Zelfbouw DLG Bruto

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 11 dec 2005.

1. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006

Dat weet ik niet, maar bij gelijkblijvend gewicht moet hij (mits goed geplaaatst) in ieder geval zijdelings sterker zijn. De torsiestijfheid zal haaks hierop weer minder zijn.

2. Btje

Btje

Lid geworden:
    6 mei 2004
    Elipse vormig is geen goed idee omdat je dan in de verschillende richtingen een verschillende buiging hebt.
    Beste is een ronde tapse buis met voor de torsie wikkelingen onder 45 graden er omheen.

Deze zijn zelf te maken van goede materialen en dan wordt het echt stijf. Loet misschien ken je Allard van Wallene uit de vrijevlucht wereld.
    Hij maakt zijn eigen staart bomen en die zijn echt stijf en licht.

Als je naar dat linkje kijkt dat ik plaatste over team Fast Forward zie je een time frame plaatje.
    Hier zie je een flinke tordering van de staartboom. Dit word een stuk minder door de 45 graden wikkelingen.

3. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    skyshark heeft ook vliegerstokken die taps toelopend zijn. Deze zijn ook zeer licht en 45 graden gewikkeld.

4. Btje

Btje

Lid geworden:
    6 mei 2004
    Hoi Iik denk dat die wat zwaar zullen zijn. Ze zijn vaak dikwandig.

Ook moet je er op letten dat ze niet alleen 45 graden zijn
    maar ook nog in de lengte richting rovings hebben anders is hij niet stijf als je hem zou buigen.

5. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Besmet ben ik wel maar ik heb geen meter gevlogen of gesmeten met een DLG.
    Vroeger zo'n 40 jaar geleden ben ik begonnen met chuckies gooien en het heeft me eigenlijk altijd geboeid. Toen ik ben gaan lijnbestuurd combatvliegen is het wat minder geworden, dat chuckies gooien tenminste.

Als ik de filmpjes zie van het DLG en mijn net een beetje aanraking met het RC vliegen (ik heb geloof ik meer servo's heb dan dat ik aan vluchten gevlogen heb) ben ik inderdaad zeer besmet geraakt van DLG. Het heeft wat puriteins.

Ik kijk er misschien met een heel andere blik tegenaan en loop misschien hard van stapel met mijn ideeen, maar ja dat zit in mijn aard. Het houdt me in ieder geval al zo'n 3 weken ontzettend bezig (DLG) (in gedachte). Dat zal toch niemand mij kwalijk nemen hoop ik maar.

Vanochtend is de Highlight van FrankenModellbau binnengekomen. Ik was niet thuis en de doos stond gewoon tegen de voordeur aan. Erg mooi gemaakt, ik kan niet anders zeggen. Het zal helaas wel een herfstprojectje worden omdat we met de voorbereidingen van het combatvliegen bezig zijn (62 modellen en motoren servicen).

Maar wie weet vind ik toch eerder tijd. In april zit ik een week in de duinen aan de westkust van Denemarken. De stranden zijn breed, de duinen erg hoog. Toch handig om met een Deense getrouwd te zijn en een zwager te hebben die een zomerhuisje heeft (en vroeger modelvlieger was).
    Toch maar wat minder combatjes bouwen???

Jammer dat de DLG's niet zo dik zijnals combatmodellen. Hier halen we de sterkte uit het feit dat ze een 42 mm dik profiel hebben. Modellen wegen met motor 360 gram bij een opp. van 32 dm^2. Toch iets minder dan 12 gr/dm^2. Maken loopings met een minimale diameter van 2.5 meter bij 150 km/uur. Wie rekent de G-krachten uit. :idea:

Groeten,

Loet

6. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Het was eindelijk zover, de eerste vluchten met de Bruto. :D :D :D
    Na een fris wandelingetje naar het veld eerst begonnen met wat vlakke handstartjes. Het bleek toch wel wat harder te waaien dan we in eerste instantie hadden gedacht. De vlag van de lokale watersportvereniging stond netjes strak. Toch ging best aardig en al snel wat starts vanuit stilstand, 90 graden draai, gemaakt. Bij deze starts kwam het model al op een aardige hoogte en kon een bochtje worden gedraaid. Dat ging ook goed. Niets in de weg voor een "echte" DLG-gooi. Starten ging prima. Met startjes zonder kracht maar met soeplesse gemaakt kwam de Bruto al op een leuke hoogte. Door de wind hebben we het model nog niet geheel kunnen uittrimmen, maar de Bruto vliegt en laat zich goed sturen. Nu wachten op wat minder wind. Maar eerst die paar kleine dingetjes afmaken.

groeten

Hans en Frans

7. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    GEFELICITEERD :celebrate:
    Ben benieuwd naar de berichten bij beter weer.

