Zoom 400 of ... Neen, toch maar een Logo 10 :wink:

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Cornholio, 9 jan 2005.

1. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hmm, die Protech motoren worden idd door meerdere mensen afgeraden, mss dan toch maar voor de Hacker gaan :? Als ik in Dortmund een goeie prijs vind... wie weet

Ik weet dat er al een draadje is over lipo's in een Logo maar er wordt daar niet echt tot een besluit gekomen, daarom deze vraag:

Logo 10 met Hacker C50 13L en bijhorende Hacker ESC, 401 + S9254 en 3x S3150. Bedoeling: leren vliegen, en nadien, ook volgende power hebben om goed te kunnen rond vliegen. Vraag: Welk pakket? @Satoer: jij vliegt met gelijkaardige setup op 4s4p niet?

Thanks guys :wink:

2. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ja, 4s4p vliegt leuk. Als ik weer centjes heb dan koop ik een nieuwe generatie Thunderpower 4s4p 800 mAh accu. Puur omdat ik zo'n goede ervaring heb met de oude generatie Thunderpower.

De nieuwe generatie kan nog hogere stromen leveren. Dan zal die nog minder inkakken bij harde climb outs.

Je kan natuurlijk ook voor een 4s3p tarabat gaan. 500 mah minder maar een stuk goedkoper.

3. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Je bedoelt veronderstel ik 8000mAh?

Ik had een andere (technische) vraag, lipo's mogen maar ontladen worden tot een bepaald minimum niet? Hoe weet je, terwijl je vliegt, wanneer deze minimum waarde behaald is (en het dus tijd is om te herladen voordat je pack stuk is)?

4. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ja ik bedoel 8000 mAh :oops:

Als je flink pitch geeft en hij blijft naar de grond zakken dan is je accu wel leeg ;)

Als ik hem echt zo leeg vlieg heeft hij overigens nog spanning van 13,8 Volt. Ruim boven de 12V (4x3 volt) grens.

5. tieske

tieske

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hier zorgt je motorregelaar voor, teminste als je een regelaar geschikt voor lipo's gebruikt.

tieske

6. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Mega update :wink: :

Door omstandigheden (de grote afwezigheid van een Hacker C50 13L in Dortmund) ben ik geeïndigd met volgende setup:

- Plettenberg Orbit 20-10 & Kontronic Jazz 55-6-18
    (Volgens de mensen op de stand van Mikado een betere keuze dan bovengenoemde Hacker & voldoende power voor beginner t.e.m. full 3D)
    - GY401 + S9254
    - 3x S3150

Als voeding gaat er een Lipo 4s4p (8000mAh?) gebruikt worden.
    Belangrijk detail vergeten te kopen: een pinion gear :? :roll:

-> Zodadelijk toch nog maar eens naar de lhs rijden :lol:

7. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ik kan weinig vinden over de Orbit 20-10 met een logo 10.
    Dus als je op 4s wilt gaan vliegen zou je het eens moeten proberen met een 23 tandig tandwiel. Voelen of de motor heet wordt, zo niet, dan een tandje omhoog. of als tevreden bent met de headspeed niet doen natuurlijk ;)

Wordt hij te heet met een extra tandje en je bent niet tevreden met de headspeed zal je met de Orbit 20-10 toch naar de 5s moeten (en weer een tandje minder)

Wat rade ze je aan bij Mikado?

8. Chopperhens

Chopperhens Guest

De plettenberg 20-10 is een goede motor voor de Logo10
    ik vlieg hem zelf met een 12cellen Nimh accu en tandwiel 23
    vliegtijd zo'n 11minuten.
    Met de Tarabat 4S3P haal je een vliegtijd van rond de 30 minuten.

Toerental heb ik nog niet precies gemeten maar is ongeveer 1500rpm

Gr Hans

9. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Deze laatste informatie beter (ook) in een Logo-(10) draadje zetten, anders vind niemand het.

10. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    5s 8O... aiai m'n portefeuille

Dit was hun uitleg (en ik quote, allé of toch ongeveer): 4s ok - 5s -> its a beast :D
    Over het tandwiel hebben we het eigenlijk niet gehad (vergeten) maar volgens de Plettenberg katalogus kan er 21 tem 23 gebruikt worden...

30 minuten 8O That's what I'm talking about :wink: Over hoeveel mAh hebben we het hier dan?

Uhm, dit is toch een Logo 10 draadje geworden :p Wacht, zal anders voor de duidelijkheid even de titel editen

11. xanderdude

xanderdude Guest

Die orbit is niet duur ook 150 dollar op icareRC hhm misschien is een helie wel iets voor mij ;)

12. Chopperhens

Chopperhens Guest

en € 149,- hier in nederland.

Gr Hans

13. xanderdude

xanderdude Guest

Ok nog 1 offtopicje hoevaal A regelaar heeft ie ongveer nodig chopperhens met jou setup?

