Zoom 400 of ... Neen, toch maar een Logo 10 :wink:

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Cornholio, 9 jan 2005.

1. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Meetst voor de hand liggende oplossing: ineens de gaatjes op 20mm gebruiken, is volgens Mikado voor een 3D setup, maar zal volgens ook wel te gebruiken zijn op beginners niveau zeker...

Set-up foto's nog steeds welkom...

Oplossing: rondelletjes gebruiken (1 a 2mm dik).

Input/tips nog steeds welkom.

@xanderdude: bedankt, had er al aan gedacht om alu armpjes aan te schaffen, maar er steekt ondertussen al genoeg geld in deze heli, laten we eerst maar eens kijken of hij de lucht in geraakt...

2. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Voor de niet vlaamstaligen: rondelletjes zijn ringetjes.

En evengoed krijgen onze zuider vrienden toch nog steeds een "10 voor taal" :wink:

3. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Lol :D ben blij dat er een vertaler/tolk op het forum aanwezig is :p

Effe terug een serieuze vraag nu, die servo's, monteren met bijgeleverde rubberen ringetjes of niet. Misschien dat ze slop veroorzaken ofzo, of moet je ze gewoon gebruiken?

4. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Die rubberen-ringetjes zou ik zeker gebruiken.
    Vergeet ook de metalen busjes niet die daar weer door horen.

5. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Mooi, het laatste missende onderdeel, een batterij, zou zat. in men bezit moeten komen :D

Tarabat 5s2p 5000mAh - €90 (used/demo pack)

Dus misschien breng ik m'n heli zondag (1 mei :p ) wel mee... :wink:

Nog een vraagje betreffende dat batt. pack, moet ik nu, met zo'n hoog voltage een BEC gebruiken of is dit overbodig? Het waarom/wanneer een BEC gebruikt wordt is mij nog wat onduidelijk...

6. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    BEC staat voor Battery Eliminating Circuit

De ingebouwde BEC in de controller is over het algemeen niet voldoende om de stromen te leveren die 3 servo's, 1 digitale servo, gyro en ontvanger te voeden. Daarom heb je een externe BEC of een ontvanger accu nodig.

De servo's moeten gevoed worden met 4 tot 6 Volt. De accuspanning is vele malen hoger. Je kan hiervoor een externe bec gebruiken om de spanning te verlagen.
    Je hebt verschillende Becs:
    Lineaire bec's: goedkoop en geven geen storing af, helaas verbranden ze de rest spanning op in warmte. Deze Becs worden altijd in controllers gebruikt.
    Geschakelde becs: duurder en kunnen storingen geven. Ze zijn wel energie zuinig omdat ze de restspanning niet omzetten in warmte.

Ik had dus wel last van storing van mijn geschakelde BEC die mijn bereik halveerde 8O vlieg nu gewoon maar met een ontvanger accu.

7. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hmm, een "goede" bec is er dus niet, hebben allebei "grote" nadelen...
    En blijkbaar lukt het bij jouw dan wel zonder, je hebt het toch over je Logo hé, dus evenveel servo's ed. die gevoed moeten worden :?

Misschien is dit dan een betere oplossing: BEC van de regelaar uitschakelen en 6V receiver accuutje op ontvanger aansluiten?

Edit: net even wat opgezocht... ik herrinnerde mij iets over een Cool Flight BEC die door het oude e-heli.com als beste werd aangeprezen, een kleine quote van de home pagina:

De specs van deze bec zien er blijkbaar toch goed uit...

8. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ontvanger accu is wel het veiligste en goedkoopste. Ik vlieg er nu jammer genoeg ook mee (vlieg liever met Bec, lekker makkelijk).

Geen 6V (5 cellen) ontvanger accu nemen, maar gewoon een 4 cellen accu. De digitale staartservo kan niet goed tegen 5 cellen.

De bec van de regelaar kan je "uitschakelen" (het is meer verhinderen dat hij de rest van spanning voorziet) door de rode draad (middelste) stekker met een speld uit de stekker huls pielt. gewoon even het lipje opwippen en de draad er uit trekken en isoleren. Dan kan je hem altijd nog terug stoppen mocht je de regelaar ooit in iets anders willen gebruiken.

9. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hallo jongens...

Nog even een vraagje tussen het bouwen (!) door:

Het is mij niet echt duidelijk welke servo in welk kanaal komt... kan er iemand verheldering brengen?

Hij MOET voor zaterdag klaar zijn, zaterdag dan m'n eerste vlucht :D (allé, vlucht is mss veel gezegd :wink: )

10. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Op kanaal 1 en 2 moeten de servo's aan de linkjes op de swashplate aan de voorkant van de heli. Als deze tegengesteld bewegen moet je ze van kanaal wisselen.
    Kanaal 3 moet je regelaar.
    Kanaal 4 is de staart die moet naar de gyro (en de staart servo weer op de gyro aangesloten.)
    Kanaal 5 is de gyro gevoeligheid (rode stekkertje met gele draadje van de gyro)
    Kanaal 6 is de achterste link van de swashplate.

Programmeer een slowstart in de controller.
    Haal de bladen uit de houder en test of de motor aanslaat als je je pitch iets omhoog brengt (je hebt dus een lineaire throttle curve) Als deze pas aanslaat als je de stick helemaal naar boven hebt en dan weer iets naar beneden gaat moet je een servo reverse op kanaal 3 zetten. EERST HELI LOS VAN DE ACCU HALEN voor je dat doet. Laurens kan vertellen wat er anders kan gebeuren ;)

Stel nu een throttle hold in en je idle up normal op een throtle curve van 0% vlak. Je moet dus 2 schakelaren om halen voor de motor kan starten.

