zender voor mijn modelboot

Discussie in 'Werkschepen' gestart door budy, 1 aug 2016.

1. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Om even terug te komen op de mogelijkheden van de FrSky Taranis en X9E. Standaard hebben die 16 proportionele kanalen ter beschikking. Door er een 2de zend module bij te steken ga je naar 32 proportionele kanalen. Om die kanalen te kunnen gebruiken zijn diverse opties. Je kan 8 kanaals ontvangers gebruiken. Met 4 ontvangers heb je dan alle 32 kanalen. Of je neemt 2 van die ontvangers en koppelt daar sbus servos of een sbus decoder aan.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ecision_PWM_PPM_SBus_Signal_Converter_V2.html

De FrSky zenders draaien op OpenTX wat een super flexibel platform is. Je kan daar heel leuke dingen mee doen in de scheepsmodelbouw. Zo zijn alle kanalen vrij toe te wijzen, maar zijn ook de sticks/schakelaars en draaiknoppen voor meerdere taken in te zetten. Je maakt bv een mode waarin je met het model kan varen zoals je dat altijd doet. Op plaats van bestemming schakel je om naar b.v. kraan bediening en kun je de sticks daarvoor gebruiken. Er is een 9 standen draaiknop beschikbaar waarmee je heel snel en overzichtelijk kan kiezen tussen 9 "flightmodes" die dus eigenlijk "vaarmodes" worden.

Bij modellen met een complexe aansturing met b.v. meerdere motoren, boegschroeven e.d. kun je zelf de meest mooie mixen maken waardoor de besturing veel eenvoudiger wordt. Zo kun je aan het roer een aantal zaken koppelen. Bijvoorbeeld dat ook de motoren ongelijk gaan lopen om mee te helpen door de bocht te komen. Bij grote uitslag van het roer kun je automatisch de boegschroef activeren. Met wat creativiteit kun je echt heel veel bereiken en heb je niet voor elk kanaal een eigen stick/knop of schakelaar nodig.

marten77 vindt dit leuk.
  2. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    En wat doen de andere servo's die dan niet meer worden aangestuurd?
    Vallen die uit of blijven die bekrachtigd op de laatste stand?

3. Dennist

Dennist verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 sep 2012
    Niet dat ik het nodig heb, maar puur ff uit interesse is dit ook begrijpbaar voor een redelijke digibeet? Ik ben namelijk echt niet goed in computer gerelateerde zaken. Dus zelf programma's maken en inladen zit er niet in (natuurlijk is alles te leren).

Ben een heel klein beetje bezig met arduino maar de tijd ontbreekt me en dan kan ik elke keer opnieuw beginnen. En het valt niet mee op zijn zachtst gezegd.

4. Marcel M

Marcel M

Lid geworden:
    5 okt 2010
    Dennist vindt dit leuk.
  5. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    @Emanuel ,
    Mooi omschreven zo :thumbsup:

@Baggeraar ,
    Alle kanalen die je niet aanspreekt met een Mix functie, die blijven actief in hun middenstand staan.
    (alle uitgaande kanalen koppel je ten alle tijden, via een Mix aan een inputs-bron!)

Wil je bijvoorbeeld die vier sticks voor andere functies gebruiken:
    Dan betekent dat je in elk geval aan functies moet denken, die tijdens hun inactieve toestand terug naar hun Midden positie mogen vallen.
    Tijdens het omschakelen van een "FlightMode", is het mogelijk om een in- en uitfaden functies toe te passen.

Verder nog even terugkomend op de aanwezige analoge ingangen...
    De Taranis X9E heeft er totaal 12, ipv 10 die ik eerder opnoemde.
    Twee sliders/faders (genoemd S1 & S2) op de zender zelf, zijn direct via het moederboord aangesloten.
    Mocht het via de trainer ingangsport gaan werken, dan beschik je al over 28 onafhankelijk analoge functies !
    Die laatste vier zijn dan prima te gebruiken, voor uitgangen die met een andere Mix/kanaal meelopen.
    Of om daaraan via een andere "FlightMode" je vier stick functies te koppelen.