(mooie muts :wink: )

8. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Na een paar avondjes autocadten is de tekening van de Bruto bijna klaar.

Groeten

Frans

9. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    He Bruto-Team, nog nieuwe vliegberichten? Intussen zijn er een paar redelijke dagen geweest met wat thermiek.

10. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    hallo Theo,

Nee, nog geen nieuws. Druk met allerlei zaken geweest, behalve modelbouw. Misschien morgen!

Groeten

Frans

11. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
  12. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Vanavond nog een paar startjes met de Bruto gemaakt. Het ging redelijk. Starten gaat als op rails en de hoogte viel best mee. Ik moet wel meer oefenen, maar da's niet erg.

De Bruto is wat zwaarder en dat kan je wel merken in vergelijk met de Turbo van Hans ( bijna 100 gram lichter). De Bruto wil net even wat sneller gevlogen worden. Maar toch voor een eigen brouwsel gaat het niet slecht. Nu de Bruto vliegt moet worden gestart met het optimaal trimmen en instellen van de roer uitslagen.

Bij de laatste landing, hoe kien je het uit, iets te enthousiast met de kleppen en een wat harde landing. Het kielvlak haakte hierbij achter een polleke en bingo, dat wordt plakken. Gelukkig was het kielvlak mooi gebroken. Thuis met CA de handel netjes kunnen repareren.
    Op naar de volgende testvluchten.

Groeten

Frans

13. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
    even ergens op terugkomen

Een tijd geleden schreef ik als volkomen leek op dit forum.

Het werd toen als geen goed idee gezien.
    Grappig om te zien dat de trend nu richting de ovale staartbomen gaat.
    Ja, ik ben een bijtertje, als ik een idee heb houdt het me bezig en mag ik er graag op terugkomen.
    Maar nu is de vraag, waarom denken de modellen-ontwikkelaars nu wel in deze richting????

Loet

14. de materiaalverzamelaar

de materiaalverzamelaar

Lid geworden:
    27 sep 2006
    Ik was toen nog niet aan het DLGn

Loet,

Zou bovenstaande een verklaring kunnen zijn ?
    Cheers

Bart

Ps: ik zie trouwens dat Frans het een goed idee vond....

Laatst bewerkt: 3 jan 2008
  15. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006

Waarschijnlijk wel want ik weet dat jij ook wel positief bent over de ovale staartboom, net als Frans destijds (en nu nog denk ik).

Wie weet komt het er ooit nog van.....

Loet

16. Alex Hoekstra

Alex Hoekstra

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Bedenk wel dat wat je wint in de breedte je weer verliest in de hoogte. De boom zal minder buigen tijdens de start maar word ongetwijfeld breekbaarder tijdens iets hardere landingen. Van wat ik heb gehoord heeft de Salpeter hier last van.

17. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Zo hé da's een oud draadje uit de sloot halen zeg.
    Hoewel de twee naast elkaar liggende skysharks (afgekeken van een Murphy van Bas of Henk K) uit "noodzaak" is geboren, had geen "echte" pook houd, deze pook zich aardig goed.

Een ovale buis met de grootste breedte in het horizontale vlak lijkt mij ook een goede manier om de pook is hor.vlak steviger te maken.
    Wat er wel kan gebeuren bij een zwaardere verticale belasting is dat de pook inknikt en breekt. De truck lijkt me, dit te voorkomen. Ik heb ergens, weet niet meer waar, een beschrijving van een ovale pook gezien met een schuim kern. Het schuim zal wellicht steun geven tegen inknikken.
    De echt goede mallen bouwer, en die hebben we binnenkort, maakt gewoon een ovale pook met een verticale verstevigings rug in het midden. (Zoiets als die VV-vleugel van je Bart)

Frans

18. de materiaalverzamelaar

de materiaalverzamelaar

Lid geworden:
    27 sep 2006
    Goed idee

Frans,

Dat is een bijzonder goed idee......maar eerst het huidige project maar eens afmaken en
    dan zien wel weer verder...dat van die ovale pook met schuimkern staat op RC Groups.

Cheers

Bart

19. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Mooi, heb je volgende week tijd:rolling:

20. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Hi,

Ff mijn gedachten over die veelbesproken ovale pook; wanneer je alle filmpjes en foto's bekijkt van startende DLG's zie je de pook èn buigen èn torderen. Om deze krachten op te vangen moet je je buig en trekspanningen in àlle richtingen optimaal kunnen opvangen.
    Vlgs. mij kan een ovale vorm dit niet.............................

Arno

Deel Deze Pagina