Zelfbouw Hexacopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Iemand91, 10 mrt 2012.

1. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ok mooizo;) als ik je nog een keer ermee moet helpen of invliegen of afstellen moet je maar zeggen, dan spreken we weer een keer af;)

2. ultimeci

ultimeci

Lid geworden:
    8 mei 2012
    Tenzij je de antennes geheel vastzet in niet-storend materiaal?

3. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    hehe:p

Cool. Als het bij een redelijke prijs blijft ben ik eigenlijk ook wel geìnteresseerd. Mits het goed/veilig kan op 4S.
    Maar geen idee verder hoe en wat though:oops:...

4. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Grrr. Postbode net geweest en nog steeds geen program card; kon 'm net zo goed uit China halen qua verzendtijd :-x.

Maar goed; in de tussentijd heb ik de 12" props enigszins gebalanceerd en ben ik bezig met de firmware op de HobbyKing board. Want met de kkMulticopter Flash Tool zijn er wel meerdere hexa firmware's te vinden, maar de juiste ben ik nog niet echt tegengekomen; Er zijn:
    • X6 V2.5 XXcontrol KR by Minsoo Kim
    • Sexycopter (Hexacopter) V1.3 by kapteinkuk
    • Hexacopter V1.6j SF XXcontroll by Mike Barton
    • Hexcopter V2.5 XXcontrol KR by Minsoo Kim
    • H6 V2.5 XXcontrol KR by Minsoo Kim
    Vooralsnog kan ik alleen Sexycopter uitsluiten aangezien dat in + mode is en ik X wil. Ook zou er in de flashtool m.b.v. de info knop informatie over de firmware moeten krijgen (prop richting en afstelling e.d.) maar dat staat alleen bij Hexacopter en daar spreken ze weer over het aansluiten van een lcd op de board.
    En google levert ook weer zoveel verschillende sites/manieren van instellen op. Dus daar zoek ik nog naar.

Oh, en dan een vraag waarmee ik vooruit loop op de zaken; moet bij de HK board de positieve (en eventueel negatieve) draden van de RX en de ESC's nou wel of niet aangesloten worden op de board. Op internet zie en lees ik dat de een het wel aansluit en de ander weer niet. Hebben jullie ideeën daarover?

5. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    afgezien van de Sexycopter en de H6 kan je za allemaal gebruiken.
    de minsoo kim versies zijn aangepaste versies van mike bartons versies, en deze zijn weer aangepaste versies van KapteinKuk...

volgens mij hebben alle Hexa versies dezelfde prop layout alleen de vliegrichting is iets anders.
    bij een x hexa zitten 6 en 1 voor:

verder ziet het eruit dat je verschillende KK bordjes door elkaar haalt..
    het LCD scherm kan op de Flycam blackboard versie. (en de nieuwe KK2 heeft natuurlijk een lcd)

en wbt de voedings en massa draden...
    op zich maakt het voor het bordje niet uit... het zijn de esc's die er niet van houden.
    de bec's in de esc's lopen dan als het ware met elkaar te vechten en dit zorgt voor een heel rommelig stroom beeld. de spanning krijgt veel pieken en dalen en je esc bec's kunnen heet worden of stuk gaan.
    doordat de stroomvoorziening zo rommelig word heeft je controller board er weer last van. deze heeft een stabiele voeding nodig zonder storingen..

ik zou zeggen gebruik maar 1 van de esc draden voor voeding en draai de andere 3 servo connectors 180 graden, zodat alleen de witte op de goede pin zit en de rest in het luchtledige hangt. hoef je ook geen draadjes door te knippen en kan je je esc's altijd nog voor iets anders gebruiken zonder moeite.

ps.. wat een rotweer.. ik wil vliegen! :(

6. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Weet je dat wel zeker, ik geloof dat H6Copter namelijk ook geschikt is.

Maar daar moet ik nog maar 'ns een keer goed naar zoeken en kijken wat het meest geschikt is. Want als je de firmware hebt hoef je alleen de bijbehorende proprichting te weten, de rest afstellen is geloof ik allemaal gelijk onafhankelijk van welke firmware je hebt.
    Dat ga ik maar doen dan inderdaad.

De Programmer card is alweer ruim 2.5 week geleden op Ebay besteld, en nog steeds niet binnen. PostNL pfff...:bad-words:

Misschien maar 'ns kijken of ik geschikte kabels o.i.d. heb liggen om dan maar SimonK te gaan gebruiken. Stuk meer gepriegel en gedoe maar als het uiteindelijk betere resultaten heeft en misschien nog wel sneller klaar dan is het nog wel te overwegen...
    Zeg dat wel. Leuke zomer hebben we zo...
    Maar het schijnt volgende week beter te worden :D

7. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    H6 is voor een H 6 copter, zo iets dus:
    (moet je wel ff zelf de motoren bij de los hangende esc's erbij denken...)
    gebruik je die dan krijg je zeer slappe controls en nagenoeg geen yaw.

vandaag een paar lipo's leeg gevlogen... ik had notabene koude handen! :(
    ik heb geen vertrouwen in volgende week.. ;)

8. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Ik heb ze nog wel liggen . Stuur maar een Pb .

Direkt op 4S moeten ze een goede koeling hebben , op 3S zijn ze al fel .;)

Met een leddriver kan je ze makkelijk op 3,4 of 5S aansluiten .
    Dan heb je veel licht zonder de kans dat ze kapot gaan.

