Zender interface manual update

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door wrobijns, 18 nov 2005.

1. bribis

bribis

Lid geworden:
    4 dec 2005
    Je hebt gelijk over het fijt dat als de transistor wordt opengestuurd, pen 10 naar de massa getrokken wordt.
    Echter is het wel van belang dat als de transistor niet wordt aangestuurd er in principe een "pull-up" weerstand het signaal naar de 5V (logische 1) wordt getrokken. Als de /ack zwevend is, kan de computer dit ook evt. als een logische 0 rekenen.

Even mijn theorie ophalen... ik geloof:
    0.0-0.5V = logische 0
    4.0-5.0V = logische 1

Mischien kan het ook op een iets andere manier...

Als ik zo even tijd heb, zal ik kijken of ik een goed schema kan maken

2. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Jij gaat er van uit dat er geen spanning standaard staat op pin 10. En ik juist wel.
    Ik heb het zojuist gemeten. Er staat standaard 5V positieve spanning op Pin 10 tov van Ground in rust.
    Dit bevestigd mijn theorie dat het opensturen van de transistor juist de spanning weg haalt op Pin 10.

Dan klopt mijn verhaal toch?
    Dus het is precies andersom:
    0.0-0.5V = logische 1
    4.0-5.0V = logische 0

Geen "zwevende" emitter omdat er in "rust" spanning op staat.

3. bribis

bribis

Lid geworden:
    4 dec 2005
    Je hebt gelijk over het geinverteerde signaal
    0.0-0.5V = logische 1
    4.0-5.0V = logische 0

Ik keek alleen even naar het echte digitale signaal (dus niet op de /ack)

Verder:
    Ik heb nog even gezocht naar de specs van parallele poorten, hier ben ik tot de conclusie gekomen dat het in de meeste gevallen wel zal werken want de /ack is TTL-compatible (dit wil niets anders zeggen dan dat als er niets op aangesloten wordt, dit als een logische 1 wordt beschouwd...), echter zijn er ook parallele poorten met CMOS ingangen, hierbij is het alleen mogelijk om via een pull-up weerstand een logische 1 te krijgen...

Vandaar dat het bij de meeste wel werkt, maar dat sommige steeds problemen hebben!!

Het voeden vanuit een parallele poort wordt afgeraden, maar het is in principe wel mogelijk!!

Deel Deze Pagina