Zelfbouw RC offroad auto V2!

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Blade|Slayer, 18 nov 2008.

  1. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    [​IMG]

    http://tweakers.net/ext/f/yoGA1wOA5h6AePE78gnlNVZI/full.jpg

    [​IMG]
    http://tweakers.net/ext/f/7sGSKvOJMomCI1FrnfhbIy3E/full.jpg

    [​IMG]
    http://tweakers.net/ext/f/gvecbZKV4vU6Dny58ypmRTBu/full.jpg

    Vandaag weer eventjes de draag armen getekend. Ze worden 5mm dik, uit aluminium. Al met al wordt het toch vrij groot :p iets groter dan 1:8. De punten van links en rechts staan 330mm uitelkaar. En dat nog zonder de wielen :p Edit, owja en ik heb de kruiskoppelingen nog een update gegeven, iets oa iets dikker gemaakt.


    edit 3

    nog even foto van iets andere hoek;

    [​IMG]

    http://tweakers.net/ext/f/qpzNCXMxcDOLYYQWyNDw9QAB/full.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2009
  2. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    petje af voor wat je aan het ontwerpen bent.
    Ik snap alleen je motor keuze niet. Een motor die zoveel hitte produceert is heel inefficient. Waarom kies je niet een motor waarbij je geen heatsink nodig hebt? Zal wel een duurdere motor worden dan je nu hebt, maar dat wordt weer gecompenseerd door het weglaten van je vrij grote heatsink.
     
  3. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Ja dat klopt, ik ben ook nog steeds aan het zoeken voor leuke (inrunner) alternatieven, dus als iemand ideeen heeft, gooi het in de groep.
     
  4. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    hangt ook een beetje af van wat het eindgewicht wordt, hoe hard je wilt gaan en met welke accu's je wilt rijden.

    goede dure inrunner motoren zijn voor 1/8 zijn: neu , lehner, tekno neu
    goede betaalbare 1/8 inrunner motoren zijn: castle neu, medusa
     
  5. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Accus worden A123's 26,4V 4600mAh. Hoe hard ik wil gaan maakt me niet zo heeeel veel uit. Rond de 50km/h maar ik vind acceleratie belangerijker, dus flink wat koppel. De motor moet een redelijk laag kV hebben, vanwege de overbrenging. Ik wil rond de 1.8-2kW komen.
     
  6. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    met veel koppel moet je ook weer oppassen dat je niet teveel wheelies maakt. tenzij je dat ook wilt natuurlijk. op deze site kun je een beetje pielen met motorkeuzes, overbrengingen, bandenkeuze e.d.: R/C Calculations

    edit: heb je al een regelaar die 26v aan kan?
     
  7. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Ik werk trouwens tegenwoordig in Solidworks, omdat we het op school ook gebruiken :) Ik heb Photoworks weer aan de gang, dus vanaf nu weer renders :D (en het laat mijn laptop flink zweten:p) Dus check vooral de hoge resolutie pic van stuur fusee onderaan. Binnen kant van aluminium, 35 dia, 20 dik. Daarom heen 2 plaatjes 2mm carbon om de lagers vast te houden. En voor de stuurarm 2 stukjes 4mm carbon, op de fusee. De vorm van de stuurarm is nog gewoon "los" uit de hand, om even een idee te geven. Die vorm moet natuurlijk worden aangepast aan de lengte van de auto. Hier komen kogelkoppen op. Welke ik overigens nog niet heb gevonden, dus als iemand ideeen heeft.. De as is 5mm dik.

    [​IMG]

    http://tweakers.net/ext/f/LcY407gykPxtfjkEcMINrT3z/full.jpg


    edit:

    Speedcontroller heb ik in principe, alleen die gaat tot 25V, 100A. Eigenlijk ook niet geschikt voor RC usage, maar vanwege centen... De motoren die je liet zien zijn echt prachtig. Alleen de prijs flink minder. En dan wil ik ook direct een goede controller bij zulke motoren. Met de huidige motor ben ik met 50 dollar klaar..
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2009
  8. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Laatst bewerkt: 14 jan 2009
  9. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    ik kijk echt me ogen uit! echt heel mooi hoe je dat tekent.
    ik gebruik zelf ook solidworks maar voor dat ik dit kan zal ik nog even moeten oefenen ;)
    in ieder geval heel veel succes!
     
