Zender nostalgie

Vandaag een nieuwe 2 kanaals Graupner D4 ssm 40 verkregen, weet iemand van welk bouwjaar die zender is. Omdat zowel zender als ontvanger nog nooit gebruikt zijn wil ik kijken of ik een 2 kanaals zwever kan vinden uit die tijd. Suggesties zijn welkom.
Dandy.jpg

Wasserkuppe Zomer '73.jpg

30+ jaar later...
VVG 13-01-2013 a.jpg
VVG 13-01-2013 b.jpg
 
Lijkt me een goede keuze, huckepack met een Arduino er op die na het indrukken van een klein knopje op de pylon gedurende 30-60 seconden de motor laat lopen om hoogte te winnen en dan vanzelf weer uit gaat. Dan heb ik genoeg aan twee kanalen. Heeft die kist nog een naam? Outerzone, Aerofred, Hippocketaeronautics?
 
Nog handiger: je twee kanalen uitlezen met een Arduino en dan uit dubbele volle uitslag de motor laten aan- resp. uitschakelen.
Dat kan zo kort duren dat je zoiets in je stuurreactie niet merkt.
 
Kortgeleden over een experimentje in Engeland gelezen. Daar gebruikten ze een paar supercondensatoren als "accu" voor de motor. Het was een vrije vlucht model. De supercondensator laden ze binnen een minuut of twee, de motor werd aangezet (borstelmotortje) en daar ging het model. Afhankelijk van hoe lang er geladen was bleef de motor een minuut of drie tot vijf draaien en kon het model een respectabele hoogte bereiken.
Net als met de kleine (diesel) brandstof motortjes stopt de motor wanneer de tank (de condensator dus) leeg is.
Lijkt mij een goed alternatief of zie ik dat verkeerd?
 
Kortgeleden over een experimentje in Engeland gelezen. Daar gebruikten ze een paar supercondensatoren als "accu" voor de motor. Het was een vrije vlucht model. De supercondensator laden ze binnen een minuut of twee, de motor werd aangezet (borstelmotortje) en daar ging het model. Afhankelijk van hoe lang er geladen was bleef de motor een minuut of drie tot vijf draaien en kon het model een respectabele hoogte bereiken.
Net als met de kleine (diesel) brandstof motortjes stopt de motor wanneer de tank (de condensator dus) leeg is.
Lijkt mij een goed alternatief of zie ik dat verkeerd?

Dat zag ik vorig jaar in Indonesië ook, al haalde die meneer lang niet de tijden die jij noemt.

 
Die Engelsen gebruikte een stuk of drie flinke super condensatoren parallel, ze waren 5F / 5V dacht ik. Deze zijn niet in enkele seconden te laden zijn. De stroom die er dan zou gaan lopen zou veel te hoog worden en zelfs de condensatoren kunnen beschadigen. De condensatoren volledig laden kan tussen de 2 en 3 minuten duren. Daarna kan de motor, afhankelijk van de belasting, dus de prop, tot wel 5 minuten draaien. Tenminste dat werd vertelt ! ;)
 
Die Engelsen gebruikte een stuk of drie flinke super condensatoren parallel, ze waren 5F / 5V dacht ik. Deze zijn niet in enkele seconden te laden zijn. De stroom die er dan zou gaan lopen zou veel te hoog worden en zelfs de condensatoren kunnen beschadigen.
Euh…. een 5F condensator is met 1A in 25 sec geladen, en hij kan ook maar 25 sec lang 1A leveren. In de praktijk minder omdat hij bij ontladen ook in spanning daalt tot nul, en hij dus ver voor die tijd niet meer voldoende spanning heeft om de motor te laten draaien.
Een 2s LiPootje met een 7 Ohm weersta.ndje er achter, 10~15 seconden mischien rekening houdend met de afnemende laadstroom.
En dan heb je een aantal seconden mischien 5 of 10 Watt ter beschikking.
Precies wat je in het filmpje ziet.

"Enkele minuten", geloof ik eerlijk gezegd niets van, met 3 x 5F/5V heb je om een minuut vliegtijd te hebben slechts ongeveer 225 mA ter beschikking, en dat is niet heel erg veel om een motortje mee te laten draaien. Bij 5V is dat net iets meer dan 1 Watt, en daar kun je een kistje van mischien 25 of 30 gram mee aandrijven
 
Laatst bewerkt:
Bij 5V is dat net iets meer dan 1 Watt, en daar kun je een kistje van mischien 25 of 30 gram mee aandrijven
Dat is ook de doelgroep voor deze vorm van aandrijving. Meestal ontwerpjes die voor rubberaandrijving zijn bedoeld, maar met zo'n ultralichte electro set up ook prima vliegen.
 
Begrijp ik. Volgens mij waren de C's ook kleiner.
Ik heb deze set up verder nooit in detail bestudeerd, maar twee van mijn vliegvrienden (stunthenk en Fox 35) hebben hier mee gevlogen en het functioneerde echt.
 
