Zender nostalgie

Electronica 2000

Toen ik nog een jaar of 18 was heb ik een tijdje bij deze firma gewerkt en een van mijn taken was het bij elkaar zoeken van alle onderdelen voor deze set. Wat ik er nog van weet en zeker ook omdat ik ze zelf gebruikt heb was betrouwbaar, goede stuurknuppels, ontvanger iets minder maar na wat nauwkeurig afregelen goed genoeg. Leuk om deze set weer ens terug te zien.

Henk

Super leuk om wat te horen van een Elektronika2000 medewerker. Werkte u in een filiaal op Weena in Rotterdam (bij Centraal Station) of in Amsterdam?
Zelf ben ik op zoek naar een Elektronika2000 Mark3 zenderset. Ik ben van nature een Robbe zendersets verzamelaar maar vintage zendersets die ik me nog goed herinner verzamel ik ook!
Verder zou ik het erg leuk vinden om foto's van de toenmalige elektronicazaak in te zien.
Hartelijke groet, André

Er is inmiddels gevraagd of de zender naar mij gestuurd kan worden. Dat kan, hoewel deze zender van vóór de tijd is, dat ik ook servicedienst voor BMI was. Nu werken zenders uit die tijd allemaal ongeveer het zelfde, dus er is best wel een redelijke kans op succes. Het sleutelen aan zulke zenders is trouwens een stuk leuker dan aan de huidige. Tegenwoordig moet je al heel snel complete printen vervangen omdat er door servicediensten praktisch niets meer op componenten-niveau wordt gerepareerd en daarin zit natuurlijk geen enkele uitdaging.

Beste Corrien, ik volg u al jaren en blijf genieten van uw verhalen en tips :-)
Alles op het gebied van SMD techniek is te vervangen, het probleem is alleen het op de component vermelde type die soms ontbreekt en ook o.a. de voorgeprogrammeerde halfgeleiders zoals chips/microprocessors. Met een heteluchtsoldeer lukt het vaak wel met een goede loupé.
Blijf zo doorgaan met uw tips en raadgevingen.
Hartelijke groet, André Vermaat

Ik heb hier nog een Robbe Terra liggen, op de 27MC band volgens mij.
Ooit wil ik 'm ombouwen met een FrSky Hackmodule naar 2.4Ghz (Is er ergens een PPM signaal af te tappen)?
Dit wil ik mede omdat ik bij de Vintage Glider Group vlieg en dan is dat wel geestig natuurlijk (wel de antenne verstoppen). Helaas is de originele antenne er niet meer bij, maar misschien flans ik er wel een van een 35Mhz op voor de sier.

Ik heb ook een aantal Robbe Terra sets liggen, een zwarte kunststof evenals een zwarte aluminium behuizing.
Net als de Robbe Luna,mooie dingen!
Mvg, André

Kon het niet laten....

IMG_20201105_192713091.jpg

Das een mooie Frans, mijn Kraft project heeft een tijdje stil gelegen maar gisteren avond de firmware in de Arduino geschoten nu nog een 2,4 ghz module bestellen en verder afmaken.

De bezetting op de 4 draads stekker:
Alleenstaande pen: signaal
Het groepje van 3 (net als bij je accuaansluiting), van buiten naar binnen: 0 V, 2,4 V (middentap), + 4,8 V.
Maar een 3 draadsservo werkt hier ook op. Je hoeft alleen de middentap niet aan te sluiten.
Mijn laatste set zelfgebouwde servo's werkte zo....

Dit is het systeem, met dezelfde stekkers, dat ik had bij mijn eerste, zelfgebouwde proportional set
(Mooi hè, dat patina van ingedroogde wonderolie met balsastof...):
full

Je weet het, bij Simprop is ground (=0 volt) BLAUW en niet zwart zoals bij ons normale mensen....
Bij mijn systeem was de middentap geel, maar kijk toch eerst even bij die ontvanger hoe Simprop daarover dacht.
Signaal is makkelijk, dat is die stand alone pin.
Nu we het er toch over hebben, ik bedenk ineens dat ik nog wat stokoude servo's met zo'n aansluiting moet hebben.
Ik zou er zeker niet meer mee gaan vliegen, maar om even te testen zou het best kunnen werken.

Mijn eerste zender was een Simprop, 1969, zo'n ding met die grote handvaten, 4 kanaal. Inderdaad met midden aftakking. Mijn Impuls (tekening op 20 a4tjes gekopieerd, geen lijn liep door) is gecrashed omdat uiteindelijk een draad tijdens de vlucht afbrak en het rudder max rechts ging. Uiteindelijk de set weggegeven aan een vriend en een Remcon gekocht.
De deacs uit die tijd kwamen van mijn toenmalige werkgever. Daar zaten rollen van 10 stuks in de noodverlichting. Deze werden op uren uitgebouwd. Wij kregen ze mee met 10 tallen tegelijk en dat per week..
om de goede cellen eruit te pikken zetten we voldoende in serie met de strijkbout en een diode op 220 volt. Dan meten en je wist het, alles onder de 1,2 volt weggooien. We soldeerden zo zelf onze 4,8 volt setjes en setjes voor de zenders.
Ik heb toen 3mm pianostaal roodgloeiend gezien om dat ik die per ongeluk er dwars overheen had gelegd. Mooie tijd was dat.

JA! Alleen met 4 kanalen meen ik, grappig was een goed ding, jaren daarvoor had ik me vergaapt bij de modelshop op de Overtoom, daar lag ie gewoon in de etalage en leek onbereikbaar.
Zo zie je maar.

Jef, mooie verzameling, ik ben nog in het bezit van een mini 2 met dubbele bediening.
het was mijn eerste zender.
zie ook mijn avatar
groet Piet

Bedankt voor het plaatje. Ik ben een Multiplex Digitron 4/6 aan het restaureren. Mijn exemplaar ziet er vreselijk uit en is echt nog een klus. Ik kan aan de hand van jouw foto goed zien hoe het moet worden.

Waaronder een flink aantal, ter zake kundige, knutselaars die oude RC apparatuur een tweede leven geven, dan wel gloednieuwe retro spullen bouwen...

Back