Zomaar een bootje.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Fokko 66, 15 mei 2021.

1. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Ow, die dingen.
    Oké even opletten dus als ik een printplaatje tegenkom.

Heb net nog even het draadje van leentje doorgenomen ivm de weerstanden, diodes en dergelijke.
    Diode heb ik nodig als ik per ongeluk de polen verkeerd heb aangesloten.
    En dat is sowieso het geval met die servoprintplaat.

In het jip en janneke's voor wat de servoprintplaat betreft.
    Links /stop/ rechts, waarbij bij links/rechts de zaak inwendig wordt omgepoolt.

Met de verlichting zou dit betekenen.
    Aan/uit/poef.....
    Die "poef" is niet goed, dus vandaar een diode.

Dan zou het er als volgt moeten uitzien.
    (Vanaf de plus gezien).
    Diode, weerstand, elco schijnwerper
    Vanaf dezelfde weerstand een aftakking rechtstreeks naar de overige verlichting.

MarcT vindt dit leuk.
  2. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Fokko, Je kunt met die servo-elektronica twee groepen aan en uitschakelen. Je werkt met ledjes, dus linksom de ene groep aan en rechtsom de andere. Als je de ledjes maar in de goede richting zet. Extra diode is niet nodig, want in wezen zijn ledjes al diodes. Zorg wel dat je Elko door een ledje voor ompoling wordt beschermd. Zou eerst even een proefstandje maken. Met de waarden van de elco's heb ik je vals voorgelicht. In mijn sleepboot zit een exemplaar van 16 Volt 2.200 microFarad en in mijn coastertje eentje van 10 Volt 470 microFarad. Op zich is de waarde niet zo kritisch en afhankelijk van de hoeveelheid stroom die er door de led wordt geconsumeerd. De spanning die de elco mag hebben moet meer zijn dan de spanning waarmee je werkt. Toen ik met elektronica begon te knutselen bouwde ik een regelbare voeding, waar 24 Volt uit kwam. Na de gelijkrichter had ik een elco van 16 Volt gezet en met een pieuw-geluid sprong die uit elkaar. Raakte mijn vrouw, die erg schrok. Ach al doende leer je. Op zolder sloot ik eens een 10 A Nicad-cel kort en kwam met een knal het 1 mm dikke RVS deksel eraf. Het andere deel rookte nog wat na en dat heb ik uit het dakraam even buiten gelegd. Aangezien we nu geen zolder meer hebben, denk ik nu maar beter na. Succes verder met de verlichting en andere gadgets. Gr. Klaas.

Gerrit-Jan, MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  3. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Dat is dan voor de volgende keer.
    Nu even bemoeit met de buitenboel.
    Herstel werkzaamheden van het schilderwerk.
    De eerstkomende paar dagen zal er weinig van komen.
    Gelijk ook even de dikste "rommel" opgeruimd, dat maakt de werktafel even wat overzichtelijker.

MarcT vindt dit leuk.
  4. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    En zo staat de vloot er nu voor. IMG_20211012_130454.jpeg IMG_20211012_134600.jpeg IMG_20211012_135148.jpeg

5. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi toch Fokko! Scheepjes met een verhaal en waar je mee bent vergroeid. Hoop dat je er lang plezier van mag hebben en ons van hun reilen en zeilen op de hoogte houdt. Ga bij mijn avatar nog even de schroefas trekken. Dan kan die in de winterslaap. Gr. Klaas.

MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  6. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Heb er nog wel wat werk aan.
    Bij A de electra en bij B de motoren nog.
    Ik had namelijk nog wat in de bestelling staan.

MarcT vindt dit leuk.
  7. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    We hebben zachtjesaan de hele winter tijd. Raffaele Cafiero is weer uit dok. Asje een stukje naar binnen getrokken opdat de as uit het achterste lager is. Spuitje met uierzalf ligt altijd klaar. Beetje bijspuiten en motor + as weer naar achteren. Meest kritisch is om de axiale speling minimaal te houden. Tussen borgmoertje achter de schroef en askoker zit een 2 mm dik sliconenrubbertje dat een beetje onder spanning staat. Houdt het "vet" op zijn plaats en dicht goed af. Als de boel te strak staat weigert de regelaar de motor te starten. Mooie beveiliging, maar ook wel eens lastig met waterplanten in de schroef.
    Hier wacht ik op een vertragingsmotortje met haakse uitgang voor de sleeplier van mijn Smit Finland. Ligt momenteel bij de douane in Luik. Had zelf een haakse overbrenging gemaakt, maar die heeft last van een slippende as in de liertrommel. De 2,5 mm dikke as wordt nu vervangen door een 4 mm alu buis, waar een 3 mm as met plat kantje in gaat. Bedoeling is dat het voor onderhoudswerk demontabel blijft. En zo blijven er uitdagingen. Gr. Klaas.

Fokko 66 en MarcT vinden dit leuk.
  8. Blauwwinde

Blauwwinde

Lid geworden:
    30 aug 2012
    Die kunststof PT109 was mijn eerste rc model in 1983. Heb er nu wel een zusterscheepje van liggen.

Laatst bewerkt: 12 okt 2021
  9. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Ik heb twee van die plastic gebakjes.
    Eentje in de originele staat ( veilig in doos ) en deze.
    Als ik het goed heb zijn ze van de begin jaren 70.

