Zelfbouw Hexacopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Iemand91, 10 mrt 2012.

1. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Jij hebt dus ook ervaring.:rolleyes:
    Klopt, heb dit al zo vaak gelezen en nog doe ik het verkeerd :oops:
    Maar goed, ik moet dat ding sowieso helemaal uit elkaar gaan halen en heel precies gaan kijken of er componenten kapot zijn. Want als de polariteit verkeerd om was aangesloten moet er toch een component zijn die het opvangt? Een spoor vangt geeft dat toch alleen door?

Op het eerste oog is namelijk niets te zien op dat spoor na...

2. KeesvR

KeesvR

Lid geworden:
    25 jul 2010
    Ik zou dit losse spoor herstellen met een stukje draad en even testen of hij weer werkt, grote kans dat je geluk hebt en dat hij weer werkt.

3. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Zo te zien is dat het spoor wat direct van de accu afkomt. Met een beetje geluk heeft deze als zekering gewerkt en is de stroomkring verbroken voordat andere componenten beschadigd zijn geraakt. Ik zou het spoor inderdaad even overbruggen en kijken wat de zender dan doet. Met een beetje mazzel valt het mee.

4. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    @ hierboven: Bedankt, ga ik uiteraard doen en ik hoop heel erg dat daarmee de kous af is...eventuele andere dingen solderen wil denk ik ook nog wel maar als dat niet zou werken en dan weer 2 maand te gaan wachten op een zender:-?

Soldeerbout /tin moet ik nog bestellen, die komen er aan. Types/merken e.d. ben ik mee bekend, maar nog even denken of ik 30 of 60 watt neem. Dan kan ik als ik tijd heb bovenstaande proberen te maken.
    Gedachte tin: https://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/317113//s/pa/p/1

Daar bestel ik ook:
    Borgmoeren: Borgmoeren M3, 100 st. - Opitec
    Bouten, 3x16: Bouten, cilinderkop 3 x 16, 100 st. - Opitec
    Bouten, 3x20: Bouten, cilinderkop 3 x 20, 100 st. - Opitec
    Tussenringen: Tussenringen M3, 1000 st. - Opitec
    Oh, en ook handig, soldeerassisten: https://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/242165/zz/cID/c3I6c29sZGVlcjY=

Laatst bewerkt: 22 mei 2012
  5. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik ga denk ik maar voor de 30 watt versie. Moet lukken dacht ik zo.

Ik heb overigens de zendmodule opengeschroeft en kon daar weinig opvallends vinden wat op problemen daar duidt.

Maar iets anders valt me wel op; de boards zien er anders uit; Vreg en condensators zitten er wel op, maar die grijze component (weet even niet wat het is) ontbreekt :confused:

http://i.imgur.com/60sNG.jpg
    http://i.imgur.com/UVFfe.jpg

6. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    "grijze component" zit onder het "grijze" kapje..

maakt niet uit gaat om de Vreg en condensators.

7. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Vanmorgen een soldeerbout gehaald. Nu dit spul maar bestellen:

Soldeer: https://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/317113//s/pa/p/1
    Soldeerassistent: https://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/242165/zz/cID/c3I6c29sZGVlcjY=

100 M3 borgmoeren: Borgmoeren M3, 100 st. - Opitec
    100 M3x20 bouten (sleufkop): Bouten, cilinderkop 3 x 20, 100 st. - Opitec
    100 M3x25 bouten (sleufkop): Bouten, cilinderkop 3 x 25, 100 st. - Opitec
    100 M3x30 bouten (sleufkop):http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/265153/kbnage
    1000 M3 tussenringen: Tussenringen M3, 1000 st. - Opitec
    ^^ Moet goed zijn toch? :D

Geen idee hoe lang verzending duurt maar vast een dezer dagen binnen als ik nu bestel, en dan hopelijk deze week nog die ene spoor verhelpen en dan heel erg hopen dat het daarbij blijft.

M'n controlboard, USB-programmer, bullet connectors en prop balancer liggen sinds vorige week maandag in Nederland; dat zal ook wel betalen worden :-x (gok zo'n 16 à 18 euro).

De Lipo uit Duitsland ga ik nog maar niet bestellen; die is er binnen een week en voordat ik écht met eletronica bezig kan duurt nog een tijd (eerst frame maken; verzinnen hoe ik het wil hebben enz.). In de tussentijd zou ik die Lipo dan toch moeten 'bijhouden'.

Laatst bewerkt: 29 mei 2012
  8. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik heb een beetje twijfels gekregen over enkele zaken:

- Props: iemand heeft mij bij deze motors (HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive 28-36 750KV / 265W) 11 en 12 inch props geadviseerd. Op HobbyKing lees ik echter dat 9 en 10 inch props worden aangeraden bij een 4 cell LiPo..

- Ik heb de RCTimer 20A ESC's. De motor zou maximaal 18A verbruiken. Maar ook op HobbyKing wordt bij 4 cell LiPo 25A ESC aangeraden.

