Zippy vs. Hyperion; fabels en feiten

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Henri Zikken, 28 mei 2010.

1. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    De manier van laden maakt ook veel uit. De Hyperions komen pas goed tot hun recht als je ze met 4c wakker schud.

2. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Dat heb ik ook al gemerkt en andere mensen lachten ermee, maar het is inderdaad echt zo! Ik heb duidelijk veel meer power als ik laat met 4-5C!

3. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

De weestand is inderdaad lager. De spanningsval niet en de ontlaadcurve is ook niet vlakker. Het één volgt niet automatisch uit het ander.

Met betrekking tot het laden; ik noem dat zelf ook al als jammer.

Echter; ik vergelijk twee gelijkwaardige packs in de huidige marktsituatie. Mijn lader behoort tot de top van het segment wat vermogen betreft, en kan maximaal 10A laden bij 8s.

Om deze packs met minumaal 4c te kunnen laden, zou je een lader nodig hebben die ca. 800 Watt levert.

Deze zijn er wel, en je kunt natuurlijk ook een 4s pakket afzonderlijk laden.

Echter.. als je eerlijk blijft vergelijken, moet je dan wel concluderen dat je, om dat extra voordeeltje te halen, een onevenredige investering moet doen.

Puntje bij paaltje is dat in mijn geval beide packs ruimschoots voldoen voor wat ik er van vraag. Ik kan met beide prima het P11 programma vliegen, zonder dat ik vermogen of capaciteit tekort kom.

Overigens staat het iedereen vrij om hier meetgegevens te posten; het doel is niet om 'gelijk te krijgen', maar om 'objectief beoordelbare gegevens te krijgen'.

Dus bv. de metingen waarin dat met 5C geladen 45C pakket het beter doet dan een Zippy, zijn uiterst welkom. Dat geldt voor iedereen; heb je een vergelijkende meting tussen Zippy en Hyperion, post hem hier.

Heb je er een mening over.. prima, maar ik wil proberen het in dit draadje bij de gemeten feiten te houden, en niet bij subjectieve waarnemingen..

4. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Meij [​IMG]
    Dan is de weerstand lager, dan is de spanningsval minder, dan is de ontlaadcurve vlakker.

Daarbij komt nog dat de hyperions pas naar 100 laad cycles zijn max power leveren ( informatie van mister hyperion him self ), je hebt nog even te gaan Henri :) . En als je de data goed bekijkt zie je nu al dat de hyperion over de volledige vlucht meer vermogen levert. nu nog even met beide accu's naar 100+ cycles met voorkeur 5C laden dan hebben we mooie data.

Henri: kun je bij jou begin post even vertellen wat je met elkaar vergeleken hebt, want ik had eigenlijk verwacht dat je een 40C met een 25C aan het vergelijken was. Plus puntje voor de Zippy's dus, want je hebt 25C met 25C vergeleken :).

2x 4s Hyperion 25C 5000mAh 980 gram
    2x 4s Zippy 25C 5000mAh 1015 gram

Bart,

5. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Even voor de goede orde; als ik de meetgegevens in excel stop en op basis van stroom en spanning het vermogen berekend, heeft de 3 vluchten oude hyperion lipo gedurende die sessie een maximaal vermogensverschil van 16 Watt gerealiseerd tov de 150 vluchten oude zippy.

Dus ja, de Hyperion heeft gedurende die sessie meer vermogen geleverd, maar op een vermogen van rond de 2kW mag je 16 Watt naar mijn mening als verwaarloosbaar zien, het is 0.8%.

Verder maak ik deze vergelijking. Ik merk al weer dat er aan alle kanten al weer voorbehouden aangedragen worden; je moet met 5C laden, ze moeten 100 cycles oud zijn, enzovoort.

Dit is een test uit de dagelijkse praktijk, zoals veel mensen deze lipo's zullen gaan gebruiken. Ik meen daarom dat het representatief is.

6. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Zo te horen proberen sommige mensen voor zichzelf argumenten aan te dragen om te kunnen verantwoorden waarom ze toch nog met de (duurdere) hyperions werken :)

7. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Voorlopig kan het nog prima dat de Hyperions toch beter blijken te zijn. Als Hyperion de claim waarmaakt dat ze 4 keer langer meegaan, ben je gek als je nog zippies koopt..

