Zelfbouw Hexacopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Iemand91, 10 mrt 2012.

1. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    als je zondag komt wil ik de APC230 wel meenemen kan jij er even mee stoeien op de jouwe.

2. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    @ Dutch; heb je toevallig al een van de 2 (APC of 3DR) werkend gekregen? De APC en 3DR (de 433MHz versie) zijn nagenoeg gelijk in prijs. 3DR biedt dus voordeel in range; niet belangrijk voor mij maar mocht je een van de 2 werkend gekregen hebben dan neem ik degene die werkt.

3. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    de apc230 krijg ik niet aan het werk... vandaar dat ik een 3DR wil proberen.

4. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Daaruit begrijp ik dat je die nog moet binnenkrijgen?

En m'n sonar werkt ook; las in het topic dat de ESC pins niet gevoed worden; dus even de plus van de sonar op de plus van RC-ontvanger aangesloten en...het werkt. Hoor 'm zachtjes klikken en hoogte klopt ook aardig. Nice.

Nou hopen dat het wat mooi weer wordt en dan moet ik maar weer in de touwen (geen idee hoe die gaat reageren dus daarom maar weer wat zekerheid).

5. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    jep, de 3dr heb ik nog niet..

ik heb een ubec aan het bord zitten (gele jumper dus weggehaald) dus ik heb overal stroom op..

wa helemaal vergeten dat zonder ubec een aantal poorten geen stroom hebben, zoals U1-U3 en die voor de sonar.

6. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Dan wacht ik even af wat voor resultaten jij boekt; ofwel welke ik neem; de APC of de 3DR.

Jammer dat je de baud rate van de bluetooth adapter moet aanpassen (met zo'n USB-TTL adapter die bij de APC of 3DR zit) want anders kon ik in ieder geval zo lang die gebruiken om snel instellingen te wijzigen, nu moet ik dan straks telkens aan USB hangen.

Want ik denk dat ik vandaag de electronica eens in het frame ga zetten en 't spul in weer in de touwen zet en kijk of ik 'm vliegend kan krijgen?

Was het enigszins vliegbaar zonder iets ingesteld te hebben; is er vervolgens ook nog veel wijzigingen nodig?

Dit plaatje klopt toch niet over de gele jumper? Moet toch juist andersom zijn?
    Ofwel als je ESC's stroom leveren voor de board (+ accessoires) moet de jumper blijven zitten. Bovendien alle plus-draden van 5 v.d. 6 ESC's niet aan board connecten.

Laatst bewerkt: 19 okt 2012
  7. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    was in acro goed vliegbaar.. als een KK bordje.. mahja.. is ook acro he? ;)
    in stabilize was het te doen.
    zolang je hem een minuut redelijk stil kan houden kan je op ch6 auto calibration zetten.

ding op een windstille dag de lucht in, stilhouden en ch6 omzetten.

loiter daarentegen is een heel ander verhaal.. 9 van de 10 keer moet je die toch echt met het handje (muisje) gaan afstellen. loiter script gebruikt bestaande pids van de stabilze mode ofzo en gooit dan de andere pid waardes eroverheen ofzo.. werkt vaag..
    pids kopieren van een andere instelling resulteerd in een wiebel bak met zelfmoord neigingen... dan is die draadloze verbinding weer perfect.. de lucht in alles op een hele lage waarde zetten en proberen..

loiter heb ik nog niet goed gehad.. maar aangezien ik weer overal en nergens alles aan het veranderen ben (software en hardware) ga ik daar later pas weer mee stoeien..

het is iig een software probleem dat loiter zo moeilijk doet.. ik heb het ook op de blackvortex board die ook arducopter draait.. maar oudere versie dus autotune kan dan weer net niet...

8. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Nou, na iets van 3 uur laden was de LiPo eindelijk vol (ben na de lunch begonnen).
    Alles zit nu op/aan elkaar op het frame. Nou was de bedoeling dat ik ruim voor diner al kon testen (ESC's kalibreren, prop richting e.d.) maar dat wordt morgen aangezien het nu al weer donker is.

Ik zit nu alleen te klieren met ESC's kalibreren en de sticks. Alle zes tegelijk werkte niet dus maar een voor een gedaan. Vervolgens weer op board aangesloten en...weinig geluk. De motoren draaien rond de 30% stick-input al voluit. Dus ESC's zijn om een of andere reden niet goed gekalibreerd.

Tevens ben ik nog nergens de betekenis van alle LED's tegengekomen; ik weet alleen al de knipperende rode lamp constant gaat branden dat de board dan 'armed' is. De andere LED's? Geen idee...
    Want als ik van alles met de linkerstick probeer (omhoog/laag, links/rechts) halen ze de vreemdste toeren uit; heen en weer knipperen; een voor een knipperen, helemaal uit, allemaal aan etc. etc.

Dus morgen maar weer een poging doen en proberen eens te kijken wat al die LED's betekenen en kijken of de sticks wel goed zitten (of ik ze nog moet bijtrimmen en/of reversen)...

Huidige staat (kan het beter/netter? Zeker, maar geen zin in en zo werkt het ook; probeer vooralsnog nog zo min mogelijk dingen permanent te wijzigen)

9. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
  10. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Hehe, die stond ook echt enkele minuten nadat ik het gevraagd had op het forum.

Maar ik zit nog steeds aan te kl*ten met de ESC's; ik krijg die maar niet goed gekalibreerd. Heb gisteren handmatig gedaan en de geluiden van de ESC's toonden aan dat ik dat goed deed; ik alles weer aansluiten; gaan ze motoren al voluit op zo'n 30% stickinput. Huh?:confused:

Ook de 'automatische' manier werkt niet; krijg geen enkel geluid dat het goed gaat uit de ESC's.

11. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
  12. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Inderdaad. Ik heb nog even gedacht of ik toevallig iets in de Turnigy 9X had ingesteld dat throttle endpoint verlaagd was (dat heb ik namelijk bij de heli-modes wel zo ingesteld) maar dat is het ook niet.

Denk ik de LiPo maar weer ontladen en van 't weekend proberen op internet eruit te komen...

13. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    op zich moet het niet kunnen maar euhhh.... staat hij niet in loiter ofzo?
    normaal gesproken kan je hem niet armen op loiter, juist vanwege de kans dat de motoren op spoolen..

14. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Nope, heb juist weer alle flightmodes naar stabilize gezet omdat dat aangeraden wordt.

Ook lijken de LED's niet altijd te doen wat ze moeten doen; ze reageren soms verschillend op bepaalde inputs van de stick.
    Bijvoorbeeld de rode LED zou constant moeten branden bij throttle stick naar beneden en naar rechts; ene keer gebeurd dat, andere keer weer niet.
    Of juist andersom; stick naar onder en naar rechts zou de LED moeten gaan knipperen.
    En soms beginnen ze naar wat roeren met de stick weer alle 3 te knipperen o.i.d. Vaag verhaal...

Oh, of zou de LiPo wel gewoon opgeladen kunnen blijven tot maandag? Lees zoveel verhalen over die dingen en veel verschillende meningen ook...

15. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    mijn lipo's liggen altijd netjes volgeladen te wachten tot ik weer ga vliegen.. duurt wel eens weekje of langer..

16. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Vanavond nog steeds hetzelfde probleem. Heel vaag. Handmatig alle ESC's geprobeerd, alle 6 tegelijk enz. Vaag...

17. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Zucht, nog steeds hetzelfde verhaal.

Zou het aan de board liggen, aan de ESC's, aan de zender, aan de..., aan de...

Zucht :nosmile:...

18. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Het lijkt te werken, handmatig de ESC's aan de zender gehangen, toen alles weer aangesloten (net als eerdere pogingen) en nu starten ze gelijk op. Wel draaien ze bij minimum throttle wel wat sneller dan ik bij de KK-board had, maar het werkt.

Ik heb de bluetooth module van RCTimer en heb gelezen in het topic op RCGroups dat deze een standaard baud rate van 115200 en dus direct zou moeten werken.
    Dutch; jij hebt een ander bluetooth module of niet?

Ik heb geen USB-TTL adapter liggen, maar wel de USBasp AVR. Deze kan ik toch ook wel gebruiken om de baud rate - voor de zekerheid - goed te zetten? Ik kan niet eerst uitproberen door het gewoon aan te sluiten want daarvoor moet ik de kabels aanpassen (en niet meer ongedaan te krijgen)

En ik ga maar 'ns op zoek naar de 3DR 433MHz radio. Lijkt een goed werkend ding en gelijk gebruikt met de APC2**-spul.

19. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Nou, dat was leuk voor zolang het duurde...

Zoals gezegd, ESC's (handmatig) gekalibreerd, flightmodes waren allemaal in stabilize, alles weer netjes op het frame gezet, proprichting gecontroleerd, props erop (bovendien alle motoren nog eens extra vastgeschroefd) en toen...probeerde ik het uit.

't weer is ronduit klote tegenwoordig plus het kon elk moment weer regenen dus ik dacht; laat ik het voorzichtig proberen zonder die touwen en ander gedoe.

En dat ging heel aardig! :p Bizar om te zien als je dat geklier met de KK-board gewend bent dat het nu direct uit zichzelf probeert zich horizontaal te houden. :eek: Paar keer wat gevlogen (min of meer in een denkbeeldige 4x4x4 meter). Ik helemaal happy. Oke, instellingen moesten nog wel wat aangepast worden want hij was wel wat twitchy en een kleine drift, maar het wat heel aardig controleerbaar.

Ik in m'n enthousiasme m'n moeder eens geroepen van "Kijk eens; het werkt!". Ik weer proberen...hop meters de lucht in, wat heen en weer gezwalk maar redelijk opgevangen maar toch vond de hexa deze struik een betere plek om te verblijven:

Gevolg; 'n stuk of 4 gebroken propellers, een verdwenen prop-adapter en een losgeslagen sonar (die ik pas even later in het gazon vond). Een prop en de prop adapter moet nog ergens daar liggen, maar nu onvindbaar.

De accu's liggen weer aan de lager (storage mode) en ik kan eens wat props en prop-adapters gaan bestellen. Even kijken of kleinere props wat zijn voor mijn geval (ik heb zo'n gevoel dat dit ding beter gaat vliegen met meer gewicht of kleinere props).

Tevens moet ik eens gaan kijken hoe ik landing gear ga aanpassen/maken, huidige buigt veel te veel en veel te snel...

20. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Even wat inkopen doen:

Omdat ik verwacht dat ik nog wel wat props ga verliezen, een aantal goedkope scoren van HK:
    Een aantal van deze: Slow Fly Electric Prop 1045SF (4 pc)
    En uiteraard deze: Slow Fly Electric Prop 1045R SF RH Rotation (4 pc)

EDIT: kolere, zie net dat die props op backorder staan :mad:
    Dat wordt ergens anders kijken...

Ben ook een prop adapter verloren: NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack

Met Lipo alarmen ben ik niet echt wakker geweest; eerst alleen alarm gekocht, nu een met LED display maar combinatie lijkt me handiger: 1S 8S LiPo Battery Voltage Checker Indicator LED Tester Meter Buzzer Alarm RC 1S | eBay

En de klitteband waarmee de LiPo nou vastzit werkt wel, maar heel erg handig is het niet, dus: Battery Velcro Strap (2pcs/bag)

Kan niet wachten tot het binnen is, want die paar minuten die ik nu heb gevlogen met de Crius AiO zag er heel erg veelbelovend uit.

En Dutchcommando; de 3DR is dus maar thé way to go?
    En valt met de USBasp AVR programmer ook de bluetooth module de baudrate te veranderen?

Deel Deze Pagina