@Dennist ,
    Het voordeel van een digitale zender zoals de X9E, is dat je op een eenvoudige manier een aangemaakt Model kunt delen.
    Stel je komt er echt niet uit en ik kan jouw op afstand helpen, dan kan ik het aangemaakte model per email toesturen.
    Via TeamViewer zou het ook nog eens kunnen, dan kun je direct meekijken via je eigen beeldscherm :koud:

Je kunt de software alvast downloaden en ermee spelen: http://www.open-tx.org/2016/04/14/opentx-2.1.8

Dennist vindt dit leuk.
  6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat is dan een mooi punt om niet aan deze zender te beginnen.
    Dank voor de uitleg.
    Dan kan ik net zo goed een veelpolig relais gebruiken om alle ontvanger uitgangen te wisselen. (bij wijze van spreken)
    Moest het nodig zijn, verzin ik wel een nettere oplossing met een PIC en mijn F14.

7. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    @Baggeraar ,
    Ieder heeft zo wel zijn oplossing(en).

Ter info, zojuist de test met die Trainer input gedaan en kan bevestigen, dat dit prima werkt.
    Het rest mij alleen nog, om op een andere manier 16 analoge inputs te gaan genereren. (heb nu maximaal 8 analoge inputs, op de gebruikte PIC)
    Nu heb ik voor de test, de acht aanwezige analoge inputs maar even dubbel gebruikt.
    Analoog-1 gaat nu naar PPM-uitgangen 1 & 9.
    .......
    Analoog-8 gaat nu naar PPM-uitgangen 8 & 16.

8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Al met al lijkt het een bruikbare zender, alleen niet voor de argeloze gebruiker die hem alleen maar wil gebruiken.
    Misschien een ombouw/ instel/ programmeer verslag maken, zodat dat dit alleen maar met een schroevendraaier en copy/paste te realiseren is?

Lijkt nu meer op een auto die je kan "uitbreiden" als je er een andere versnellingsbak onder bouwt......... dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

9. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    @Baggeraar ,

Ben ik met je eens en als er genoeg animo voor is, dan ben ik best bereid om daar eens wat tijd voor vrij te maken.

10. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik denk dat animo vanzelf wel komt als je een soort bouwverslag maakt.
    Wat er in de modelbouwer staat is leuk, maar dan moet je eigenlijk al een zender plus componenten naast je hebben liggen: lastig voor de niet-elektronicus.
    De software downloaden en in de zender steken, het idee alleen al..........geen idee hoe dat moet als je de spullen (en de 2 cm (?) dikke handleiding) niet hebt liggen.
    Als je zoiets eenmaal ziet op plaatjes lijkt het me al een stuk minder "eng".
    En ik (bijvoorbeeld) zou niet zo'n moeilijke zender kopen als ik daarna ook de zender door een ander zou moeten laten aanpassen omdat het te moeilijk lijkt/is.
    Een "how to" video maken kan natuurlijk ook. :D

11. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Elke zender heeft aanpassingen nodig, om aan een wens te kunnen voldoen.
    Bij de F-14 stop je er diverse encoders in, zo ook bij de X9E.
    Die 16 kanaals PPM encoder kun je vergelijken, met twee multi-prop encoders van Robbe. (alleen veel sneller en goedkoper en je behoud alle afstel mogelijkheden vanuit de zender)
    Elke zender heeft zo zijn voor- en nadelen.

Voor een leek betreft elektronica of de digitale wereld, die laten dit deel veelal door derden doen (clubleden, of via het forum)
    Die zijn dus veelal afhankelijk, ook dat is een keuze die je vooraf moet maken.
    Zo heb ik ook al vele mensen geholpen met het afstellen van hun zender, of het aansluiten van diverse elektronica.

Hetgeen wat er in "De Modelbouwer" staat, is puur bestemd voor de multiswitch.
    Dat @Puffin en ik hem ook in de X9E hebben gebouwd, dat is omdat dit zo uitkwam.

