct geladen worden.
    (uitgezonderd LiPo's)
    In de Aan-stand worden alle drie XT-60 uitgangen aan de rechterzijde aangeschakeld.

Deze print plus wat andere materialen, worden deze week nog besteld en hoop ik tijdens de WereldHavenDagen in Rotterdam een test te kunnen maken.
    Het voordeel van de Trafalgar, is dat de opbouw eraf kan blijven, wat dadelijk ideaal is voor de doorzichtige TechRek die erin komt.
    (zeker voor toekomstige experimenten)

2. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    ook weer mooi printje haha maar zelfs daarvoor heb ik in sommige van mijn boten geen ruimte
    jullie met die grote boten zijn maar mooi klaar

gr raf

3. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Ja Raf,

Grotere modellen geven meer opties.
    De print is nu 50mm X 42mm X de hoogte van de relais.

Moet nog even zien, hoe dat ik de LiPo balance kabel ga opsplitsen.
    Daar deze ook naar de LiPo save print gaat.
    Geen idee hoe dat de lader daarmee omgaat.
    Maar vermoed dat de LiPo saver teveel invloed zal hebben.
    (daar de LiPo saver ook iets aan stroom verbruikt.)

Van de week maar weer ff een LiPo save printje soldere.
    Daar ik die van mij, aan jouw had gegeven.

4. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    ja hier druk bezig maar nog geen tijd gehad om dat tweede printje in elkaar te solderen

gr raf

5. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Marten,

Als je de GND voor het relais meteen aan de MIN accu verbind heb je maar drie aansluitingen (servostekker plus kabeltje) naar de reedcontacten nodig: plus, reed 1 en reed 2. Dan krijgt het relais de plus via de reedcontacten, en de min direct van de accu.

6. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Hoi Lex,

Dank voor je oplettendheid ;)

Die GND verbinding is inderdaad fout gegaan en had direct (al) naar de accu gemoeten.
    Dit zal ik aanpassen en daarna maar weer een nieuwe batch bestellen :)

Voor de huidige prints maar even een kabel als bruggetje gebruiken.

De prints zijn overigens vandaag binnen gekomen.

7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hier nog te druk bezig met van alles
    hopelijk de zenders terug in huis binnen kort zodat ik met de encoder verder kan

gr raf

8. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Hier weer een kleine update, waarin o.a. ook deze duikcontroller gaat komen...

Een tijd geleden een Robbe U31 212 overgenomen.
    Daar dit een mooi model is, kon ik het niet laten om deze te laten staan.
    Deze is gebouwd volgens het standaard Robbe principe en heeft dan ook de standaard duikcontroller erin zitten.
    Dit ga ik omruilen met een eigen controller, zo ook een (inmiddels geprogrammeerde) X-roeren mixer.

De afgelopen dagen kon ik eindelijk ook weer even de tijd benutten, om diverse printjes klaar te maken.
    Welke ik voor de U31 nodig ga hebben.
    1x Duikcontroller
    1x Duikboot Power Print
    1x X-roeren mixer

Het programmeren van de X-roeren mixer ging best vlot en het heeft zelfs een werkende rem functie :koud:
    http://www.walrusklasse.nl/X-roeren/X-Roeren.htm#Afstoppen
    Hetgeen wat ik nog moet integreren is een FailSafe functie, zodat de roeren niet zo gestrest bij een zender uitval/storing staan te klapperen.

Komend weekend zal ik betreft de U31 meer verslag doen, inclusief beeldmateriaal ;)
    Als alles meezit (zo ook het weer), komt er zelfs een eerste vaartest :banana:
    Komende week wel nog een nieuwe koppeling voor de hoofd motoras -> schroefas bestellen.
    Deze is nu niet centrisch geplaatst, daar deze ooit is afgebroken en vervolgens niet juist is verlijmd.
    @Lex Verkuijl
    Weet jij nog welke koppeling jij (toen der tijd) voor jouw U31 hebt gebruikt ?
    (heb al gezocht middels afbeeldingen, maar zie zo snel niet dezelfde voorbij komen)
    Alvast mijn dank :thumbsup:

9. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
  10. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Marten,

Als de motor en schroefas niet uitgelijnd zijn, heb je met deze koppeling de beste kans op een (min of meer) geruisloze overbrenging.
    http://raboeschmodels.com/index.php...plings/coupling-101-01-102-01-detail?Itemid=0
    Zoals Lex al zei, deze koppeling is langer, de lengte varieert van 48 tot 58 mm.

Is de afwijking te groot, dan kun je de dogbone koppeling (of een dubbele cardan) gebruiken zoals veel Amerikaanse duikbootbouwers.

Groeten, Jan.

11. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    @Lex Verkuijl
    Dank voor je opheldering, dit gaf mij ook gelijk weer meer zoekmogelijkheden.
    Bij Conrad ook nog even gezocht en kwam deze tegen:
    https://www.conrad.nl/nl/sit-trasco...e-7-mm-buitenkant-diameter-14-mm-1004578.html
    Of een maatje groter in doorsnee:
    https://www.conrad.nl/nl/sit-trasco...-10-mm-buitenkant-diameter-20-mm-1004588.html
    Een totale koppeling set kost net geen 30,- euro.

Ik ga eerst maar eens kijken, of dat de assen loodrecht tegenover elkaar staan. (waar ik wel van uitga)
    Indien ja, dan bestel ik bovenstaande koppeling.
    Daar ik liever de assen intact hou.

@pompebled
    Hartelijk dank voor het meedenken :thumbsup:
    Mocht bovenstaande niet lukken, i.v.m. een niet goed uitgelijnde as opstelling...
    Dan is jouw voorgestelde koppeling een betere keuze.
    Al dan wel meer werk, daar de assen ingekort moeten worden :(

12. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Zo te zien is die kleinere zo ongeveer het aluminium equivalent van de plastic uitvoering die ik gebruikt heb. 14mm moet voldoende zijn voor het draaimoment. Ik denk dat deze combinatie nog net iets korter wordt als de plastic uitvoering. Misschien dat je daarom toch de 20mm versie nodig hebt? Even de aslengtes / afstand goed opmeten. 100% loodrecht op elkaar hoeft ook niet. (Als dat wel zo is kun je ook een starre koppeling gebruiken) Deze klauwkoppelingen kunnen sowieso enkele graad buiging als ook een milimetertje asverschuiving hebben door dat flexibele element er tussen.

13. bosreus

bosreus

Lid geworden:
    19 okt 2003
    Als je z'n motor gaat toepassen zoals in Lex z'n boot, kun je een raboesch kunststof koppelingetje wel vergeten, die kunnen dat vermogen niet aan.
    Marten; die je gevonden hebt bij conrad zijn oké.

Hans

14. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Hoi Lex,

Daar de prijs weinig uitmaakt, kies ik voor de 20mm versie.
    De originele koppeling is ook vrij kort qua totale lengte.
    Nu weet ik nog niet hoe dicht de assen bij elkaar zitten, maar indien nodig dan kan ik altijd de motor nog iets naar voren verplaatsen.
    (middels de 3D printer, kan ik een gepaste afstands-flens maken.)

Hoi Hans,
    Dank voor je input :thumbsup:
    In mijn U31 zit inderdaad ook de originele Robbe Brushless motor en heeft inderdaad een flinke power.
    Zoals het er nu naar uitziet, bestel ik vanavond nog een 20mm versie.

Deel Deze Pagina