- Kabeldikte tussen LiPo en powerboard. Stel dat de motors maximaal 18A vragen; dat keer 6 is 108A door een een stukje 16AWG kabel; is dat niet veel te dun? (Hobbyking wordt 20-25A met een uitschieter van 35-40A genoemd) Ik weet dat de kabel tussen LiPo en powerboard maar kort wordt (centimeter of 20 hooguit) maar toch...
    Een quote van HobbyKing:
    - Bouten en moeren zijn duurder dan ik dacht! :eek:

- Na het roken van m'n Turnigy 9X heb ik het gevoel dat m'n LiFe-accu íets is gaan bollen, hoewel het maar minimaal is (max. 1mm.) Ik weet niet of het eerst ook zo was of nadat ik 'm toen heb aangesloten:
    http://i.imgur.com/r8ino.jpg

Laatst bewerkt: 30 mei 2012
  9. jbkappirossi

jbkappirossi

Lid geworden:
    12 sep 2011
    Het zijn wat lagere KV motors. Dus ja 11/12inch zal waarschijnlijk efficienter zijn.

ESC's kunnen dat makkelijk aan, Of wou je continu volgas vliegen?
    Met normal rondvliegen zul je eerder rond de 10A zitten.
    Ander belankrijk ding is dat de grote van de prop invloed heeft op het maximale getrokken Ampere.

edit;

Buiten je vraag om heb je niet goed gelezen. ik quote;
    You need 20A speed controler . APC SF 11x4,7 gives 1240g trust at 18,5A on 4s Its optimal prop
    Dus totaal geen reden tot angst.

Dan is 16 inderdaad wat te weinig. 10awg is beter. Als je niet kunt wachten kan je ook eerst dubbele 16awg kabels solderen, zodat het gelijk is aan 8awg.

gewoon even naar de bouwmarkt of plaatselijke machine fabriek ofzo daar kun je vaak zo een hand vol krijgen.

Ik ben bang dat je die accu wel weg kunt gooien als je geen toekomstige problemen wil verwachten. Je hebt dus duidelijk kortsluiting gemaakt met het aansluiten van je accu op je T9x!

10. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik geloof je dan maar op je woord en leg HobbyKing reacties aan de kant :)
    True, true. Maar stel dat ik er wat aanhang (gewicht toeneemt: motoren meer moeite moeten doen) en ik vol gas ga geven, dan kan het wel oplopen. Mij lijkt het ook wel logisch dat die opgegeven 18A juist is en dus 20A ESC"s ook voldoen. Misschien is die reactie op HobbyKing wel uitgegaan van meer ruimte; 25A i.p.v. 20A.
    Dat heb ik ook gelezen. Dat is natuurlijk een geruststelling. Maar waar heb ik dat nou gelezen:confused:
    Ah, ik moet toch de aluminium buizen nog ergens halen dus kan ik gelijk kijken naar kabel. 8 à 10AWG is zo'n 2.5 tot 3mm (hebben we in NL wat meer aan). En anders dus maar zoals jij zegt 2x2 16AWG gebruiken.
    Foto is overigens wel een beetje vertekenend; het lijkt veel erger dan het is. Het is heel minimaal. Moet 'm maar vrijdag (eerder kan ik niet) aansluiten op de balancer van de lader.

11. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Na eens ingelezen te hebben op het gebruik van de lader (wat eigenlijk best makkelijk lijkt te zijn als je - uiteindelijk - maar 2 accu's hebt) heb ik net de Life eens aan de oplader aangesloten op Storage mode.
    Dit was het resultaat:
    http://i.imgur.com/Rg2B5.jpg
    http://i.imgur.com/1bz9n.jpg

De lader gaf binnen een minuut overigens de melding dat het opladen/ontladen klaar was; dus HobbyKing heeft 'm goed verzonden.
    Ben alleen even vergeten te kijken wat de voltages waren toen ie klaar was, maar zoals je op screenshot 2 hierboven kunt zien zullen die wel prima zijn.
    Dus ik denk dat het mijn onkunde is dat ik bang ben dat de Life niet goed is en als ik beter kijk het wel mee valt, foto van de Life is vertekenend want de 'bobbel' is miniem; ik vraag me überhaupt af of die kwam na het 'ongelukje'. Zal wel zo horen.

Heb overigens ein-de-lijk het laatste pakketje van HK binnen; (Control board, USB-programmer, prop balancer en bullet connectors.) Bijna 2 maanden na bestellen van de spullen heb ik alles binnen :p
    http://i.imgur.com/oUiLX.jpg
    http://i.imgur.com/kGa05.jpg

Dat wordt dus nog een beetje goochelen hoe ik die boven elkaar ga bevestigen. De gaten van de Control Board zitten iets dichter op elkaar dan die van de power board; met korte afstandshouders passen ze niet boven elkaar en met langere wel. Of zoals op de laatste foto kruislings boven elkaar...

Komende week maar 'ns proberen de Turnigy 9X te solderen en heel hard hopen dat ie werkt. En kijken hoe ik het frame en electronica ga maken; plaatsing van ESC's op het frame, kijken of ik het zou kan maken dat ik de armen kan opvouwen (anders is ie met opbergen zo groot:rolleyes:) enz. enz.