.... maar ik denk dat drie van dergelijke joekels van condensatoren al meer wegen dan dat....
Dat valt heel erg mee hoor. Op m'n werk hebben we printjes in elkaar gezet waar 2 super condensatoren op zaten. Die waren 1F / 5V en de afmetingen waren 8mm diameter en 12mm lang. Het gewicht weet ik niet maar dat was ook niet echt veel. Het zijn geen "emmers" meer zoals in het begin van de supercondensatoren.
Overigens waren het inderdaad heel kleine modelletjes met een gewicht van rond de 100gr. De spanwijdte varieerde tussen de 40cm en 60cm. De propeller was in verhouding tot het vliegtuigje heel groot met een even zo grote spoed. Het werd door een heel klein motortje uit een mobieltje (trilmotor) via een kleine tandwiel vertraging aangedreven. Het toerental was laag.
Er zat dus behoorlijk veel in zo'n modelletje en toch wisten ze het gewicht zo laag te houden.

Opladen van de condensatoren deden ze met opzet erg langzaam om zo beter te kunnen bepalen tot hoe ver hij was geladen om zo de draaitijd van de motor te kunnen bepalen.
Een tweede punt was dat erg hoge laadstromen de levensduur van de super condensatoren behoorlijk nadelig beïnvloed. Ik heb in een paar datasheets gekeken en dit klopt volgens mij ook echt. Er wordt gewaarschuwd dat de temperatuur van de condensatoren niet te hoog mag worden omdat dit de interne chemie kan vernielen. Hoe hoger de stroom (laadstroom of ontlaadstroom) des te meer warmte er intern wordt opgewekt en dat wil je dus niet.

Op het filmpje wat ik heb gezien vertelden ze dus over vliegtijden van 5 minuten maar dat wil niet zeggen dat de motor al die tijd draaide. Daar heb ik dus een foutje gemaakt toen ik schreef: "Daarna kan de motor, afhankelijk van de belasting, dus de prop, tot wel 5 minuten draaien". :oops::oops:
De motor bracht het toestelletje omhoog waarna het heel langzaam naar beneden kwam "zweven". Hoe lang de motor draaide weet ik niet, dat werd voor zo ver ik me herinner niet genoemd. Dat zal mogelijk de oorzaak van mijn foute bewering eerder zijn. ;)
Wanneer ik die persoon weer zie zal ik hem vragen waar dat filmpje te vinden is. Als ik dat weet post ik dat hier, tenminste als ik daarvoor toestemming krijg van de eigenaar.
 
Hallo allemaal, ook ik ben aangestoken en heb een Robbe Kompakt gekozen voor ombouw. Nu zoek ik nog een tweede daar het knuppel mechaniek van de linker knuppel meer bedoelt is voor "vaart" regeling (auto/boot) i.p.v. vliegen.
Ik wil deze voor de Impuls (Evert Kreulen memorial flight) gaan gebruiken.
Heeft iemand nog een Robbe K(C)ompakt beschikbaar voor weinig?
B.v.d. voor de reakties.

Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Dag Frans, is het knuppel mechaniek van de "adoptie" zender eventueel over te nemen? Het gaat mij om de knuppel waarvan de trim niet de stand van de knuppel beïnvloed.
B.v.d. voor reactie.[emoji6]
Ik heb nog steeds de eerste zender die mijn vader had gekocht. Een Robbe Kompact. Helaas is die ergens in de tijd defect geraakt.
Vorige week op MP een tweede Kompakt gekocht. Met onderdelen uit deze zender de zender van mijn vader gerepareerd.

Ondanks dat het beide Kompakt-jes zijn zit er verschil in.

Bekijk bijlage 346030

Links de net gekochte zender. De zender heeft een andere type aanduiding.

Ook de achterkant is anders. Geen witte tekst.

Bekijk bijlage 346029

Iemand een idee wat het verschil is, bouwjaar?

Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Hallo Renee,
Zit een beetje met een gelijk probleem.
Met de print en wat andere spullen uit de "adoptie" zender heb ik onze eerste radioset weer werkend gemaakt.
Ik wil het lege "adoptie" kompakt kastje voorzien van een arduino en 2.4GHz module.
Zit dus ook met die rare trim op het "gas" kanaal.
Eerste optie is een stuur-stick met de normale trim te vinden, ben dan ook druk aan het zoeken. (heel misschien eentje gevonden)
Optie twee is de verstelling vast te zetten en een los potmetertje in/op de kast maken. Dit dan met de pot van de stick te combineren via bedrading of de trimpot op een analoge ingang aan te sluiten en via de software de trim aan de stuurfunctie te koppelen.
Maar ja, een los potmetertje betekent gaten maken, wil ik in eerste instantie niet doen.

Idee is om eventueel de opening van het kristal hiervoor te gebruiken.
Potmeter in het gat en de kristalhouder als knop erop monteren.
Trimmen door het verdraaien van de kristal houder.
 
Back
Top