Zenoah 38 trust?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Harmpy35, 15 aug 2010.

  1. rovamo

    rovamo Guest

    In onze club Pegasus Beveren vliegen nog heel wat leden met een 38cc Zenoach.
    Onder andere met stuntvliegtuigen vanaf 2,10 meter tot 2,30 m.
    Ikzelf vlieg al vele jaren met Zenoach 38cc op de Piper-cub van T. Clarck, 2,82 m. de motor is onverslijtbaar en heeft bij mij al een tiental P-Cubs versleten, en als ik schrijf versleten bedoel ik ook versleten, want ik crash nog zelden ermee.
    Een nadeel moet ik toch vermelden, als een draaiende schroef goed de grond raakt breekt ze wel, ( ik vlieg altijd met houten Mens schroeven 20x8 of 20x9 ) maar is ook meestal de krukas van de motor krom, en moet ze gerecht worden, Zenoach 38 is daar heel gevoelig aan, heel wat meer dan de Zenoach 62cc.
    Starten doet hij ook gemakkelijk, , in volgas zetten, klep van de carburator dicht en 6a7 maal schroef geheel ronddraaien om brandstof aan te zuigen, gas zet ik dan op rolantie, en ik moet zelden meer dan 3 x aanslaan voor de motor draait.
    Zenoach 38 mijn lievelings motor.

    PS. ook op mijn Pitts special (1,68 M en de Christen-Aegle 1,62 m. staat een 38 cc, ze zijn dan iets minder snel, maar op mijn ouderdom mag het al wat minder zijn.
    Wat ik ook nog wil vermelden, minsten 15 maal per week sleur ik met mijn P. Cub met 38cc motor zwevers van 4a5 kg. de lucht in.
    Robert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2010
  2. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Beste Robert,

    Leuk om je reactie te lezen!
    En zeker goed om dit in mijn gedachtegangen mee te nemen.

    Ik zit er toch echt steeds meer aan te denken om de motor om te bouwen naar elektronische ontsteking en hem wat te tunen. Je kan er blijkbaar best veel vermogen uithalen op die manier.

    Toch wil ik de motor dan wel voor een aerobatic model of een Decathlon (= eigenlijk hetzelfde) zetten.
    Daarom wil ik het gewicht ook naar beneden hebben.
     
  3. Michel30

    Michel30

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Schiedam
    Bekijk ook de vermogen-curves van die zenoahs eens die in de TC catalogus staan, en dan met name het verschil tussen het standaard potje en een degelijke tuned pipe.
    Dat verklaart het videootje wel denk ik :)
     
  4. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    goeie tip, zal ik eens even naar kijken!
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Ik heb ook geen iedee wearom somige mensen de ontstekingen eruit weten te blazen :confused:
    Ik ken iemand die er al jaren mee vliegt en nooit problemen heeft gehad:cool:

    Om eve te herhalen
    De 62 zenoah is in cina GOEDKOPER dan de DLE55
    Dan zit er dus al een tusenhandelaar tussen
    En is i al een keer op de boot geweest :teacher:


    Een krukas laten richten heb ik 2 keer gedaan
    1 keer bij een 45 solo en 1 keer bij een 50 p tonini

    Dat doe ik nooit meer :nooo:

    Ze trokken namelijk gewoon krom tijden het draaien
    De spaning is er dan namelijk uit

    Het grote voordeel met de Zenoah vind ik dat ik de onderdelen bij elke grasmaaier deeler kan kopen
    En vaak ok nog voor een kwart van de prijs die je bij TC of hobby inn betaald :thumbsup:

    Staar je niet blind op een prijs
    Volg het traject van een motor is terug naar de fabriek
    Dan weet je precies wat er aan de strijkstokken blijft hangen :rolleyes:

    Als je een 38 zenoah hebd liggen
    Gebruik hem gerust
    Bouw hem niet om naar electronies
    Dat is relatief te duur ;)


    Dit begint echt te lijken op een gevaletje
    WAT EEN BOER NIET KENT DAT VREET I NIET :rolling:












     
  6. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Bedankt voor de Zenoah vriendelijke reactie ;-)
    Ik dacht dat jij DLE moest vertegenwoordigen?!?! hahaha

    Maaruh, idd deze boer kent DLE niet en laat deze nog wat meer uittesten door andere 'niet' boeren. Want ik weet uit ervaring dat die Chinezen heel veel zooi maken.
    Tegenwoordig kunnen ook zij zich dit niet meer volledig permitteren, er komen steeds betere dingen van de Chinese markt. Maar ze zitten nog niet op het niveau van hun buren over zee, de Japanners. Die kunnen het namelijk wel!