Het probleem met lipodiscussies is eigenlijk altijd dat er geen meetgegevens zijn en je dus al snel vervalt in wellus nietus. Vandaar dat ik mij wil beperken tot deze vergelijking en de meetgegevens :)

8. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Moet zeggen trouwens dat als je accu's wild vergelijk in de lucht, deze manier ( met F3A vliegen ) toch wel heel mooi gaat. Heb wel eens 3D vluchten met elkaar proberen te vergelijken maar dat heeft echt geen zin.

Die 1000 laad cycles ga je volgens mij nooit halen, heb daar trouwens geen bewijs voor.

Mijn 3300mah 5s G3 CX doet het na ~200 vluchten ( ik hou het trouwens niet meer bij ) het zelfde als 100-150 vluchten geleden ( meet zo af en toe nog de Max stroom, die en de vliegtijd blijven het zelfde). De gemiddelde belasting van deze lipo ligt wel twee keer zo hoog als de vlucht van post 1. Na 7 minuten is het gewoon op bij de Extra. Vlieg alleen niet meer zo veel met de klein Extra,vlieg meer met de 88" en dar beginnen we weer opnieuw.

Bart,

9. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Het grote voordeel van idioten zoals ik, is dat we hetzelfde programma vliegen. Je ziet dat ook in de grafieken terug, het verloop is nagenoeg gelijk, je pakt het punt waarop de spin in het P11 F3A programma er zo uit.

Dat is overigens óók iets waar men zich niet op moet verkijken; er was al iemand die iets zei over pieken en dalen, maar bedenk je wel dat het wel 2 verschillende vluchten zijn. Weliswaar hetzelfde programma, maar je mag dus niet zomaar 1 piek en/of dal met een toevallig op hetzelfde moment optredend piek/dal in een andere vlucht vergelijken, omdat het niet vast staat dat op dat moment het toestel en/of de piloot hetzelfde doen.

Het gaat uiteindelijk om het totaalbeeld.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 jun 2010
  10. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Ik heb ook eindelijk de zippy packs binnen, zodanig dat ik ze kan gebruiken. Nu alleen even zorgen dat er weer een kist is, en dan kan de vergelijking goed beginnen.

Ik ben inmiddels wel op een nadeel van Hyperions gestuit; ze halen de opgegeven capaciteit niet, tenminste, niet onder belasting.

Van 0 tot 4800mAh ontlading gedragen ze zich hetzelfde als de zippies, maar dan stort het in 1 keer hard in, daar waar de zippies dan nog wat puf over hebben.

11. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Het is even stil geweest, er moest natuurlijk gevlogen worden, maar nu heb ik de logs van beide packs van de 60e vlucht.

Hyperion:

Zippy:

Niet beide P11 vluchten, dus het verloop is niet 100% identiek, maar goed, er zit vooralsnog echt geen verschil tussen beide packs. Ik kan niet zeggen dat 1 pack beter presteert dan het ander, of minder, of dat ze verschillend zijn.

Ik heb tot nu toe alleen 2 nadelen van de Hyperion kunnen ontdekken tov de Zippies, welke aan elkaar gerelateerd zijn.

Beide zijn volgens de specificaties 5000mAh, maar de Hyperion is dat niet. Ik heb die 1 keer volledig 'plat' gevlogen, en toen ging er 4800mAh in. De hyperion haalt dus niet z'n specs. Daarnaast is het bij Hyperion wel zo dat het overgangsmoment tussen 'normaal' en 'leeg' praktisch non-existent is, dat wil zeggen, het ene moment werkt alles nog en het andere moment is ie volledig dood.

Dat kun je ook als voordeel zien, ik vind het echter een nadeel. Iemand zei wel eens hier dat je voor hyperions een hoger cutoff voltage moet instellen, echter dat maakt helemaal geen drol uit. Zodra ie in z'n cutoff komt, ben je sowieso te laat, want dan is het pack echt leeg.

Ik zou om dezelfde reden ook geen hyperion pack als ontvangerpack willen.

De meeste F3A vliegers gebruiken de Emcotec schakelaar, deze geeft met een LED aan hoe de accu er aan toe is, als ie onder een bepaald voltage komt, knippert de Led. Met een Zippy ontvangeraccu zou je met een knipperende led nog een vlucht kunnen maken. Bij de Hyperion kan het zijn dat bij het opstijgen de led nog brand, maar het zaakje tijdens de vlucht leegloopt en je dus in de problemen komt.

Hoe dan ook, dat zijn uitzonderingssituaties waar je niet vanuit moet gaan. Normaliter vlieg je je packs niet zo leeg, dus ik vind niet dat je daarop een oordeel mag vellen. Zou je dat wel doen, zou dat dus nadelig zijn voor de Hyperions.

Een ander verschil wat ik in de dagelijkse praktijk wel zie, is dat na een vlucht, de Zippies iets zompiger aanvoelen, daar waar de Hyperions 'strak' blijven. Dat zou dus een nadeel kunnen zijn van Zippy. Het is alleen verder niet zo relevant; de accu's doen beide wat ze moeten doen en er zit gewoon geen verschil in, althans, niet dat ik het gemerkt heb.

Bij dit hele verhaal moet ik 1 kanttekening zetten. Ik ben natuurlijk vliegtuigvlieger en ik gebruik de accu's ruimschoots binnen de specificaties. Ik trek er maximaal een keer 75A uit, daar waar ze beide 150A continu mogen leveren. Het kan zijn dat als iemand dat soort vermogens eruit gaat trekken, dat er dan wel een verschil is.

Hoe dan ook.. voor 'gewoon vliegtuiggebruik' heb ik vooralsnog, gestaafd met metingen, nog geen enkel verschil van belang kunnen constateren tussen Zippy en Hyperion.

12. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Zompige Zippies :lol: Dat doen die turnigy accus dus ook.
    Vond het in het begin raar en eng, maar ze slikken het bij mij al een seizoen lang dus ik vind het prima.

13. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Je hebt zompig en zompig.. we zouden een zompigheid-rating moeten hebben :p.

Mijn eerdere zippies (6 4s packs in 8s1p, 1 kwijt na 100 vluchten, 2 uitgefaseerd na 250 vluchten) hadden hier geen 'last' van, maar deze wel iets. Dat houdt niet in dat ze bol staan na een vlucht, maar wel dat ze minder 'hard' aanvoelen. Ik heb het bij Turnigys veel dramatischer gezien, maar weet niet of dat typisch is voor Turnigy, ik bezit geen Turnigy lipo's.

De hyperions voelen na de landing gelijk aan ervoor, alleen wat warmer.

Tot nu toe:
    - beide packs (zippies en hyperion) doen wat ze moeten doen en zijn niet de bottleneck (die zit tussen sticks en petje).
    - de Zippies zijn goedkoper, maar levertijden kunnen langer zijn en eventuele douane speelt hier een rol in
    - Hyperions zijn in NL leverbaar, levering binnen 24 uur indien voorradig
    - Hyperions (althans, het paar wat ik bezit), halen de opgegeven capaciteit niet
    - Zippies zijn absoluut gemeten zwaarder, relatief (g/mAh) is het verschil marginaal
    - De Hyperions hebben volgens mijn Hyperion lader een iets lagere inwendige weerstand
    - De Zippies ontwikkelen iets meer warmte (5-10 graden).

Vooralsnog zou het voor mij niets uitmaken, en zou ik de toch iets goedkopere Zippies nemen.

Dit beeld kan echter nog behoorlijk veranderen, als Hyperion de '4x langer' claim weet waar te maken.

14. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    @Henri:
    heb je de mogelijkheid om in de grafieken ook nog het vermogen toe te voegen ? Dan kun je eventuele verschillen beter zien.

ter info : Hyperion heeft het chemische productieproces aangepast en wordt ook wel nano-technologie genoemd. Een van de kenmerken is dat er minder gasvorming optreedt bij ontladen.
    Ook ontstaat er een betere 'geleidbaarheid' waardoor sneller opgeladen kan worden en een lagere inwendige weerstand waardoor er minder warmte optreedt.

Hier loopt nog een draadje over lipo's met gelijksoortige technologie : nieuwe-turnigy-nanotech-lipos-van-hobbyking

Bas

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Bijster zinvol is het niet, het vermogen is het product van spanning en stroom.. maar het kan wel, ik zal vanavond even een vermogenskromme laten maken.

Op voorhand kan ik je wel alvast vertellen dat daar ook geen spat verschil inzit.. beide lipo's leveren evenveel vermogen. Ik merk in het vliegen zelf ook geen verschil.

De rest was mij bekend, alhoewel Hyperion er nog steeds wel vaag over doet.. het 'stacked en rolled' gedeelte is nog niet volslagen helder.

16. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    ja, dat weet ik, daarom zie je in de vermogenscurve juist beter verschillen als die er zijn . Toevallig heb ik gisteren en vandaag ontlaadcurves opgemeten (met weerstandsbelasting) en aanvankelijk zag ik geen verschil. Echter na de vermogens vergeleken te hebben zag ik toch wel bijna 20W verschil. In mijn geval 5 a 10% .
    Stacked en Rolled ken ik niet, eens opzoeken dan.

Bas

17. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Goed.. het is even een tijdje stil geweest hier, simpelweg omdat ik niets te vliegen had.

Het Hyperion pack uit deze test heb ik nog, en heeft inmiddels 70 vluchten gemaakt, zonder noemenswaardige problemen.

Het 8s Zippy pack wat hetzelfde aantal vluchten had, is helaas gesneuveld tijdens de crash van mijn 110. Hoewel het pack zelf nog goed was, was het door de klap enigszins vervormd, en dat is voor mij voldoende reden om een pack niet meer te gebruiken of in huis te willen.

Er is inmiddels een nieuw zippy 8s 25c 5000mAh pakket, en een nieuw toestel (2m Sebart WindS), én een nieuwe regelaar die logged (Castle Creations ICE HV80), dus ik kan weer verder met deze test.

Het nieuwe zippy pack heeft inmiddels de 1e 3 vluchten achter de kiezen. Ik zal trachten het zo uit te kienen dat de Zippy de Hyperion inhaalt qua aantal vluchten, maar dat kan nog even duren.

Met dit toestel ben ik nog aan het trimmen en de vluchtduur is vooralsnog niet boven de 6 minuten gekomen.

Om er weer een beetje in te komen..dit is de Zippy op z'n 2e vlucht:

Dit is de Hyperion tijdens z'n 71e vlucht:

De min/max waardes onderaan de grafiek zijn ietwat vertekend, bij de Hyperion staat 104A (oid) als max, echter dat is omdat die volgas op de grond gedraaid heeft terwijl het toestel vastgehouden werd. Daar tegenover staat bij de Zippy een max. toerental van 8400+, dat zal met de weersomstandigheden (wind) te maken gehad hebben.

Hoe dan ook.. de test loopt dus weer. Ik ben voor mijzelf er wel al redelijk uit, in de praktijk merk ik, ook tussen deze twee packs, gewoon 0,0 verschil. De eindconclusie zal voor mij afhangen van hoe lang de Hyperions mee blijken te gaan straks.

Laatst bewerkt door een moderator: 11 dec 2010
  18. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    ik zie in de grafieken alleen de stroom, temperatuur en rpm staan. De grafiek zegt nog meer als er ook spanning en vermogen bij staat, kan dat ?

Bas

19. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Ik zal in de volgende grafieken spanning en vermogen meenemen. Bovenstaande grafieken zijn een 'opwarmer' van niet P11 vluchten en met een nieuwe kist, niet echt representatief dus.

Het probleem is, dat als je al die gegevens in één grafiek gaat frotten, het zo onoverzichtelijk wordt.

20. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Goed.. vandaag 2 vluchten gemaakt, 1 met zippy en 1 met hyperion, dus er kan weer vergeleken worden. Geen P11 vluchten nog, dit waren resp vlucht 9 en 10 met dit toestel, dus ik ben nog aan het trimmen en wennen aan de kist.

Eerst de 'algemene data'..

hyperion:

Zippy:

Je zou dus kunnen zeggen, dat deze sessie de Zippies het behoorlijk beter gedaan hebben dan de Hyperions. Helemaal eerlijk is dat natuurlijk niet, de Zippies zijn nog vrij nieuw, de Hyperions hebben al een vlucht of 50~60 achter de kiezen.

Omdat daar naar gevraagd werd, ook de vermogensgrafieken.. dan zie je gelijk hoe nutteloos die grafieken eigenlijk zijn:

Hyperion:

Zippy:

Wederom wint de Zippy, vrij duidelijk zelfs.

Ik ga de komende tijd wat meer met de Zippy vliegen, zodat die qua vluchtaantal gelijk komt met de Hyperion. Tegen die tijd vlieg ik ook weer 'gewone P11' programma's, dus is de vergelijking beter/eerlijker.

Deel Deze Pagina