zelfbouw SuperGee II

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Eric van Dijken, 15 feb 2006.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    klopt; deze had ik ook gelezen. Ik wil echter een stap verder gaan en dat "U-tje" vooraf lamineren, dan ook separaat over het aileron en vleugelgedeelte lijmen en dan nog een keer separaat glassen.

    Arno
     
  2. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    [
    Ja ik snap je nu, denk ik. Je plaatst een u over de Aileron van boven naar beneden of vice versa met spuitlijm, net als de LE-strip.

    Dat doe j eook op de achterkant van de vleuegel zelf.

    Daarna lamineren.

    Heb je al een oplossing om die delen bij elkaar te houden?

    gr eric
     
  3. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
  4. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    YEEEEEZZZZZZ,

    die konk nie vinne...

    Is te doen toch?????

    Zeker met dat harde schuim..
    enne dat glas word dus pas tijdens het lamineren met hars doordrenkt.

    Ik denk dat ik prfab carbon gebruik, is stijver dan glas.

    Ik snap alleen die tape niet die hij gaat "peelen", wikkelt hij die wedge dan in tape?

    Overigens wat waren de specs van je ud strips ook alweer? eric.

    gr eric
     
  5. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Tuurlijk, heb het bouwen van de romp nu goed (genoeg) onder de knie. Ga me nu toeleggen om mijn vleugels te verbeteren.

    Als ik het goed gezien heb, komt er een een laagje pre-cured glas op, die dan weer vast gezet word met een ander laagje glas (heleboel werk dus ;) )

    Stijver ja, ook zwaarder.... dilemma dilemma.....

    Ja, zodat hij na het lamineren van de vleugel, weer los te krijgen is.

    Mijn strips (Die DPP niet wil leveren aan mij, ja oud zeer, ik weet het) zijn 6mm * 0.6mm * 1000mm
     
  6. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    Hey eric,

    Dankje, dat was snel!!!

    Jep carbon is zwaarder.
    Ik zat te denken, als ik carbon gebruik, kan ik dan de doublers op de ailerons lichter uitvoeren. Dan kan ik bv 25gr glas gebruiken ipv kevlar. Zoals Arno al zei, deze constructie is beter dan platte versterkingen op de boven kant. Nu zorgt alleen de drukvastheid van het schuim voor de sterkte op de open scharnierpunten.

    Dat snijden lijk me wel een moeilijk werkje hoor!!!!

    gr eric
     
  7. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ja, dat snijden gaat nog lastig worden. Gewoon rustig snijden zonder druk, dan moet het lukken.

    Daarnaast lijkt het mij heel belangrijk om goede snijtemplates (blokjes) te gebruiken. Zal wel weer een paar keer fout gaan, dus eerst maar een paar probeer stukjes doen.

    Weet toevallig dat DPP ook schuinestroken carbon verkoopt. Misschien zijn die goed bruikbaar als hingeopvuller (als je ze mooi op maat kan maken) die kun je dan gewoon insmeren met parting wax.


    Ga eerst maar gewoon glas gebruiken, mocht het dan nog niet sterk genoeg zijn, kan ik nog altijd overstappen op carbon.
     
  8. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    Ja, een lange strook die het snijden begeleidt.

    Nee, van die carbonstroken wist ik niet.

    Ik heb die pdf nog even bekeken, ze werken met 50/60 grs glas. Nou dn kan een 2 maal 25 opbouw ook wel, zou ik zo denken.

    Ben als de dood dat die kern eraan gaat.

    Ik denk dat de volgende vleugel in ieder geval "jouw"ud stripjes gaat krijgen, even als een opvulling verticaal in de koorde, tussen die strips.

    Ik neem voor mezelf maar aan dat deze aileronmethode onvermijdelijk begint te worden.

    maar wel kevlar.

    gr eric
     
  9. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Toch maar een CNC machine maken :)
    En als er vraag genoeg is, wil ik best mijn CNC machine weer eens een keertje opbouwen.

    Daar ben ik ook bang voor, zolang het maar beter gaat vliegen en hoger lanceert.
     
  10. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    FF snel nog een vraagje, eric.

    Waar hab jij die mooie aan/af stekkercombo van jou vandaan?

    Zelf geknutseld of gekauft irgendwo?

    Hoef ik tenminste niet de hele tiid de cone, die ik nog niet heb, eraf te halen.

    gr eric.
     
  11. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Is gewoon een standaard 2,5mm mono jackplug. Te koop bij de electroboer.
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    sow, gaat hard hiero :D, Blijf vooral doorkleppen, Ik blijf nu ff 1,5 week alleen lezen en een beetje meedenken. Daarna ga ik ook bouwen, dus dan hoop ik dat jullie het over de meeste dingen eens zijn :D haha.
     
  13. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
  14. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    @Sietse

    Geen zorgen, zolang het geen vliegweer is, is het bouwweer ;)
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    eric, die link ken ik ja, staat heeeel veel info!.
    Komend weekend is het weer vliegweer :D
     
  16. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Gisteravond na een crash, het zwaarpunt maar weer eens gecheckt.
    :oops: 10Gr lood moeten toevoegen aan de neus.

    Maar nu vliegt ie, als nooit tevoren (of ik gooi beter natuurlijk)
    om 21:30 er nog een vlucht van 1:30 uit weten te halen. (weet dat ik op de dlg dag, niet verder kwam dan 50 sec onder super omstandigheden)
     
  17. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    OKEEEEEEEEE....

    om 21.30 nog. Had je een antizwaartekrachtbelletje gevonden?

    Bij mij nr 2 klaar. Oook een beetje zwaarder door alle werkzaamheden, maar toch nog 300 gr.

    gr eric.
     
  18. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Termiek blijft mij verbazen. Als je het niet verwacht, is het er. Als je zeker weet dat het er moet zijn, kun je het (bijna) niet vinden. We zullen maar zeggen, moet nog een boel leren.

    Mijn #3 is nog steeds niet af. Laat ik ook even zo totdat #2 niet meer te fixen is.
     
  19. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    ben benieuwd hoe dat vluchtje nu ging. gooide je inde bel, moest je zoeken? richtingroer nu of zonder?

    gr eric
     
  20. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    Eric,

    even een vraagje. Heb jij al eens last gehad van delaminatie vlak voor het aileronscharnier?
    Ik denk dat het komt door een harde neuslanding, de massatraagheid van het aileron dat de hoge piekbelasting op het scharnier vormt.

    gr eric.
     

Deel Deze Pagina