Gewone strip en een brenner kort op 4S

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    en als je je led erop hebt zitten.. check dan hier even in.. :)

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    hehe, ik ben niet echt in de mogelijkheid om overal heen te gaan;)

Ik heb eens op RCgroups gekeken naar dat flashen van de ESC's, en ik zie een mogelijkheid om dat met de servo-kabels te doen (een paar verknippen enzo, heb er genoeg), heb ik alleen nog iets nodig om de pads te verbinden, bijvoorbeeld een pin header. Zoals hier: RC Groups - View Single Post - RCTimer/Turnigy/Hobbywing ESC DIY Firmware Flashing

Heb ik alleen niet. 'ns verder kijken want PostNL houdt geen tempo erin...

11. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik zit ons hele huis ondersteboven te keren naar iets waarmee ik de ESC's zou kunnen flashen.
    Je hebt bij de RCTimer ESC's 6 pads die je moet verbinden met je USB-adapter ding. (foto uit dat RCGroups topic)

Nou is het het handigst als ik van servokabels daarvoor gebruik, alleen nog een probleem om die goed contact te laten maken met de pads. Want veelal zijn kabels stranded en niet solid en dus niet echt bruikbaar (ik neem aan dat servo-kabels ook stranded zijn).

Dus eigenlijk heb ik iets met stranded koper nodig, van die Pin Headers zijn ideaal maar die hebben we niet, en zo ook niet verkrijgbaar in de buurt geloof ik. Verdere computer onderdelen hebben we ook niet liggen...

12. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    je kan natuurlijk gewoon de uiteindes van de draden even vertinnen.. word het spontaan massief.. ;)

13. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ook al aangedacht idd. Wordt wel priegelwerk dunkt me. Maandag maar 'ns naar kijken.

oh, en moeders met 't klitteband/naaimachine aan het werk gezet :p:

14. KeesvR

KeesvR

Lid geworden:
    25 jul 2010
    Telefoon kabel werkt hier perfect voor.

15. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Jep. Kogel is door de kerk: SimonK gaat op de ESC's. Ben nu alleen veel bezig om in te lezen hoe het precies moet en wat handiger is. Heb wat servokabels die ik opzich wel kan gebruiken (rechtstreeks in de programmer) alleen ik moet nog even kijken welke uitgangen van de USB-programmer gebruikt worden en kijken hoe de pads zijn ingedeeld.
    En kijken hoe vervolgens precies het programmeren in z'n werk gaat.

Daarna op hoop van zegen:wink:

EDIT: http://wiki.openpilot.org/display/Doc/Flashing+Instructions dus...

EDIT #2: nog knap lastig om dit uit te zoeken:
    1) pin layout op de USB-programmer. Er zijn 4 Ground pins; maakt niet uit welke ik gebruik?
    2) pad layout op de ESC's. Volgorde daarvan weet ik niet; internet bronnen spreken elkaar tegen en een werkende multimeter heb ik hier ook niet liggen. (Eigenlijk ook geen zin om de ESC's volledig van schrinktube te ontdoen; heb nu alleen de pad's vrij gemaakt.

Laatst bewerkt: 23 jul 2012
  16. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    op de usb programmer kan je iedere GND pin pakken.

voor de pad layout:
    lijstje

17. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Dacht ik al, leek me al logisch. Ik heb overigens een apart kabeltje bedacht; je raadt nooit wat ik daarvoor gebruikt heb. Foto's komen eraan.
    En de pad layout was idd wat lastig, 10A is ene manier, 18S/30A was gespiegeld.

10A (ziet er dus ook heel anders uit):

En de 20A:

Ik ga kijken of ik de connector goed krijg en dan probeer ik d'r eens een te flashen. :D

EDIT: fuck it, die manier werkt niet. Dan meer steeds de servokabeltjes aan de ESC's solderen.:mad:

Laatst bewerkt: 23 jul 2012
  18. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Nou dat wordt 'm ook niet. Dat solderen aan de ESC's is gewoon niet te doen, wil niet blijven zitten maar bovendien véél te klein om te solderen. Ben al bang dat ik de eerste ESC al naar de kloten heb door het solderen.
    Als ik dat ook nog 6x moet doen, dat wordt niet wat.
    Dan maar wachten op de programmer card en daarmee programmeren (als die ene ESC nog werkt), dit is niet te doen...

19. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Toch nog even de stijfkop uitgehangen en nog eens geprobeerd. Als ik denk dat ik een connectie heb met de pads (motor/ESC's beginnen dan ook te piepen, zeg maar om de zoveel seconden 2 piepjes) druk ik de USBasp in de laptop en druk ik flash.
    Ik krijg het bericht dat "avrdude.exe warning cannot set sck period. please check for usbasp firmware update" en dat de connecties niet goed zijn (dûh) maar de ESC/motor maakt wel even dat stijgende piepgeluiden, zoals in dit filmpje.

(en daarna weer om de zoveel seconden 2 korte piepjes)

Apart.

EDIT: laat maar. Dat is standaard geluid van die ESC's (met de LiPo op powerboard klinken ze alle 6 hetzelfde bij het aansluiten)

Ik geloof dat voor iemand met mijn "skills" ik alleen succes ga hebben met pogopins o.i.d. Solderen is te fijn werk op zo'n ESC voor mij...

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Heeft iemand een idee hoe het komt dat ik deze error krijg (zal wel slechte connectie met de pads zijn maar ik heb dit ook met betere solid koper draden welke toch wel goed contact maken met de pads):

...maar de ESC na de flashpoging toch zo'n 1-2-3 pieptonen geven?

Deel Deze Pagina