Zelfbouw Hexacopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Iemand91, 10 mrt 2012.

1. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Solderen op printplaatjes is niet echt m'n sterkste punt. En om nou weer direct iets van $30-40 voor een smartieparts neer te leggen...

Heb ook nog eens naar Multiwii gekeken. Alleen het aanbod zeg :eek:...
    En ook van alles mogelijk, van een standaard boardje naar iets met allerlei sensoren en GPS. Ziet er wel allemaal reuze interessant uit maar ik weet nu al wel dat het heel veel werk gaat wezen om het goed werkend te krijgen.

2. nspierbundel

nspierbundel

Lid geworden:
    27 sep 2004
    En welk deel van het land woon je?
    Wellicht kan iemand dit voor je doen, evt tegen kleine vergoeding ;)

3. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Hmm, misschien tegen die tijd maar eens wat oefenen op ouwe printplaatjes/kabeltjes e.d.

Zoals gezegd, rond aan het kijken naar nieuwe board. Het topic op dit forum over de flightboards gelezen en ook veel google werk.
    Nou kom ik steeds terug op 3 types: MultiWii, MegaPirate en Rabbit. En verder is er ook nog de HobbyKing KK2.

De HobbyKing KK2 is goedkoop maar ik lees daar wel verschillende meningen over. Van razend positief (super stabiel e.d.) tot niet erg positief.

Rabbit zijn de meningen over verdeeld en wat duurder dus die valt al wel af eigenlijk.

MultiWii is reuze interessant, ook enorm veel mogelijkheden. De accelerometers en hoogtemeters (van baro tot sonar) zijn nog het interessants voor mij. Maar mogelijkheden tot GPS en waypoints maken zijn ook interessant en enorm tof dat dat tot de mogelijkheden behoort. Waar ik wel tegen op kijk is het werkend krijgen van een hexa met Multiwii. Ik lees verhalen op internet van mensen die 'm zonder wijzigingen kunnen vliegen tot verhalen met veel programmeercodes en afstelwerk.

Tevens ben is er het enorme aanbod aan boards met Multiwii. Van de hier genoemde Crius SE tot de schijnbaar aardig populaire Crius All in One Pro. Prijs verschillen zijn zo'n $10-20 ofzo. Daar val ik in ieder geval niet over.
    Bovendien zie ik dat de Crius All in One Pro ook nog MegaPirate ondersteunt. Dus ik wordt wel aardig enthousiast over dat boardje.
    Dit boardje i.c.m. met MultiWii of MegaPirate met eventueel wat extra sensoren nu/later lijkt me erg interessant en is opzich ook best betaalbaar. Vergeleken met de HobbyKing V3.0 uiteraard wel een stuk duurder maar als ik met iets dergelijks een prettiger vlieggedrag met de hexa kan krijgen heb ik dat er wel voor over; uiteindelijk heb ik er dan ook meer plezier mee dunkt me.

Dus momenteel ben ik veel aan het inlezen over de Crius Se en Crius All in One Pro i.c.m. Multiwii of MegaPirate. Wat het gaat kosten, wat de mogelijkheden zijn en hoe dit vliegklaar gemaakt kan worden, gebruikmakend van die forum/RCGroups en heel veel google.

Tips zijn uiteraard altijd welkom.:rolleyes:

4. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    maar waar woonde je nu? ;)

ik heb zelf een rabbit en een hoop gedonder ermee gehad. bleek uitijndelijk aan de PWM chip te liggen.. productie foutje... niet goed gesoldeerd blijkbaar.. :(
    maar voordat ik daar achter was... hoop crashes, nieuwe motoren, nieuwe esc's.. probleem bleef.. de rabbit bleek verkeerde pwm signalen uit te sturen..
    ik had al een aanbod om ervoor te zorgen dat ik hem terug kon sturen.. maar ik had al niet zo veel vertrouwen meer in de rabbit, en versturen kost ook wel een behoorlijke berg knaken dat ik dacht zelf maar te reflowen van het bord.

eerste serie zorgde al voor het volledig ontbreken van gekraak uit de motoren (verkeerde PWM signalen) en een paar motoren gaven eindelijk goede uitputs.. maar een paar nog niet..
    nog eens in de oven.. heter en langer..
    slim... mwah..