14. Chopperhens

Chopperhens Guest

Ik gebruik de schulze 18.46K regelaar
    Voor 6-18 cellen. voor motoren tot 46A

Gr Hans

15. Aaalie

Aaalie Guest

Hoi hoi...

erg goedkoop alternatief...

Een medemodelbouwer begint zeer geïnterresseerd te raken in een Logo 10. Echter hij had nog liggen een Jeti Phasor 30-3, "wil dat er ook in?".
    Niet geschoten, altijd mis, en dus geprobeert. De motor wordt aangedreven door een Graupner brushless control 40 amps-12 cellen max.(waarschijnlijk uit huize kontronic).
    Het toestel vliegt hier leuk mee, voor de beginner (zoals ik) plentie power, zowel op 10 cellen, als op 3s lipo's. De motor blijft koeler dan mijn eigen Hacker, en de regelaar lacht zich echt ziek (niet voelbaar warmer dan voor gebruik). 8O
    Op de motor zit een 23 tands tandwiel, en voor de zekerheid is de bec afgesloten(rode kabeltje/stekker uit de stekkerbehuizing). Met 3-s lipo's 5000 milli's tarabat (bedankt Rheli) vliegt ie zeker 20 minuten, dan stop ik voor de zekerheid (geen lipo afslag), maar zit de spanning van de akku onbelast (na afkoppelen) nog zeker op ruim 10 volt. :rolling:

Dus erg goedkoop alternatief, zeker de moeite waard...

Groetjes Aaalie

16. Aaalie

Aaalie Guest

Eeeuh, toch even op terugkomend... :oops:

Vanmiddag weer een "vlieg"poging. Heli op hoogte, net voorbij de bomen, vervolgens zakken als een baksteen. Direct reageren, vol pitch... maar met moeite (en redelijk inzakken van headspeed) het toestel vlak boven de grond tot stilstand weten te krijgen 8O .
    Met het hart in de keel, en veren in de benen (zo'n gevoel dat je zeker weet dat je nog leeft). Verstandig zijn en maar gestopt, denkende:"ik ben beginner, het zal een beginnersfout(je) zijn!!"
    Later op de avond, de wind is bijna weg, dus toch maar weer geprobeert. En idd de heli vliegt weer lekker (heel klein beetje vliegen, ben beginner). Doordat het stukken beter ging wordt je steeds moediger :oops: (overmoedig :| ) en... Nose in hoover op hoogte. Even weer wennen, met de t-rex heb ik toch meer lef, en... oeps...natuurlijk eerste keer verkeerd tegensturen. WOW... het is dan net of de zwaartekracht verdubbelt... en vanaf 20 meter hoogte vol pitch, maar toch pas halve meter boven de grond tot stilstand 8O
    (Ging net (niet) goed).

Verticale staartvin bleek achteraf kapot te zijn.

Gr. A.

17. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Ik wil niet weer een discussie beginnen over wild-vliegen. Maar vindt dit toch wel enigzins een vreemde vliegplek.
    Ik zou zeker als beginner meer ruimte tussen jezelf en de heli houden, en ook wat verder weg van het water gaan staan. Mocht de heli evt. onverwacht dichterbij komen heb je dan iets meer ruimte om uit de weg te komen.

Verder aan de foto's te zien vlieg je in een soort van "kom". Hierdoor zul je dus bij iedere matige wind uit welke richting dan ook de eerder beschreven effecten krijgen door turbulentie.
    Als het dan toch wild 'moet', zoek dan een plekkie met wat minder obstakels zodat je bij meer wind geen last krijgt van turbulentie gebieden. Een heli die constant 1 kant opgeblazen wordt vliegt makkelijker/fijner dan eentje die plotseling een willekeurig kant op wordt geduwt door turbulentie, dat kan ook verticaal naar beneden zijn.

Rick

18. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Goed, ik heb alle elektronica, op de accu na dan (trouwens: €222 voor een Thunder Power 4s4p 8000mAh, goedkoper ga ik ze niet vinden zeker?) en wil aan de inbouw beginnen.

Hier duikt al het eerste probleem op: de bijgeleverde servo-armpjes hebben geen gaatje op de, door Mikado aangegeven lengte (18mm center tot center). Is dit een probleem of gebruik ik gewoon een ander gaatje, en zo ja 't welk ( <18 of >18 ).

En waar zouden de beste plaatsen zijn voor de componenten (regelaar, gyro, ontvanger)? Iemand foto's misschien?

Met jullie hulp kan ik hem op 1 mei mss toch nog in de lucht krijgen :wink:

19. xanderdude

xanderdude Guest

Misschien dat je deze armpjes speciaal kan bestellen?

20. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Aiai, bij een test-fitting gemerkt dat die S3150 servo's te diep gaan voor de ailerons, ze raken de shaft :cry:

Ik ben toch niet de enigste met deze servo's (ik heb deze gekozen op aanraden van het forum), hoe hebben jullie ze dan gemonteerd? close-up foto's van de volledige elektronica installatie zouden een grote hulp zijn :roll:

Alsjeblieft, help :(

Deel Deze Pagina