MarcT vindt dit leuk.
  10. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Vandaag voor electricien gespeeld.
    Een rode, groene en twee witte leds, wat kabels en weerstanden moesten de truuk doen.
    Twee messing strookjes dienen als aansluitpunt voor zowel de negatief als de positieve zijden.
    Gemakkelijk te solderen en als het nodig is kan er zo wat tussen gezet worden, ruimte zat.
    Een oplettende lezer zou direct zien dat er drie weerstanden zijn die vier? leds behartigen.
    Nou nee, één led ( de rode ) weigerde te branden met een weerstand ertussen.
    Vandaar dus drie ipv vier weerstanden.
    De rode zit rechtstreeks op de spanningsbron.
    Aangezien dat de spanning 3.18 Volt is durf ik dat nog wel aan.
    Ze branden toch geen uren, het is meestal even voor de show want overdag ziet toch niemand of de verlichting aan of uit is.

De lamphouders zijn gemaak van 4 mm messingbuis waar de leds mooi inpassen.
    Met een dremel heb ik de openingen erin geslepen en met zwarte verf de lichtlekken weggewerkt en nadien met grijs afgewerkt.

Ach, het brand dus het werkt. IMG_20211017_212126.jpeg IMG_20211017_213702.jpeg IMG_20211017_213741.jpeg IMG_20211017_191610.jpeg

k-k, EUSIV, wimo100 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Pas maar op, voor je het weet staat ze op de salontafel en zorgt 's avonds voor sfeerverlichting (ervaringsdeskundige) :)

12. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ook een manier om met je model(len) een plaatsje in de huiskamer te veroveren Herby. Wat mij opviel is het sjieke houdertje voor de 3 weerstanden. En zo blijft er bij Fokko weinig onbenut. Gr. Klaas.

MarcT, Fokko 66 en Herby63 vinden dit leuk.
  13. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Mijn bootjes staan allemaal in of op de stelling.
    En die staat staat op zolder.
    Maar wil proberen op de middelste verdieping een plank te veroveren.
    Scheelt een hoop gesjouw als ik buiten wil spelen.

@klaas, vond het wel wat hebben.
    Die weerstandjes pasten er ook mooi in.
    Bij leentje zal ik eerst een zoektocht moeten doen om ze te vinden
    Al weet ik wel ongeveer waar, maar een centraal punt heb ik liever.

MarcT vindt dit leuk.
  14. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    MarcT vindt dit leuk.
  15. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Geen idee klaas.
    Krijg een foutmelding als ik op je link klik.
    Maar je hebt bijna net zoveel mogelijkheden als oplossingen.

MarcT vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Zelf ben ik geen voorstander van experimenteer print met banen.
    Als je vergeet om een baan te doorbreken, dan heb je soms lichtgevende componenten.
    Daarom heb ik de voorkeur voor printplaat met eilandjes, b.v. : https://www.conrad.nl/p/rademacher-...-35-m-rastermaat-254-mm-inhoud-1-stuks-527296
    Je moet wel de eilandjes onderling met dundraad volgens schema aan elkaar solderen, maar indien je een aansluiting niet gemaakt hebt, dan brandt er niets door, alleen de schakeling werkt niet.
    Groet. Henk.

MarcT vindt dit leuk.
  17. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Die dingen heb ik ook wel een paar van Henk, maar bij het doorverbinden kan men zich ook vergissen. Zit altijd met dat vermaledijde spiegelbeeld. Omdat mijn bijna 50 jaar oude voorraadje veroboard opraakte een tiental van die dingen met eilandjes aan laten rukken. Daar haal ik de oude dag wel mee. Het laatste wat ik met veroboard heb gemaakt is een plaatje met klemverbindingen in mijn tankertje. Daar zaten naar mijn zin teveel dunne draadjes verbonden met kroonsteentjes in. Niet dat het nu supernetjes is, maar naar mijn idee minder corrosiegevoelig. Zwak punt blijft het aan-uit (schuif)schakelaartje in het dek. Misschien dat ik daartoe nog eens een 2,5 of 3,5 mm plug ombouw. Met een stift erin accu aan verbruikers en met de stift eruit de accu doorverbonden aan de laadpennen, die ook in het dek zitten. Probleem is de ruimte onder het dek waar nu de schuifschakelaar zit. Maar we verzinnen wel iets. Komt vanzelf iets geschikts voorbij. Gr. Klaas.

MarcT vindt dit leuk.
  18. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Ondertussen is voor mij het weekend alweer aangebroken, dus gaan we weer vrolijk verder met de upsmuck.

Het moet eigenlijk net zo worden als bootje B. IMG_20211022_215504.jpeg IMG_20211022_215514.jpeg IMG_20211022_220433.jpeg IMG_20211023_001253.jpeg IMG_20211023_003214.jpeg

Onderstaand is van mijn ander bootje,
    maar zo moet het ongeveer worden.

IMG_20211022_215456.jpeg

19. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    De eerste hangt al.
    De rest is voor vanavond.
    Die heveltjes zijn gemaakt van bamboe roerhoutjes.
    Deze zijn sterker en laten zich gemakkelijker bewerken dan de gewone houten roerstokjes.
    IMG_20211023_142132.jpeg IMG_20211023_145017.jpeg

MarcT, EUSIV, wimo100 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Fokko 66

Fokko 66

Lid geworden:
    3 sep 2017
    En klaar alweer.
    Tenminste.... op het verfwerk na dan. IMG_20211023_182816.jpeg IMG_20211023_184624.jpeg

Stephan Kertész, MarcT, EUSIV en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina