Zelfbouw Hexacopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Iemand91, 10 mrt 2012.

1. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    De ESC's zijn ook binnen.
    Had ik express de order in 2en opgesplitst; pleuren die lolbroeken alsnog alle 6 ESC's bij elkaar in; dat maakt dus $59.94. [​IMG] Nou ja, in ieder geval nog een pakketje dat door de douane is geglipt, hoewel dit niet zo gek was; 't is licht en klein.
    De controller ben ik bang voor, en ook de motors enigszins [​IMG] ...

Ik verbaas me overigens over hoe klein het spul allemaal eigenlijk is:p

Hopelijk schieten de HobbyKing orders op. Dan wordt het écht leuk namelijk.
    (En laten ze die prop balancer en ControL Board V3.0 nou eens aanvullen bij HobbyKing:mad:)

2. jbkappirossi

jbkappirossi

Lid geworden:
    12 sep 2011
    En gelijk flashen die ESC's met SimonK FW. ;)
    Zitten standaard al van die mooie Pads op om op te solderen.

Je kan ook gewoon de HK KK V2.1 doen.
    Enigste verschil is dat er minder geheugen op zit. gyro's zijn hetzelfde dus zal geen prestatie verschil geven.

Zonder die Prop ballancer vliegt hij ook wel.

3. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik ga dan maar eens inlezen wat voor voordelen dat oplevert; want ik sta nou niet echt te springen om als noob met zoiets te gaan kloten; zowel dat ik de ESC's qua functie kan verkloten als de ESC's openmaken.

En die pads die je bedoelt zijn de 6 ronde 'pinnetjes' rechtonder toch?:

Tja, ik kijk dat nog even aan, eventueel een mail naar hun hoe dat zit met nieuwe stock. Als het nog lang duurt moet ik maar kijken of een bestaande order valt aan te passen.

De V3.0 heb ik puur genomen vanwege het geheugen; who knows waar men nog mee zou kunnen komen en dat de V3.0 dan voordeel heeft/had.
    En over propbalancer; tja; dan moet ik maar wat anders zoeken waarmee ik de props kan bewerken; schijnt toch erg belangrijk te zijn om dat toch te doen.

EDIT: toen ik weg was heeft de pakketjesman weer wat voor mij achtergelaten:
    (1 motor met accessory pack en 8 11x4.7 props). Als ze al zo'n grote doos doen voor zoiets...m'n kamer staat straks stampvol met dozen en spul :p

Maar hier komen de noob-vragen.
    Waar de motor vast moet aan het frame steekt de shaft uit. De prop adapter past niet 'over' de shaft. Hoe moet ik dit zien? Blijft die shaft eronder uit steken? (dus steekt die door de alumininum armen van de hexa?)

En weer; wat klein!!:eek:

Laatst bewerkt: 28 apr 2012
  4. Douwe74

Douwe74

Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Yep, dat klopt.

5. RobbievanDee

RobbievanDee

Lid geworden:
    26 jan 2011
    ...Moet je opletten hoe klein je kamer wordt als deze hobby aanslaat!

6. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Minor update; vandaag heb ik binnengekregen:

- Ebay LiPo-alarm
    - Ebay Imax B6-AC lader
    - HobbyKing: motor + accessoires / 10 20cm Servo-kabels
    - HobbyKing: motor + accessoires / 3 meter 16AWG rood / 8 12" props.

Heb PostNL gebeld of ik 3 andere pakketjes van HobbyKing al een code van kon ontvangen, en dat kon:

- Turnigy 9X / Backlight: deze is afgelopen vrijdag in NL aangekomen.
    - Motor + accessoires / LiFo-accu: deze is vandaag in NL aangekomen.
    - Motor + accessoires / 3 meter 16AWG zwart: ook vandaag in NL aangekomen.

Volgens haar zou van geen nog de trackcode doen, maar eind van deze week wel. Zo niet; dan kan ik de douanebrief verwachten...

1 order zit nog bij HobbyKing: de control board + USB-programmer, 3.5mm bullets, 4mm bullets en propbalancer. 1 item is niet in stock namelijk...
    Had verwacht dat ze dat item wel wat sneller in stock hadden, maar ach; ik heb geduld.

7. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Het laatste pakket van HobbyKing is gisteren verzonden (Control Board, USB-programmer, bullet connectors en prop balancer).

De Turnigy 9x met backlight is sinds vorige week vrijdag in Nederland, dus ik ben bang dat dat Douane betalen wordt :( (trackcode van PostNL werkt (nog?) niet)

Alle pakketjes zijn nu dus binnen op bovenstaande 2 na.
    Dus zo langzamerhand kan ik ook de Duitse LiPo en Nederlandse bouten/moeren en soldeerbout/tin bestellen...

8. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Heeft het bij anderen ook zo lang geduurd met de Turnigy 9x?

Ik heb paar dagen geleden met PostNL gebeld dat ik de HK code om wilde zetten naar PostNL code. Gebeurd en volgens haar was het pakket 4 mei in Nederland aangekomen.

Eind van de week (ofwel vorige week) zou de code werkend zijn. Zo niet, dan zou ik een brief krijgen van de douane. Je raadt het al, zowel de code werkt nog niet en ik heb ook geen brief gekregen van de douane.
    Iemand ervaring mee?:-|:confused:

De dag dat ik belde (wo 9 mei) waren 2 andere pakketjes binnengekomen; de een is op donderdag 10 mei bezorgd (motor+accessoires en 16AWG zwart), de andere is op vrijdag 11 mei binnengekomen (motor+accessoires en LiFe-accu).

9. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ik denk dat je BTW etc. moet betalen.
    De douane /PostNL heeft als ik me niet vergis 30 dagen de tijd om dit af te handelen. Dus als het op 4 Mei in Nederland is aangekomen, kan het met een beetje pech nog wel even duren.

10. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    die van mij werd via UPS verzonden, een paar dagen na verzending ws hij al thuis.

wat msschien wel makkelijk is, ga naar mijnpakket.nl en schrijf je in.
    zodra je postnl code hebt (3S of KG code) kan je perfect volgen hoe het met je pakketje staat.
    erg super makkelijk is het nog niet, omdat als je moet betalen ze nog steeds een brief sturen die je moet invullen, het zou veel makkelijker zijn als dat via die site kon.
    ik heb al eens geopperd via een mailtje om dat te doen, maar nooit meer wat van gehoord..

11. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Was ik al bang voor. Dat gaat dus nog een tijd duren dus...
    Nou ja, heb ik zodra ik die eindelijk binnen heb het laatste pakket misschien ook binnen van hen (Control Board e.d.)

Snelle berekening met onderstaande link kom ik op zo'n €25 extra kosten.
    USA Importheffingen Calculator 1.4.5 (laatste update: 03-04-2012)

Da's ook zo leuk; m'n code werkt (nog steeds) niet. Dus daar heb ik ook niet veel aan.

(Overigens iets heel anders: ik had vandaag ook iets moeten krijgen (iets non-rc) en daar staat levertijd: 8:30 - 12:00 uur....juist, niet binnen gekregen. Overigens staat daarbij Zending wordt voorbereidt. )

12. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    weet niet waar je woont, maar als je in een straal van 30KM ofzo van soest woont heb je dezelfde bezorger als ik.
    deze stond nu net bij mij aan de deur, normaal is hij er al rond 11en.
    zijn auto was stuk ofzo dus had een pak vertraging.

misschien krijg je vanavond je spullen alsnog.

(als postnl mannetje een indische krullenkop is hebben we dezelfde)

13. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik woon íets verder.

Maar ik checkte net PostNL en daar stond dat het vandaag geleverd werd; en ja hoor. 4 minuten geleden werd het afgeleverd met een extra kosten van €21.05. Valt te doen. Nu uitpakken! :banana:

EDIT: uitpak party :cool:!

(Sorry voor de erg slechte foto's :rolleyes:).

Nu nog even wachten op het laatste pakketje van HobbyKing (control board, bullet connectors) en dan: Bouwen! :p

Laatst bewerkt: 16 mei 2012
  14. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    En ik heb de Turnigy 9X waarschijnlijk al vernaggeld :nosmile:
    Ik sloot de LiFe aan op de enigste manier die mogelijk was (stekker paste maar op 1 manier), had 'm nog geen kwart seconde aangesloten...ach je raadt het wel; rook. Als was het maar een heel klein beetje en nog geen kwart seconde...
    Had nog zo gekeken dat negatief links zat, had ik dus maar gewoon voor normale batterijen gegaan.
    En het kan ook wel eens effect gehad hebben op de fysieke staat van de LiFo.

Kan 'm nou zekers ook weggooien verdorie...

Laatst bewerkt: 17 mei 2012
  15. KeesvR

KeesvR

Lid geworden:
    25 jul 2010
    Schroef hem open en kijk of er geen print spoortje weg gefikt is bij de aan uit schakelaar.
    Ik had hier ook een weg gefikt spoortje wat ik heb kunnen herstellen met een draad brugje. Dit kwam doordat ik bij het aansluiten van de FrSky Diy module de plus en de min omgewisseld had, omdat dit bij het filmpje wat ik had bekeken ook zo zat.
    Dus mocht je zoiets van plan zijn kijk dan meerdere filmpjes en foto's om er zeker van te zijn dat je de juiste volgorde hebt.

Ik hoop voor je dat dit het geval is want dan is het eenvoudig weer te herstellen.

16. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    dat is vast nog wel te repareren, je bent niet de eerste die het gedaan heeft en zeker niet de laatste. vaak blazen ze de boel op met een lipo die er nog wat meer volts overheen gooien.

als je de rhino life hebt moet je de zwarte (furuba) steker gebruiken, kan je willeswaar ook verkeerdom aansluiten maar dan zit de plus op een lege pin en gebeurd er niets.

waarschijnlijk ziet jouw 9X er nu zo van binnen uit:
    en evt een paar bolstaande of weggebrande koper sporen ter hoogte van je batterij aansluiting of de kopersporen er naar toe.

waarschijnlijk is je Vreg (type 78L05) en een condensator (10 uF) naar de eeuwige jacht velden geholpen. voor een eurotje kan je ze beide scoren bij de betere electronica shop. in de zender zijn het SMD onderdelen, maar je hebt vast ruimte genoeg om normale componenten erin te solderen als je jezelf niet comfortabel voelt om SMD te solderen.
    kan is dat dezelfde componenten (de Vreg en condensator) in je zend module ook stuk zijn. vanaf de batterij pin gaat de stroom direct naar je zend module dus de kans is groot..
    de zend module met (grote/normaal formaat) Vreg en condensator.

maak anders eerst een berg foto's zodat we de schade kunnen bekijken.

succes!
    de verbrande sporen kan je wegsnijden en een draadje van pin naar pin solderen.

17. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik heb geprobeerd 3 foto's te maken van de binnenkant (na het gepruts bij het losmaken van die 'dikke' kabel die de voor- en achterkant met elkaar verbindt). Jij bedoeld dat ik dat onder het printplaatje moet kijken wat op foto 2 staat?
    Ik heb uiteraard gegoogled naar dit probleem (wat vaak voorkomt) en ik kom veelal tegen dat het wel te zien wanneer de polariteit is verwisseld, alleen in mijn geval zie ik nog niets. Op internet zag ik soms bijvoorbeeld compleet losgeslagen componenten, of zwarte roetvlekken. Bijvoorbeeld dit: http://static.rcgroups.net/forums/attachments/3/3/4/9/6/3/a3577980-169-turnigy9x.jpg

Bij mij helemaal niets. Ofwel dat maakt het alleen maar lastiger ofwel ik gok dat ik mag gaan vervangen.

Foto's:
    http://i.imgur.com/pwV1a.jpg
    http://i.imgur.com/SL6MS.jpg
    http://i.imgur.com/EiJNt.jpg
    EDIT: Bij die laatste foto is er dus een spoor losgeslagen, eentje. (Beetje onduidelijk op de foto)
    Even lichtjes met de vinger aangeraakt en dat liet los:
    http://i.imgur.com/c1vUh.jpg

En nog iets vreemds, ik als eens...uhum...ga ruiken aan de hele zender ruik ik nergens iets, behalve bij dat losgeslagen spoor. Vreemd...

De zendmodule achterop krijg ik nog niet los, de schroefkop is doorgedraaid (was zo) dus die wil (nog) niet los.

Even toegelicht wat er precies is gebeurd.
    Ik had gekeken hoe de batterijhouder connectoren zaten (zwart links, rood midden en rechts niets). Ik dus op die manier ook de LiFo (http://www.hobbyking.com/hobbyking/...g_1500mAH_LiFe_3S_9_9v_Transmitter_pack_.html) erop aangesloten. Geloof ik, want zodra ik wat rook zag komen en ook de lucht rook trok ik direct de connector er uit. Dit heeft totaal (inpluggen -> uitpluggen) nog geen halve seconde geduurd.

18. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    verbrande spoor volgen tot het eerste component en die ff checken.
    spoor is makkelijk te reparen met een draadje van het ene naar het andere soldeer punt.

je hebt niet de zwarte steker gebruikt op de accu denk ik. die past perfect en kan je nooit verkeerd aansluiten. als je zender weer gerepareerd is ff die witte eraf knippen, kan het nooit meer fout gaan! (of je moet de balanceer plug in de zender willen proppen)

mocht je er niet meer uitkomen is er vast wel iemand in de buurt die je ff kan helpen door er een blik en een meter overheen te laten gaan.
    (moet je wel ff laten weten waar je woont)

19. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Bedankt voor jullie support; dat doet mij nog énig hoop hebben dat ik deze zender nog kan gebruiken straks.:nosmile:

Ergens deze komende dagen moet ik de zender maar volledig uit elkaar halen (qua printplaatjes en hopelijk krijg ik de zendmodule ook open; schroeven daarvan zijn doorgedraaid) en kijken of ik losse sporen en verbrande componenten zie want die zie ik nu dus niet. (Behalve de eerder genoemde spoor).
    En we weten beide dat dat ene spoortje niet het enige moet zijn; er is immers stank en rook vrijgekomen.

Ik heb de reviews (en straks de discussions) op HobbyKing ook nog maar eens gelezen en daar staat een aantal keer dat het slim/nodig is om de polariteit van de LiFe te meten of zwart wel echt negatief en rood positief zijn. Was bij een aantal van de reviews namelijk verwisseld; misschien is dat bij mij ook het geval want ik weet vrij zeker dat de zwarte battery lead aan de linkerkant ingeplugd zat toen het gebeurde; en dat zou goed moeten zijn...

Ik heb dus zoals onderstaande foto, maar dus de zwarte links van rood:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/110488698X83219X11.JPG

20. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    een verbrand koperspoor meurt ook als een malle en kan goed roken..
    het is niet het koperspoor zelf wat zo rookt en stinkt maar de coating eroverheen.
    helaas kan ik ruiken of een koperspoor kapot gebrand is of een component..
    heb vroeger al iets te veel opgeblazen met "expirimentjes" LOL

ps op de futuba steker moet de rode in het midden zitten. dan kan het nooit fout gaan.. iedereen die zijn 9X opblaast gebruikt de witte steker, deze kan je verkeerdom aansluiten.. de futuba niet. je zender krijgt gewoon geen stroom als je hem verkeerdom doet.

Deel Deze Pagina