Zin en onzin van power boxen

iemand inmiddels al ervaring met die hobbyking cloon powerbox switches?

Niks op aan te merken! Ohja, leuk om te weten, ik heb er 3 gekocht, de eerste heb ik getest, bij 5 A, volgens specs op 2s lipo een uur continu, geen hogere temp dan 27 graden. Bij 9 A ging bij na 4 min. kaduuk, toen stuurde hij rechtstreeks de lipo spanning van 7.4V door. (dus niet uitgeschakeld) Of je ontvanger dat leuk vind is een ander verhaal.

Dat gaf mij genoeg vertrouwen om hem op de ontsteking en smoke pomp te gebruiken, op de ontvanger heb ik wel een echte powerbox aangesloten. ;)

Voor dat geld is er zeker niks mis mee!

verder nog andere gebruikers ervaringen?

Ik gebruik ze ook .

Enigste nadeel , ze blijven minimaal stroom trekken , ook als ze uit staan.

Dus lipo,s afkoppelen als je het model langer niet vliegt .

Maar welke setup trekt 9A ?
Mijn vliegers in ieder geval niet . :D

Mvg Johan

Heb hier nog een opknap projectje staan extra van 2,6m met 6 servoś daar wilde ik deze schakelaar voor gaan gebruiken. Iemand enig idee hoeveel stroom een 5 digitale servoś verbruiken?

@johan:

Een proefopstelling met meetapparatuur van m'n werk. Dus dit is vrij nauwkeurig en betrouwbaar geweest. Trouwens, dat licjte stroom trekken doen de originele powerboxen ook.

Of het een regeling was bij overbelasting durf ik niet niet te zeggen. De ''pre set'' knop werkte toen niet meer, maar hij liet wel rechtstreeks spanning door zonder dat er een led brandde.

Ik blijf toch maar bij de originele, op dit soort dingen wil ik niet bezuinigen :) En als de kist zo'n originele niet waard is hoeft er ook niet zo'n complex systeem in ;)

De aloude vraag powerbox of geen.
Hier volgt een hele boterham.
Specifieert de fabrikant van een ontvanger welke servo's (van zn eigen merk desnoods) dat er op die ontvanger mogen aangesloten worden? neen.
Specifieert de fabrikant van een ontvanger hoeveel servo's er mogen worden op aangesloten, eigenlijk JA zoveel als er uitgangen opzitten.
Specifieert of adviseert de fabrikant van een ontvanger vanaf welke servosterkte je best een emcobox gebruikt, NEEN.
Dus men kan stellen dat je zoveel servo's mag aansluiten op de ontvanger als er uitgangen zijn zonder emcobox en daarmee bedoel ik natuurlijk servo's die normaal in de modelbouw gebruikt worden.
Nu de vraag, jamaar als er eentje in kortsluiting gaat?
Bij kortsluiting moet in eerste instantie de battrij de kortsluitstroom kunnnen leveren, anders gaat zowel de ontvanger ervan tussen als je emcobox.Afhankelijk van je batterij zal ofwel de spanning ter
hoogte van de ontvanger onder de min spanning dalen en alles stopt, of net niet en zal er een draad doorbranden, en liefst deze die naar de defecte servo gaat wat prima is.
Daarom moet de voedingsbedrading tss batterij en ontvanger of emcobox ALTIJD vleziger zijn dan een individuele servodraad.
Bij de ontvanger kan je dat doen door de ontvanger te voeden met 2 of meerdere draden via bv een y kabel op een servouitgang of via vrije uitgangen, bij een emcobox heb je gewoonlijk een MPX6 stekker met dikke draden naar de batterij ter beschikking. Sommige duurdere ontvangers hebben reeds een MPX6 aansluitinghsmogelijkheid.
De ontvangerspanningsrail is robuuster dan een servodraad en heeft geen moeite met een individuele kortsluiting.
Besluit: Heb je een model tot zegmaar 3 m span, rollen 4 servo's, hoogte 2 servo's, richting 2 servo's 1 gasservo en dezen altegaar tot 25kgcm HV of 15kgcm 6V koppel en je bezigt een 9 kanaal ontvanger of meer en je steekt elke servo in een aparte uitgang, je bezigt als voeding ca 2 a 3 servodraden als voeding van de ontvanger die je verdeelt over de servouitgangen, een goede "weiche" en 2 gewone schakelaars met 2 LiFe's of LiPo's (ingeval de apparatuur de spanning aan kan) heb je geen emcobox nodig als je niet geilt op de programmeermogelijkheden.
Als je apparatuur de naakte lifepo's niet aankan koop dan maar een emcobox aangezien je dan toch 2 goeie regelaars nodig hebt (die kortsluitstromen aankunnen tot de servodraad doorbrandt)
Gebruik je NiMh heb je de kans dat ze door de knieen gaan bij kortsluiting angezien deze batterijen een veel hogere inwendige weerstand hebben.
De kernactiviteit van emcoboxen is de "weiche" en de regelaar(s), al de rest dat ze afficheren is marketingzever om de prijs aan te dikken.

Dus het is niet allemaal zo rechtuitrechtaan als het lijkt maar ik hoop hiermee toch enig licht op de zak geworpen te hebben.

Back