Ik zal tijdens de bouw van mijn ASD Tug based zender-pult, een bouw-verslag gaan bijhouden.
    Daar dit vooral ook met de zender te maken heeft.
    Wanneer dit zal gaan plaatsvinden, geen idee.
    Maar zeker binnen een korte periode, ivm de bouw van een ASD 2810 Marine sleper.
    Er zullen ook vast wel wat filmpjes bijkomen.

12. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Wat er met de niet actief gestuurde kanalen gebeurd kun je zelf programmeren. Je kan de laatste stand laten behouden, of naar een voorgeprogrammeerde stand laten lopen. het is allemaal aan de gebruiker. Als kers op de taart kun je LUA scripts toevoegen. Daarmee zijn echt hele fancy zaken mogelijk. Dus als je zelf een PIC kan programmeren dan zou een LUA script schrijven niet zo'n probleem moeten zijn. Ik kan het zelf overigens niet, maar heb al wat fraaie zaken voorbij zien komen. Die waren voornamelijk gericht op het mooi weergeven van telemetrie data.

13. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    @Emanuel ,

Via welke functie kun je de uitgangskanalen hun laatste positie laten behouden ?
    Ben ik wel benieuwd naar, daar ik dit nog niet ontdekt heb (ook nog niet echt nodig gehad)

14. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Ik dacht dat de vraag was , welke zender ?

15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Klopt, maar:
    Die is dus nog wel even bezig en hier wordt verder gepraat over de toekomst van de zenders.
    Wil je dat afkappen?
    Aandelen in een ander merk misschien?
    o_Oo_O

16. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Had ik maar aandelen in de grote merken , dan zat ik in andere forums , beleggen , goudprijs , diamanthandel ,enz ,....
    Dat hij eerst zijn bootje gaat bouwen is misschien omdat de discussie over "welke zender" te lang duurt , zou ook kunnen ??!!??:beer::beer::beer:

groetjes
    Ronny

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik hoor alleen jou klagen.:rolleyes:
    Eindelijk een discussie die weer wat bijdraagt aan/in de modelbouw en dan is het weer niet goed.
    Wees blij dat men hier niet als op circuitsonline zegt "het staat in de datasheets" (met andere woorden zoek het lekker zelf uit, ik weet het , maar vertel het niet!)

18. budy

budy

Lid geworden:
    29 jul 2016
    heren,
    bedankt voor al deze verschillende versie's van zenders met uitbreidingen. Ik ben wel een oude rot in het bouwen van schepen, maar van digitale uitbreidingen, programas instaleren,
    daar ken ik niets van
    in mijn oude sleepboot deden we met microschakelaars enkele kleine bewegingen en dit aan gestuurd met een servo
    toen stond de techniek nog niet zo ver
    ik ga de boot bouwen met alle mogelijkheden van bewegingen en daarna bouwen we de zender in met zijn uitbreidingen
    dan weet ik wat we nodig hebben
    laat wel op het forum de laatste bouwverslagen achter aangevuld met foto's
    groetjes budy

19. horsepower

horsepower

Lid geworden:
    29 mei 2008
    Beste allemaal.

In elk geval Budy succes, met de bouw van het model en het verslag wat gaat volgen.

Zou het een optie, om de zender discussie te starten in een nieuw draadje. :)
    Namelijk ook voor mij is dit een interessant thema, en denk wel voor meer forum lezers.
    De nieuwe type zenders, hebben erg veel mogelijkheden m.b.t. programeren en mixen.

Verneem wel. Peter

20. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Dat is nou net wat ik bedoel .
    Iemand die een vraag stelt over een zender krijgt een heel relaas over alle mogelijkheden van de huidige zenders tot arduino's toe terwijl de vraag was "welke zender" .
    Dat die discussie gevoerd word is een pluspunt maar dan wel in een gepast draadje . Ik hou het ook liever minder elektronisch en simpelder .
    Groetjes
    Ronny

Deel Deze Pagina