zelfbouw jet

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Halmar, 31 okt 2003.

  1. hilbren

    hilbren Guest

    wat je misschien ook kan doen is een servo parallel zetten aan je snelheidsregelaar en dan net als een rem van een nitroauto de achteruitklep aansturen
    [​IMG]
     
  2. No1Uno

    No1Uno Guest

    Als ik het goed begrepen heb, is er 1 groot verschil met het remmen met een auto..... Daar is je gasstand namelijk 0.

    Als je die klep naar beneden trekt met je rem, dan wordt je vaartregelaar niet aangestuurd, en maakt je schroef dus geen water om naar achteren te buigen, en heeft het geen zin.

    Of heb ik het nog niet helemaal door ;)

    Marco.
     
  3. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    marco,

    ik denk dat je het ondertussen aardig door hebt. de motor moet inderdaat vooruit draaien. ik denk dat achteruit varen met een tweekanaals zender erg moeilijk word. gelukkig is een boot met een jet wel erg wendbaar, de mijne in ieder geval wel. op volle snelhijd vol stuur en in een straal van 2 meter gaat hij de andere kant op.

    voor de mensen die nu antousiast willen gaan bouwen, mijn hitte probleem is te verklaren. deze jet met een 45mm prop is veel te zwaar voor een speed 700. dan ziet je anker er na een keer op 12 cellen varen er zo uit:

    [​IMG]

    in de kehrer jets hebben ze als ik het goet begrijp een 28 mm propje op een 700 klasse motor...
    iemand een goed idee om mijn jet aan te drijven? :help:

    Groeten Halmar
     
  4. hilbren

    hilbren Guest

    Ja, je zet er gewoon een vertraging tussen, doet Graupner ook bij de meeste boten.

    En je kan wel achteruit varen met een twee kanaals afstandbediening 8)
    Je kan namelijk met een heel simpel schakelingetje zorgen dat je motor altijd vooruit draait.

    [​IMG]

    Als je vooruit gaat dan doet deze hele schakeling helamaal niks, alleen als je achteruit gaat zal het relais geactiveerd worden en zal die omklappen, waardoor de draai richting weer het zelfde wordt als wanneer je gewoon vooruit vaart
     
  5. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    zo is het inderdaat goet mogelijk, maar een simpele modelbouwer verzint dat niet, die kopiert dat als het voor handen is en dat is het nu...

    1:2 vertraging? heb nog ergens...

    groeten Halmar
     
  6. hilbren

    hilbren Guest

    ik heb net met m'n scoop gemeten dat die power 1000 die ik voor dit project wil gebruiken 2400rpm draait bij 9,72 volt. kan ik dan zeggen dat hij 247 toeren per volt draait?? en dus bij 14,4 volt 3555rpm draait?? en zal dit genoeg zijn voor een jet die iets groter is als halmar heeft gemaakt ??
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    nee Hilbren, dat mag je niet zeggen.
    de spanning/toerental verhouding is bij borstelmotoren niet lineair.
    want ergens 'stopt' de toename van het toertental. Als je er 230V op zou zetten draait hij namelijk niet 56810 t/m

    met het aantal toeren alleen kan je trouwens nog niet zeggen of je motor geschikt is. Afhankelijk van de soort schroef die je ermee aandrijft zal het toerental afnemen, en de stroom toenemen.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.816
    Locatie:
    Salland
    Bovendien: een power 1000 is een (hoe logisch!) POWERRRRR-motor.
    Dus verhoudingsgewijs weinig toeren, maar veel kracht.
    Meer geschikt voor een grote en zware sleper met een joekel van een 4-blads-schroef: relatief langzaam draaiend veel water verplaatsend.
    Voorbeeld: Robbe geeft als aanbevolen motor voor de sleper "Jan" een power 1000 aan.
    Voor een hydro-jet is een "speed" - motor beter geschikt.
    Ik had in m'n Azimuth Atlantic Challenger 2 x Speed 700, 2,5 x vertraagd op 12V.
    Ging als een (hydro-)jetje...

    Roel
     
  9. hilbren

    hilbren Guest

    de speed 700 12v die draai bij 12 volt 11600rpm, dus en dan met een vertraging van 2,5, dan kom je op een toerental van.... 4640. dat is dus geen eens zoveel sneller. misschien heb je dan wel wat meer koppel.
     
  10. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    Ik denk niet dat die speet 700 op 12volt draaide...

    Goeten Halmar
     
  11. hilbren

    hilbren Guest

    das waar, ik heb hier een speed 700 en een power1000 liggen, en die power 1000 heb ik wat getimed, dus nu loopt ie aardig hard. alleen die power1000 kan idd het vermogen gewoon niet hebben. de motor wordt zelf te warm. hij loopt echter wel hard!!
    dus ik heb hier ook nog een speed700 achtige motor liggen dus icm een vertraging van 2/1 gaat dat wel lukken. ik ben nog even aan het cadtekenen en als de tekening af is ga ik bouwen, resultaten post ik wel in dit topic...
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Heb je voor het afbuigen van de straal al eens gedacht aan een pvc-kogelkraan ?
    De *uitmond* van de kraan kan tot op de kogel weghalen zodat de kogel deels uit de kraan steekt.
    Hierdoor kan je de straal afbuigen door de kogel te draaien.
    De kogel zelf zal je aan de inlaatkant wat moeten modificeren door van de kogel zelf een deel weg te vijlen.
    De kogel mag nl niet de doorstroom belemmeren.

    CU, Rob (intressant project!!)
     
  13. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    klinkt als een goet idee, ga ik bij een volgende jet (die komt vast wel) zeker over denken.

    Groeten Halmar
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.012
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hoi raf hier

    ik wil zo een jet in een duikbootje bouwen

    ik heb aan die boot richting roeren dus ik moet geen beweegbare uitlaat
    maar wat gaat het koppel op die boot doen
    zolang hij bovenwater vaart gaat dat geen probleem geven maar als hij onderwater is dan vrees ik dat hij gaat rond willen draaien

    de foto van die boot staat bij de foto files

    hij heeft een zuig mond aan de onderzijde en stuwd door de staart alles naar buiten

    speeten onder water moet kunnen



    sportieve groeten raf
     
  15. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    als je een goede jet bouwt/koopt heeft hij geen moment dat de boot wil laten draaien. dit komt door de stator, die zorcht er voor dat het uitstromende water niet ronddraait. bij een gewone schroef heb je dit wel en heb je ook een moment.

    Groeten Halmar.
     
  16. hilbren

    hilbren Guest

    hey halmar waar heb je alle foto's gelaten, ik heb nu ook zo'n jet gebouwd alleen de uitgang is nog niet helemaal lekker.
    waar heb jij die plaatjes van gemaakt die achter de prop zitten?
     
  17. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    de foto's zijn met het wegraken van een fotoupload ook foetsie.
    de stator heb ik van 3 stukjes buis gemaakt, een ring met de goede lengte afzagen en dan in de lengte doorzagen in 3 gelijke stukken. zo krijg je gebogen plaatjes die je als stator kan gebruiken.

    [​IMG]

    Groeten Halmar
     
  18. hilbren

    hilbren Guest

    ok, thanks.
    Ik had er al een gemaakt maar die werkte niet echt super goed. ik ga jou manier ook even testen.
    ik heb m'n jet nu zo gebouwd dat ik er verschillende achterstukken op kan zetten.
     
  19. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    goet idee, kun je het een en ander testen.
    op welke boot komt hij, motor? schroef? enz.

    Groeten Halmar
     
  20. hilbren

    hilbren Guest

Deel Deze Pagina