  10. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
  11. Jeroen vh.

    Jeroen vh.

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    383
    Locatie:
    nederland heerlen
    :shock:mooi dat tekenen
     
  12. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Ga je je dempers zo vlak leggen? Lijkt me qua geometrie een beetje raar: de 'bovenkant' van je demper op ongeveer hetzelfde scharnierpunt als je bovenste draagarm. Benieuwt of dat goed gaat werken.

    Voor de rest ziet het er weer leuk uit :)
     
  13. Echelon

    Echelon Guest

    Hij wordt volgensmij wel alleen über zwaar :p
     
  14. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Ja ik ben zelf ook benieuwd hoe goed het gaat werken :p Ik maak (vrijwel altijd) eerst een proefmodel uit hout. En daar kan ik goed testen of het gaat werken. Het is natuurlijk maar een idee. Reden waarom het zo vlak ligt liggen vooral in het design. Ik wil de "bovenkant" zo strak mogelijk houden. Ik kan evt ook nog wat naar boven. Maar eerst even kijken hoe dit gaat werken :D de onderkant van veer ligt idd maar 5cm onder de bovenkant.

    @ Echelon, hij weegt op dit moment exact 4979,91gram zoals je hem daar op de foto ziet.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  15. Echelon

    Echelon Guest

    Misschien dat je hier en daar nog wat uit de metalen delen kan vrezen, dat scheelt ook weer wat in gewicht.

    En nog iets, dit neigt een beetje naar een competitie model die door een echte fabrikant wordt gemaakt, maarja: Probeer die universaldriveshafts ook niet super log te maken. Ik neem bijvoorbeeld je eerdere ontwerp van de driveshafts, die zijn echt veel groter en logger dan je huidige. Als je die driveshafts niet zo dikt maakt als worstjes bevordert dit ook het minder last hebben van roterende massa. Dit allemaal wist je vast al, maar ik wou je er alleen nog op wijzen ;)

    Maar je auto ziet er wel goed uit. :p
     
  16. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Hmm vandaag even een lijstje gemaakt van de kosten. En ik kom uit op minimaal 675 euro. De grote kosten posten zijn: Accu's 240 euro, kruiskoppelingen 100 euro nieuwe speedcontroller 100dollar. In de 675 euro zit nog _geen_ materiaal kosten, van het aluminium het laten snijden daarvan enzovoorts. En dan heb nog niet eens een fatsoenlijke motor.

    Mijn bedoeling is eigenlijk om 400 euro of minder uit tekomen, zonder bewerkingskosten. Ik heb dus nog een flinke taak.

    Ideeen: A123's vervangen voor Lipo's. een 5S 5000mAh pak voor 130 dollar. Scheelt 140 euro. Andere motor, deze is 10 dollar duurder, een buitenloper, maar dan kan ik mijn "oude" speedcontroller gebruiken wat ruim 100 dollar bespaart. Voor de kruiskoppelingen moet ik nog goed gaan nadenken hoe ik dat evt kan vervangen.

    Het "nieuwe" beleid scheelt al ruim 219 euro. Dus nog minimaal 50 euro te gaan, zonder dat het echt tenkoste gaat van de power. De motor keuze zou dan TGY AerodriveXp SK Series 50-65 270Kv / 2100W worden. [​IMG] Laag Kv, wat in principe wel goed uitkomt. Mijn aandrijf lijn zal het met gemak aankunnen.

    Moeilijk moeilijk moeilijk, keuzes keuzes keuzes :p

    Dus als jullie evt ideeen/suggesties hebben melden :)
     
  17. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    mooie wagen die je aant ontwerpen bent man, hij heeft wel wat weg van een serpent cobra.


    ,daan
     
  18. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    TorSen diff is binnengekomen :D Zodadelijk hem maar eens in CAD zetten.
     
  19. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    succes :lol:

    Of wordt het gewoon een blokje. Dan is het wel ietsje sneller klaar :wink:
     
  20. Snuurtje

    Snuurtje Guest

    Hey Blade, ben je nog bezig met dit project? Ben benieuwd :p
     

Deel Deze Pagina