Zippy vs. Hyperion; fabels en feiten

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Henri Zikken, 28 mei 2010.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ja, prestaties zijn echt niet slecht... maar de levensduur ben ik ook benieuwd naar :) En wat is het temperatuur verschil?

2. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Er is geen temperatuursverschil, beide packs blijven koel nu. Maar dat zal ook met de omgevingstemperatuur te maken hebben nu.

Daarbij belast ik de packs beide niet echt. Ik trek er max 100A uit, waar ze beide 150A continu mogen leveren.

Deze test moet dus wel in dat licht beschouwd worden; over bv. heligebruik zegt dit helemaal niets.

Zoals ik het nu zie; is er in de praktijk voor vliegtuiggebruik (F3A) geen verschil tussen Hyperion en Zippy qua prestaties. De Hyperions hebben het nadeel (ja, ik vind dat een nadeel!) dat ze 'ineens leeg' kunnen zijn. De Zippies hebben het nadeel dat de kwaliteitscontrole in de fabriek minder is, waardoor je packs met rotte cellen geleverd kunt krijgen. Dat naast het nadeel dat je met douane en levertijd zit, als ze niet uit het DE warehouse komen.

Bij een lage dollarstand zou ik nu Zippies kopen, bij een hoge dollarstand Hyperions.

Wat nog het grote verschil kan gaan maken, is de levensduur. Mijn eerste set van 3 zippie 8s packs moest ik uitfaseren na ca. 250 vluchten. Als de Hyperion daar straks overheen gaat, wint Hyperion het vergelijk toch wat mij betreft.

Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2011
  3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Hyperion beweert het wel dus we zullen zien. 250 cycles is ook al erg netjes trouwens. Ik ben al blij met 100+

4. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Bij mijn eerste Zippy 2x5s 4000 20C was het meteen al mis.
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 4000mAh 5S1P 20C
    1 cel zit altijd dik in het rood op de hyperion lader. Als je dat elke laadbeurt er uit wil halen ben je een half uur langer bezig. Het pack wordt warm en heeft weinig vermogen. Voor mij dus geen Zippy meer van dat type ook al zouden ze me gratis geven.
    Al mijn Rhino's zijn daarentegen top !

5. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Rhino = zippy. Staat er ook op. Verder ken je mijn ervaringen met zippy.

Ik heb nu 13 maal een 4s1p 5000mAh zippy pack besteld, en daar zat 1 pack tussen waarvan 1 cel rot was.

Als ik die terugstuur, krijg ik er een nieuwe voor.

De rest, de eerste 3 hebben 250 vluchten probleemloos gewerkt, 1 tje is er na 100 vluchten verloren gegaan toen hij ergens mid-air uitstapte. 1 pack is verloren gegaan tijdens een crash en 1 pack heb ik net in gebruik genomen. De packs die ik na 250 vluchten uitgefaseerd heb, worden nu in de clubtrainer gebruikt, zonder problemen.

Had ik van begin af aan Hyperions gekocht, was ik het drievoudige kwijt geweest aan lipo's. Rhino was wel ongeveer gelijk geweest, maar gezien het feit dat dat ook zippy is, zou het mij niets verbazen dat als je daar 13 packs van bestelt, er ook wel een rotte cel tussen zou kunnen zitten.

Verder zijn er wel mensen die extreem zompige zippies krijgen bij ons op de club, maar als je dan even verder kijkt, zie je dat die amper tot nooit gebalanceerd werden tijdens het laden, of anderzijds mishandeld.

Laatst bewerkt door een moderator: 11 jan 2011
  6. rwijnhov

rwijnhov

Lid geworden:
    3 nov 2008
    Henri,

Hoeveel mah laad jij meestal bij? maw hoeveel mah trek jij uit jouw zippy paketten?

7. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Nu, in het nieuwe toestel, rond de 3500mAh. In het verleden meestal rond de 4000mAh (nog wat rondklooien na een programma).

Ik probeer altijd boven de 20% te blijven qua 'leegheid'. Qua voltage zit je dan rond de 30v onbelast, na het vliegen, voor een 8s pakket.

8. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Geen grafiekjes deze ronde, ik zal de volgende vluchten eens een grafiek maken weer, maar.. ik kan nu wel al vertellen wat er uit zou komen, de Zippy is aan het overlijden en de strijd aan het verliezen van de Hyperion.

In één van de 4s packs zit een mindere cel, met een te hoge weerstand. Er zit dan ook 10mOhm verschil in Ir tussen beide packs.

Dit na een vlucht of 80 op dat pack. De Hyperion doet het nog als nieuw.

Als ik dit combineer met recente zippy ervaringen van anderen op de club en hier op het forum, kom ik tot de conclusie dat de kwaliteitscontrole van Zippy achteruit gegaan is. Ik hoor steeds meer mensen met rotte cellen in een pakket.

Dus.. voor mij, ondanks het prijsverschil tóch geen zippy meer.. want op deze manier is Hyperion wél beter, simpelweg omdat ze langer meegaan.

Ik ben begonnen 2 jaar geleden met 8s vliegen en die zippy packs waren goed, hielden het meer dan 150 vluchten vol. Het huidige pack deed het in het begin gelijkwaardig of zelfs beter dan het Hyperion pack, maar dat is nu dus hard aan het teruglopen.

9. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Ja heee,

Heb ik voor mijn Sbach 4 x 6s 4500mAh gekocht om dat het bij jou allemaal zo goed gaat. :)

Als de sbach een beetje fatsoenlijk vliegt ga ik waarschijnlijk voor 4 x Gen ace 6s 5300mAh 30c, weegt het zelfde als de zippy 30C 4500mAh en ook het zelfde als de CX 5000mAh

Gen Ace is alleen niet te koop in europa, alleen in de USA. maar dan nog
    kost de Gen ace 100 euro ( 95 dollar ) en de Hyperion 160 euro.

Bart,

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Rotte cellen heb ik al sinds ik HK cellen koop, is niet iets van de laatste tijd ;)

Hyperion bewijst nu zijn hogere prijs :)

11. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Nou ja, de eerste batches (40 cellen in totaal) waren allemaal goed.

Op zich zijn zippies prima hoor, mits je dus geen pack met rotte cellen geleverd krijgt.

Wat mij betreft hangt het van de dollarkoers af. Toen ik dit Hyperion pack kocht, zat er maar 40 euro tussen, en dan loont het Hyperion te kopen.

Waar ik tot nu toe geen ontevreden gebruikers van gezien heb, zijn de Rhino packs.

Deel Deze Pagina