Zender nostalgie

jef

PH-SAM
Mijn kleine verzameling , de meeste werken nog steeds alhoewel de batterijen hun beste tijd wel hebben gehad
010.JPG

011.JPG

012.JPG

013.JPG

014.JPG

Laatst bewerkt:
daar licht een knappe inverstering
leuk om dat te delen
de jongere onderons zullen het 22 regelig display wel missen op de meeste zenders

thanks henk

Jef, mooie collectie maar ik mis nog de Europa Sport in de Multiplex afdeling;) Was mijn eerste zendertje:D

Stevo

Zeker niet, en als je dan nog van die onozelaars hebt die hun eerste zender hebben weggegooid.....:rolleyes:

Stevo

Jef, ja. zou je hiervan een pdf kunnen maken voor mij? Heb hem zelf met een combi switch maar om onduidelijke reden krijg ik de draairichtingen niet goed.

Wat gaaf dit zeg. Die van 'Baggeraar', de Robbe Luna, ik herken hem onmiddelijk. Ik was 10-11 jaar (da's 33 jaar geleden) toen mijn zwager daar zijn heli's (zonder gyro, dat kwam toen net zo'n beetje) mee bestuurde. Ik herken het echt meteen, pure nostalgie dit.

Mijn laatste aanwinst , een kerstkado'tje voor mezelf
Variophon met 10(graupner)kanalen van 1966 in goede staat , enkel "Schaltstufen"5-6 en 9-10 ontbreken
003.JPG

Met documentatie en een kataloog van 1966
009.JPG

Laatst bewerkt:
Leuk om te zien!
Is er geen MBF museum waar dat bewaard kan worden??
Maar dat zegt wel wat als die dingen na 40 - 50 jaar nog werken..
Ik ben echter wel blij dat ik van deze generatie ben :-D

Erg leuk die oude zenders!
Wat koste een dergelijke Graupner set toen?
En wat dan nog interessanter is, wat is dat bedrag dan omgerekend naar de huidige tijd.
Ik kocht mijn eerste set (een 4 kanaals Robbe Terra) in 1976 voor 535 Gulden. Zo eentje die aan de 220 volt hing om op te laden. Er ging dan een lampje in het metertje branden en je had een apart kabeltje voor de deac (blauwe varta knoopcellen) te laden.
Ik werd overigens een keer midden in de nacht wakker toen zo'n ronde varta cel tijdens het laden uit elkaar knalde.
Een simpele Robbe S1 servo kost toen 80 gulden.
Ik denk als je dat omrekent naar de huidige tijd dat dat schrikbarend veel geld was!

mvg,

Jan

Mijn eerste Micro Prop zender kostte begin jaren 70 zo'n 1000 gulden. Wat later was de prijs van een Robbe-Futaba Luna FM 1200 gulden. Een tweede ontvanger of extra servo's kopen liet je wel uit je hoofd. Ging je met een ander toestel vliegen, dan was het apparatuur overzetten. Maar met meerdere vliegtuigen naar het veld was ongebruikelijk. Daar was alles veel te duur voor...

In een Graupner mini catalogus uit de jaren 1965/66 heb ik de volgende prijzen gevonden in Duits Mark
Zender VARIOPHON S 10 kanaals : 361,70 DM
Ontvanger VARIOTON : 69,80 DM
Per 2 graupner kanalen : 71,50 DM
Servo BELLAMATIC II : 39,80 DM (keren automatisch terug in de neutraalstand)
Servo SERVOautoMATIC II : 35,10 DM (Keren niet terug in de neutraalstand , bv voor gas geven of remkleppen enz.)
Dus voor 3 kanalen (= 6 graupner kanalen) was je toch al 787,70 DM kwijt , dan had je nog een accu (deac) nodig , een laadapperaat (42,30DM) , eventueel nog één of twee TRIM-O-MATIC (33,70DM) , dat is om hoogte en/of richtingroer te kunnen trimmen , dat werd dan aan de servoarm bevestigt en dan pas kwam de stuurstang , maar dan had je ook weer een extra kanaal (71,50DM) nodig dus weer langs de kassa , en dat in 1965 .
Maar in mijn verzameling staat het wel mooi te blinken :D

Laatst bewerkt:
Mocht je de Robbe Terra kwijt willen , ik wil er graag er nog bij willen .
Ik heb er 2 en dat vind ik er te weinig .
Mocht er iemand er nog iets van hebben liggen hou ik me aanbevolen .
Ik zou al blij zijn met een paar ontvangers .
Ik had contact met iemand er over , maar mijn pc zei , doe het zelf en ging toen kapot .

Mvg Hans

Wacht nog maa revne, dan is het vintage en waardevol!
Net als antiek... De erste 30 jaar is het rommel, dan word het collectable, dan uiteindelijk antiek. ....En betaal je meer in euro's dan dat de prijs was in de oorspronkelijke valuta!

Back