(pwm chip pootjes voor het bakken: )
    na het bakken:

testen komt later weer.. magic smoke uit een motor..(die was al gaar dus was te verwachten ;) )
    (dit soort problemen kunnen bij ieder pcb board voorkomen, in je pc, . tv, je iphone, je FC, etc etc... gewoon pech hebben. zegt verder neits over de rabbit zelf)
    de rabbit is verder een betrouwbaar ding die nog steeds in z'n tiener jaren zit.
    als je rekening houd met een paar dingen gaat alles altijd goed. de gui is beroert maar er is een zelfgemaakte versie die nu in beta zit en die is super (incl satteliet map voor latere mission planning, MP werkt nog niet duurt wel ff voordat bruikbaar word)
    in china is het de nummer 1 FC naast MWII... maar de rabbit is nooit bedoeld om buiten china verkocht of gebruikt te worden.. ondersteuning is hierdoor langzaam..

ik ben sinds gisteren begonnen met MegaPirate/arducopter. (er moet toch iets in de hexa komen te hangen....) ziet er allemaal erg strak uit!

hoe het vliegt.. geen idee.. ben de boel nu aan het installeren enzo..

MutliWII..
    je moet wel wat snappen van "programmeren" maar als je het snapt...
    dan heb je de grootste community voor FC firmware achter je staan.

de keuze in hardware is ziekelijk gewoon, zooooo veel keuze..
    dat maakt het misschien moeilijker om een geschikt bord te vinden..
    omdat de community zo groot is gaat het ook heel erg snel met FW updates. soms word je er gek van.. iedere week kan je wel je FW vervangen... als je dat wilt..
    bij MWII als je een goed viegende/werkende setup hebt.. gewoon lekker zo houden, anders zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer..

meest ondersteuning en snelle reactie op hulpvragen krijg je bij MWii..
    daarna MP
    en ergens in de diepte bungelend half uit het zicht kan je de rabbit misschien nog net zien..

5. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    @ dutch, welke hardware heb je voor arducopter?

6. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    blackvortex..

7. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Dutchcommando: :worship:

Wat een informatie. Dat Multiwii veel werk zou wezen ben ik al achter gekomen idd. Rabbit trekt mij opzich niet zo veel meer. Zoals je zegt staat dat nog een beetje in z'n kinderschoenen en support is dus ook nog niet zo heel groot.

Die blackvortex ziet er ook interessant maar duur! :eek: Voor dat geld kun je een DJI Naza krijgen...

Maar die Crius all in One Pro board trekt mij nog het meeste, want die niet duur en kan blijkbaar zowel MultiWii als MegaPirate aan. Eventuele externe sensoren kunnen ook aangesloten worden. Wat ik zo snel lees over MP trekt mij wel eigenlijk. Ik moet maar 'ns wat gaan inlezen over MP want de Crius AiO Pro board i.c.m. MegaPirate klinkt erg interessant.

Oh, en ik woon in een klein dorpje nabij Zwolle.

8. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    zwolle.. check.. da's te ver voor mij om ff een 9X the solderen, sorry..

ook voor de curius met MP zal je in de eerste instantie wat flash werk en setup werk hebben, maar daarna kan je het meeste zonder problemen via de gui instellen..
    als je speciale dingen wilt zal je wel wat moeten programmeren, maar dat zijn de echte "custom" dingen..

ik kon de blackvortex voor een mooi prijsje krijgen, anders had ik hem ook niet gekocht.
    voor wat er op zit is hij nieuw behoorlijk overprijst ondertussen. de sensoren zijn tegenwoordig beter, de crius heeft bijvoorbeeld nu een betere baro en betere acc sensor.

9. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Geen probleem. Ga zelf denk ik ook tegen die tijd maar weer wat oefenen op wat restjes e.d. en misschien lukt het me zelf ook wel gewoon. ;) Zijn ook maar 5 of 6 puntjes.
    Als ik dit zo lees zou je MP aanraden eerst? En met speciale dingen bedoel je dus de extra sensoren die je erop aan kunt sluiten zoals sonar, GPS e.d.?
    Ah, dat verklaart een hoop. :p

10. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik ben erg enthousiast geworden over de Crius All in One Pro: CRIUS ALL IN ONE PRO v1.0 Multi-Copter Flight Control Board Support MegaPirate MWC $68.49 Free Shipping @GoodLuckBuy.com
    (RCTimer site ligt er weer uit; RCTimer heeft ook nog interessante add-ons)

Kan zoals gezegd zowel MultiWii als MegaPirate aan. Kan die opzich wel bestellen en in de tussentijd inlezen op Multiwii en MP wat de verschillen zijn en verschil in mogelijkheden en dan iets nemen. Raak wel enthousiast van de mogelijkheden maar ik wordt afgeremd door de moeilijkheidsgraad...

11. KeesvR

KeesvR

Lid geworden:
    25 jul 2010
    Met de moeilijkheid van MultiWii valt het wel mee, als je eerst de basis maar snapt.
    Vragen kan natuurlijk altijd als je er na veel leeswerk niet uitkomt.

Mega Pirate is net iets lastiger om alles goed vliegend te krijgen.

Ik ben 2 jaar geleden in het Multiwii gebeuren gestapt met alle sensoren en Promini nog los, dit was toen best lastig.
    Nu met de complete bordjes is het allemaal wat makkelijker geworden.

12. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik zal inderdaad de 2 eens vergelijken, maar omdat bovenstaande board beide software versies ondersteunt leek mij dat wel wat.
    En ik zie dat RCTimer website weer werkt, dit pakketje maar bestellen dus?:
    Board: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=765&productname=
    GPS: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=763&productname=
    Bluetooth: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=764&productname=

Met GPS en Bluetooth doe ik voorlopig waarschijnlijk toch niets, maar dan heb ik het in iedergeval al. Ik weet zo niet of beide add-ons overweg kunnen met zowel MultiWii als MP maar dat is dan van later zorgd.
    Of zijn er nog andere sensoren/add-ons die ik er maar bij zal kopen?

13. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    GPS ga je snel gebruiken als je het eenmaal hebt..
    bluetooth kan makkelijk zijn als je een gui hebt die op je mobiel kan draaien.
    kan je in het veld zien of alles goed is en je kan ter plekke instellingen veranderen.

mega pirate kan ook overweg met Xbee data links (opgevoerde wifi) heb je zelfs ver in de lucht een data verbinding en kan je je multi op een "missie" sturen met waypoints. en je hebt volledige telemetrie. (evt met live video feed op de artificial horizon)

het bordje kan het zonder problemen aan, weet alleen niet in hoeverre de datalink werkt met mwii. link werkt wel, maar weet niet wat er op een ground station doorkomt en wat er gebruikt word.

14. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Dankje. Wat gegoogle levert wel op dat die Xbee spul wél duur is. De extend board voor de All in One Pro (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=766&productname=) wordt 'm dan ook niet. Want die heeft weliswaar GPS ingebouwd maar voor Xbee is nog steeds Xbee module nodig...

Dan nu maar de knoop doorhakken. De Crius All in One Pro is min of meer op 3 adressen beschikbaar; Goodluckbuy, RCTimer en Ebay. RCTimer heeft alle onderdelen het voordeligst (maar de site is regelmatig niet te bereiken hier):

Crius All in One Pro board ($62.99): ALL IN ONE PRO Flight Controller V1.0 - Flight Control - RCTimer Online R/C Hobby Store:=
    Bluetooth module ($7.99): Multiwii MWC FC Bluetooth Module Use For Android - Flight Control - RCTimer Online R/C Hobby Store:=
    GPS module ($24.99): Multiwii MWC FC CN-06 GPS Receiver - Flight Control - RCTimer Online R/C Hobby Store:=

Heeft Sonar ook nog zin. Heb gelezen dat deze (type: DYP-ME007) werkt ($5.74): Ultrasonic Wave Detector Ranging Module Distance Sensor $5.74 Free Shipping @GoodLuckBuy.com

Totaal: $101.71.