Tevens nog meer kijken naar welke volgorde enzo ik de electronica moet gaan aanleggen. Zeg maar:
    - Eventuele bullet connectors aan kabels solderen.
    - Per ESC kalibreren. (ESC's aan motor, ESC's op een of andere manier aan LiPo en aan de receiver.)
    - ESC's aan powerboard solderen.
    - Control Board instellen
    - Enz.
    - Enz.

Overigens; sorry voor de uiterst brakke foto's (ISO stond hoog op m'n GSM:oops:); vandaag zou m'n nieuwe GSM moeten komen met betere camera; en als het écht begint zal ik m'n DSLR erbij pakken)

Laatst bewerkt: 2 jun 2012
  12. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    nah de foto's zijn wel goed hoor.. maar wat wel irritant is dat je ze aan moet klikken om te zien..

PHP:
    als je [imgvoor je foto link zet en [/imgerachter 
    dan word de foto netjes zichtbaar

dus
    :
    [
    img]http://i.imgur.com/kGa05.jpg[/img]
    word dan:

boven het reply schermpje zie je kader met allemaal plaatjes als je op deze: [​IMG]klikt dan komt er een pop up schermpje en als je dan de code van de foto (http://i.imgur.com/kGa05.jpg) in dat veld plakt en op enter drukt dan staat de foto direct zichtbaar op ons scherm.. wel zo makkelijk;)

--------------------------------------------------------------------

right weer on topic..:cool:

als je nog een power bordje besteld (gewoon een spotgoedkope van fleabay) dan kan je je controller bord er gedraaid op plakken met wat foam.
    zoals je nu op deze foto laat zien:
    sla je meteen 2 vliegen in 1 klap!
    1 vibratie demping, vinden je giro's fijn (helemaal die van een KK)
    2 de boel past zonder problemen.

houd er dan wel rekening mee dat de pijl van het bord nog steeds naar voren moet wijzen...

13. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012

Laatst bewerkt: 2 jun 2012
  14. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    als je hem er recht boven doet kan je niet meer een "dakje" erboven maken met stand offs als je wilt. (om de controller te beschermen)
    ik bedoel ook met plakfoam of plakstrips en dan de foam.. lijmen lijkt mij ook niet handig nee.

download de lazyzero KK flashtool en alle (geschikte en werkende) firmware types staan netjes flash klaar in je scherm. makkelijk tooltje!

en sjah... 11 pagina's ondertussen.. da's behoorlijk lang zonder dat er al een multi op poten staat.. hahahahahahaha

maarrrrr ik ga binnenkort ook een vers topic openen en heb ook nog niets in huis voor de bouw, dus misschien haal ik je wel in! hahaha

15. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Net een poging gewaagd om het verbrande spoor om te leiden.

't is alweer een tijdje geleden dat ik gesoldeerd heb dus van te voren de video's op dit forum bekeken, andere video's over solderen, veel gelezen en toen een poging gewaagd...een ding vergeten; geen koffie drinken.

M'n handen zatten erg te trillen dus volgende week nog maar een keer proberen zonder koffie op te hebben. Want nu is het verre van goed. Die aansluiting links is verrekte moeilijk, connectors zitten zó dicht op elkaar...

Overigens, zelfs als het straks goed is ben ik schijtsbenauwd om de LiFe weer aan te sluiten na wat de vorige keer is gebeurd. Want wie zegt dat het dan geen verdere problemen zijn met de 9X. :nosmile:

EDIT: Overigens net nog even een extra power board besteld (dezelfde) voor de control board.

16. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ik denk dat het al een stuk makkelijker gaat als je een dunner draadje neemt in plaats van dit stuk ankertouw ;)

17. Iemand91

Iemand91

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Goed punt; 'ns kijken of ik een dun draadje tegenkom.:)

Betwijfel dat laatste trouwens; dat is 16AWG en leek me al vrij dun. Betwijfel het of ik wat dunners tegenkomen.

18. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    die is wel erg dik ja..
    heb je niet nog ergens een oude pc of componenten ervan rondslingeren. of een oude radio.. in iedergeval oude electronica.
    daar kan je vast zonder problemen een goed draadje uit vissen.

of een oude transformator, gewoon een stuk draad uit de spoel knippen..

19. SandorV

SandorV

Lid geworden:
    20 nov 2011
    Beste raad die ik kan geven betreffende kabels kopen, loop naar een computer winkel en koop daar een hele normale "internetkabel", met 1 meter krijg je dan bijvoorbeeld 5 a 6 meter (?) cat 5 kabeltjes in verschillende kleuren, je moet dan wel ff de kabel opensnijden, maar die kabels zijn dus perfect voor zoiets als dit!

20. KeesvR

KeesvR

Lid geworden:
    25 jul 2010
    Een scart kabel is ideaal heel veel verschillende kleuren en heel dun.
    Voor dit soort reparaties gebruik ik telefoon kabel van die massieve draden, dit werkt erg makkelijk.

Deel Deze Pagina