    Wist je dat ze in China veel luxe metaallegeringen niet eens hebben?!
    Dus een cnc gefreesde crankcase zoals die van de DA wordt al lastiger.
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Je zult mij nooit horen zeggen dat een zenoah niet goed is
    Ze zijn aleen hier in nederland erg duur
    En omdat de inport van deeze motoren beschermt is kan ik daar geen verandering in brengen
    Ze zijn in cina namelijk voor half het geld leverbaar

    De DLE motoren zijn goed
    Daarom heb ik juist dat merk gekozen
    De mindere merken zijn thor en sv
    En inderdaat daar zijn ze in cina ook niet blij mee
    Als je van de cineesen al hoort dat een SV in de vuilnisbak tuis hoort dan is dat niet best

    Als je al een 38 zenoah hebd
    gewoon gebruiken
    Prima blok
    Heb je hem nog niet
    Koop hem dan ook niet
    Ze zijn kwalitatief echt niet beter dan een DLE
    Maar wel een stuk duurder
    Er word tegenwoordig heel erg veel gebruik gemaakt van de cineesen
    Zelfs door de japanners

    Ik vertegenwoordig goede producten
    Maar kijk ook naar prijs kwalitijdverhouding
    En naar waar de motor voor gebruikt gaat worden
    Op basis daarvan geef ik een advies
    Wil je airobatic of 3D vliegen en hooge vermogen dan Geen zenoah
    Wil je echter een rustig vliegend model zoals een oude 2 dekker
    Dan zou ik juist weer de zenoah aanraden
    Voral omdat hier makelijk vertragingen op gemonteerd kunnen worden

    Ik staar me niet blind op 1 merk
    Ik kijk rond vraag en leer

    Ik heb wat 2 taktmotoren betreft iets van 20 jaar ervaring en heb alles al gezien

    En heele gekke dingen gedaan met motoren
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2010
  8. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Zenoah zijn keigoeie motoren. Als jouw model geschikt is voor een zenoah doe je een kompleet risicoloze aankoop. Zenoah zijn iets zwaarder in verhouding tot hun vermogen dan andere performntere motoren, dat heeft zn nadelen maar ook zn voordelen, motoren met meer massa trillen minder en maken dus minder lawaai. Een DL of DA zijn op zn lichtst, dat is goed voor marketing maar slecht voor de vliegtuigcel en het lawaai want de krachtige koppelpulsen worden quasi rechtstreeks op de vliegtuigcel overgekoppeld.
    Ik heb ee DL50, chinees dus en een kompleet probleemloze motor nu na ongeveer 80 uren dus de chinezen kunnen wel iets goed maken voor bespottelijk weinig geld. Het probleem zit m een beetje in het feit dat den ene chinees den andere begint te beconcurreren en dus nog meer begint te knagen aan zn prijs en wij westerlingen weten bij uitstek wat dat betekent.
     
  9. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Beste mensen,

    Bedankt voor alle leerzame reacties!

    Ik moet nog even bekijken of ik mijn zenoah ga gebruiken of dat ik toch ga voor een andere motor.
    Als ik mijn Zenoah ga gebruiken ben ik van plan om hem om te bouwen naar elektronische ontsteking. Hiervoor wil ik dan zelf een nieuwe naaf draaien. Dit scheelt volgens mij toch 600 gram aan gewicht! ( Ik weet het niet precies meer.)

    Mochten er ontwikkelingen zijn, horen jullie het!
     
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    De 38 hoef je niet om te bouwen
    Die motoren starten vrij makelijk en lopen goed
    Het licht aan het model waar i op komt
    of het gewicht echt belangerijk is
     

Deel Deze Pagina