Zenoah 38cc draait niet...

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Dennis Dierckx, 20 mrt 2011.

1. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Als jij online bent zie ik ze ook .

Anders niet.

Mvg Johan

2. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Die membramen die ik op de foto,s zien zeggen mij alles .

Een setje nieuwe membramen en dichtingen er in en hij loopt weer . :D

Mvg Johan

3. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    we waren dus achter nieuwe membranen gegaan, maar die vent zei dat deze nog prima waren :?
    hij kon ook niet achter deze membranen komen zei hij, weet iemand nog een adresje?

4. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
  5. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Mensen, waarom zoeken jullie niet bij de fabrikant? Kijk eens wat de fabrikant van die carburateurs te vertellen heeft over het onderhoud en de afstelling van hun producten!
    Het heeft me geen minuut gekost om met een zoekprogramma de site van Walbro te vinden en met wat zoekwerk daar vindt je vrij makkelijk een zeer uitgebreide uitleg van de werking en het onderhoud van de diaphragm carburateurs.
    Kijk HIER maar eens. Dit sukje (Engelstalige) leesvoer heeft mij heel veel geholpen bij het begrijpen van de werking van deze carburateurs. Wanneer je dat begrijpt weet je ook hoe je ze moet afstellen en als er iets niet lekker werkt kan je ook beter zoeken naar de mogelijke oorzaak.

Afgaande op de klacht omschrijving denk ik dat de benzine pomp niet of niet goed werkt. Je kan slingeren aan die prop tot je geel ziet maar zonder benzine zal de motor niets doen!
    Waar moet je naar kijken? Wel als eerste zou ik het gaatje van het carter naar de pomp eens goed controleren. Zit daar niets in en als je de prop ronddraait voel je daar de vacuüm en druk pulsen wel! Gewoon de bougie eruit, je vinger op dat gaatje en de prop rondslingeren, je moet dan de vacuüm en druk pulsen duidelijk kunnen voelen.
    Is dat in orde dan ga je verder kijken. Is het gaatje in de afstandhouder waarop de carburatuer is gemonteerd wel open? En zo ga je stapje voor stapje verder.
    Dat je waarschijnlijk op de membranen zal uitkomen acht ik waarschijnlijk want net als plotterwelt denk ik dat die er niet helemaal jofel meer uit zien. Vooral het regelmembraan ziet er op deze foto nogal "flodderig" uit.
    De persoon die je vertelt dat die er nog goed uitziet heeft volgens mij niet goed gekeken.

Dus lees dat service manual van Walbro eens goed door. Nee, niet helemaal wat er staat ook een stuk in over carburatuers die "wij" niet gebruiken maar dat zie je snel genoeg. Vervang de membranen en controleer de gaatjes voor de pomppuls! Ik ben er behoorlijk zeker van dat je dan de motor wel aan de gang zult krijgen en met de opgedane kennis uit het service manual kan je hem dan ook optimaal afstellen.
    Moet lukken volgens mij.

Laatst bewerkt: 18 apr 2011
  6. looping

looping

Lid geworden:
    5 mei 2005
    Deze membramen zien er toch niet zo goed uit, ik denk dat plotterwelt eens mooi gelijk gaat krijgen, ik zou ze zelf ook vervangen.

mvg

7. Fuel Monkey

Fuel Monkey

Lid geworden:
    6 jun 2010
    Hi Dennis

Ik koop mijn pakkingsetjes voor de Walbro carburateurs altijd bij deze firma zij leveren snel en zonder problemen
    Carburator & onderdelen

Grt John

8. jan

jan

Lid geworden:
    26 feb 2008
    ZG38

En loopt de machine nu?
    In de carburateur zit ook nog een miniscuul filtertje, kan ook dicht zitten.
    Verder loopt er ergens anders benzine uit(?)..Is je kunststof nippel van de slang/carb niet gescheurd, komt nml ook wel eens voor.
    Wat ik verder doe met een motor die lans stil staat is idd eerst wat pure (zonder olie) benzine druppelen in het gaatje van het metalen huis van het mebraam zodat deze los kan komen, aanzuigen met een vinger op de carb (prop GOED vasthouden) en "aanslingeren".
    Mocht de motor idd afslaan dan kun je je vinger tijdens het aanslaan half op de carb drukken, de motor zuigt nu brandstof aan en je vinger werkt als een soort chokeklep, op een gegeven moment moet de motor/carb dit zelf overnemen.
    Wat ook wel eens helpt is je volgas-sproeier verder openzetten, er kan nml vuil in en rond deze zitten, door verder open te zetten wordt dit vuil meegenomen en verbrandt, waarna je merkt dat de motor rijker gaat lopen, langzaam sproeier weer dicht draaien naar de originele positie.
    Maar inmiddels zal ie wel lopen.........

9. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    Hey jan,
    de motor loopt nog steeds niet, maar we hebben ook niet meer geprobeert :)
    in ieder geval bedankt voor je goeie raad, de membranen gaan een van de dagen arriveren omdat ze niet in stock waren. De benzine kwam langs het gaatje in de carburateur.

We willen wel graag nog vliegen voor begin juli, dus we gaan er weer mee aan de slag !

Grt Dennis

10. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    vandaag heeft hij zijn vierde en vijfde vlucht achter de rug, in het begin hadden we nog wat afstelwerk maar hij vliegt wel mooi !
    hier zijn enkele foto's zoals beloofd :)

11. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Dat is een mooie Tigermoth geworden .:thumbsup:

Hoop dat je er nog jaren plezier van mag hebben

Motjes worden vaak heel oud . ;)

Mvg Johan

12. niels steigenga

niels steigenga

Lid geworden:
    17 dec 2004
    Wat was nu de oplossing? Enkel membramen?

13. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    nee, het was een fitting die niet goed afsloot..
    maar nu heeft hij ook nieuwe membranen en kan hij er weer even tegen ;)

14. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    Hee Johan,

ik moest je van m'n vader nog bedanken voor de moth :)
    het heeft wat langer geduurd dan verwacht om hem in de lucht te krijgen, maar het was het wel waart ;)

hij zei als je nog van die onafgewerkte projecten hebt, dat je het altijd mag laten weten :)

Grt Dennis

15. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Een TC-Piper (orginal) die 3/4 klaar is staat hier nog op de zolder . :D
    Eventueel met Hydromount en ZG-45 .

Ik heb voorlopig door de opdrachten geen tijd om hem af te maken en voor de Pipermeeting heb ik er een staan .

Mvg Johan

16. niels steigenga

niels steigenga

Lid geworden:
    17 dec 2004
    Een Fitting? Wat bedoel je daar precies mee?

gr,

niels

17. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    de rubbertjes die tussen de carb en de motor zitten waren blijkbaar niet luchtdicht..

18. niels steigenga

niels steigenga

Lid geworden:
    17 dec 2004
    Je bedoelt de dikke isolator pakking?

19. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    zou best wel eens kunnen ;)

Deel Deze Pagina