15. KeesvR

KeesvR

Lid geworden:
    25 jul 2010
    Sonar werkt nog niet echt. Hier word wel aan gewerkt.
    En ik heb het hier over MultiWii, de Pirate's volg ik niet echt meer.

16. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    dat bord kan vast met deze overweg..
    pirate in iedergeval... multiwii vast ook wel..

17. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    @ KeesvR: Met MegaPirate is Sonar wel bruikbaar: http://code.google.com/p/megapirate/wiki/Sonar
    (Maar ik lees inderdaad dat het de ene keer werkt en de andere keer niet. Maar dat is dus software afhankelijk en de ene krijgt het wel werkend en de ander niet.

@ dutchcommando: zal ik onthouden. Maar eerst maar even niet. Eerst maar 'ns proberen om de software te begrijpen, de boel installeren, instellen en in de lucht proberen te krijgen. Ik denk dat dat al een héle klus op zichzelf wordt. :nosmile:

Vandaag de Crius AiO Pro, bluetooth en GPS module maar kopen dan.:)

EDIT: overigens lees ik hier (http://fpvcentral.net/2012/07/crius-all-in-one-gps-and-installation-howto-multiwii-part-1/) dat de GPS module eerst aan de pc/laptop moet om instellingen te wijzigen, d.m.v. bijv. deze (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=684&productname=) USB-TTL adapter.

Laatst bewerkt: 12 aug 2012
  18. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    afhankelijk van welke gps module zal het moeten, maar dat geld ook voor MWii..

de baudrate moet op de goede stand gezet worden..

alle FTDI adapters zijn geschikt, dus als je er nog 1 hebt liggen (van een ander FC bijvoorbeel kan je die gewoon gebruiken.)

19. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Nope, heb ik niet liggen.

Maar ik ga vandaag 't spul kopen; de board, gps- bluetooth- en sonar-module. En die USB-TTL adapter (zou ik die data-link kopen hoef ik geen aparte USB-TTL adapter te kopen want die zit bij de data-link in). Die datalink die jij linkte is erg cool; super gaaf dat je op die manier op de grond de hele mikmak kan ontvangen, maar toch; dat is toch weer $25 extra (APC220 is $46.15 op Goodluckbuy, $32.45 op Ebay maar dan hoef ik geen $6.99 USB-TTL adapter te kopen, Ebay: APC220 Wireless GPRS DTU Data Communication Module USB Adapter Kit For Arduino | eBay) dollar extra. En wat ik nu vooral wil is een lekker stabiel vliegende hexa waarbij ik niet constant hoef te corrigeren want dat is nu het geval met de HobbyKing board. Die functies van telemetry e.d. zijn gaaf maar niet nodig natuurlijk en ik moet ook wel oppassen dat ik niet te hard van stapel ga lopen...

Zouden jullie die datalink voor $25 extra erbij doen, ook al heb ik de bluetooth module en zou ik een aantal settings met de telefoon kunnen instellen?

(Jammer genoeg is m'n vakantie waarschijnlijk voorbij voordat ik de spullen überhaupt in huis heb :(...)

EDIT: ik lees net overigens dat dit board MegaPirateNG (new generation) ondersteunt en niet MegaPirate...
    EDIT #2: zijn er ook nog extra kabels nodig met al deze sensoren? Ik zie dat de AIO Pro een aantal kabels mee levert maar mis ik iets?

Laatst bewerkt: 13 aug 2012
  20. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Zodra de RCTimer website het goed doet bij mij ga ik de bovenstaand board, gps, bluetooth, sonar bestellen. Ik ga die APC220 ook maar bestellen want dat is toch wel vet plus het scheelt de aanschaf van een aparte USB-TTL adapter.
    Bestel gelijk maar een beter LiPo-alarm mee.

En moet ik ook nog wat kabels regelen, want krijg je de geschikte kabels überhaupt meegeleverd (dat ik dus alles op elkaar kan aansluiten)?

Deel Deze Pagina