Servo's afstellen:
    De swashplate moet kantelen naar de richting die je op stuurt.
    Als eerste test je de pitch. Linker stick omhoog en omlaag halen. Gaan al de servo's omhoog? Zo nee, servo reverse op de servo zetten die niet meewerkt.
    Dan Roll naar rechts geven. kantelt de swashplate naar rechts? Zo nee servo's in kanaal 1 en 2 omwisselen en beide servo reverse activeren (of deactiveren indien deze al is geactiveerd.
    Als het goed is kantelt nu de swashplate de richting op die je op stuurt.

Staart servo. Stuur de heck naar rechts. Gaan de staart bladen nu zo staan dat ze naar rechts blazen? Zo niet servo reverse op kanaal 4.

Stel de gyro in op de zender op ongeveer 50% heading hold.

Gyro: Hou de heli in de hand en draai de staart. Werkt de gyro de staart tegen? Zo nee gyro omzetten op de gyro zelf (indien dit niet kan op de gyro, de gyro op zijn kop monteren)

Stel de limit op de gyro zo af dat de maximale uitslag van de staart pitch brug net niet de uiteindes kunnen raken. Raakt hij 1 uiteinde maar heeft hij nog ruimte bij het andere uiterste, dan moet je de lengte van de Staart servo pushrod aanpassen tot dit aan beide kanten gelijk is.

Mijn ervaring is dat de Logo 10 dan ook zonder Heading hold netjes op zijn plek blijft.

11. DidierS

DidierS Guest

Great! Deze helpt mij ook weer verder op weg zie (voor het geval er mensen zouden gedacht hebben dat ik doodgevallen was ondertussen :twisted:) Zaterdag zal waarschijnlijk nog niet lukken maar één van de komende weken volg ik je, Cornholio!

12. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    @Michel: wederom enorm bedankt voor je mooie uitleg _O_

@DidierS: ... één van de komende weken... pfft, tegen dan vlieg ik inverted :D
    Nee, geintje, ik zal al blij zijn wanneer ik deftig kan hooveren want met m'n hummie wil dat nog niet niet lukken...

13. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Als je jezelf het vliegen wilt aanleren kan je dat beter met die Hummingbird doen, veel goedkoper met crashen ;). Als je de hummingbird kan vliegen is de logo 10 daarna een eitje.

Zo heb ik het ook gedaan.

14. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Dat ben ik niet van plan, zit in een club... en DennisTheMenace is m'n leraar :D

Was trouwens net even m'n servo's aan het testen (je weet wel, in de neutrale stand aan het proberen te zetten) aan de hand van jouw uitleg, maarre, dat lijkt niet te kloppen. Ik zal waarschijnlijk wel iets verkeerd doen.

M'n zender staat in heli-mode (denk ik, er staat allezins een afbeelding van een heli in het schermpje) en ik wil hem gebruiken in mode 2 (gas/pitch links). Wanneer ik gas/pitch geef is er maar 1 servo die reageert (die in kanaal 6), vooruitachteruit (nick?) reageert enkel de servo in kanaal 2, links/rechts (roll?) is het servo op kanaal 1 die reageert. Enkel de staartservo doet wat hij moet, alhoewel ik vindt dat die een klein bereik (uitslag bedoel ik) heeft.

Wat doe ik verkeerd? Of wat moet er verder nog ingesteld worden om de zender? Ik moet de servo's goed krijgen voor ik ze deftig kan inbouwen...

15. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Je moet je zender wel configureren met een 120 graden ccpm setup ;)

Welke zender heb je?

[edit]onderschrift :oops:

FF9: MODE indrukken (2 sec)
    PARAMETER
    TYPE: HELI (SR-3) selecteren.

16. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Ik dacht al dat het zoiets was... had er echter geen flauw benul van welke mode ik dan moest nemen. Nu doet ie het idd wel :D
    Thanks!

Nu inbouwen en de links afstellen... hmm, nog redelijk veel werk :?

17. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Heb nog een vraag, bij het centreren van de servo's, zet je dan de gas/pitch knuppel in het midden? Ik veronderstel van wel, anders heb je geen negatieve pitch meer, wel?

18. Linh

Linh Guest

Dat is wel handig voor 3d vliegen..
    En dan het gas op een ander kanaal zetten.
    Gr Linh

19. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ik weet niet hoe je je logo hebt geconfigureerd. Heb je de setup voor 3D vliegen gebruikt. +/-12 graden pitch (dus met 20 mm lange servo linkjes) of heb je de setup voor normaal vliegen gebruikt -3 + 11 graden pitch?

Hoe dan ook, als je ooit van plan bent 3D te gaan vliegen is het handig je pitch curve zo te configureren dat je bij stick in het midden je pitch 0 graden is.

20. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hmm, het is blijkbaar toch allemaal niet zo simpel als ik aanvankelijk dacht... :?

Net even aan het foefelen geweest en ik moet zeggen ik wordt er zot van. Enfin, Logo staat geconfigureerd voor normal flight (niet 3d dus), alle sticks in het midden en nul trim -> servo staan nu neutraal -> servo armpjes aangebracht (mooi haaks) -> servo's ingebouwd en linkjes verbonden.
    Nu het eerste rare ding, ges/pitch links is toch mode 2 of niet? Want ik heb men zender moeten zetten op mode 1 om de pitch te kunnen bedienen met m'n linker stick? :?
    Het tweede rare ding (heli sr-3 is geselecteerd), m'n swach gedraagt zich alsof de servo linksvoor de achterste is :? Servo's van kanalen wisselen is ook geen oplossing want dan doet de swach helemaal onverklaarbare zaken.

Ik wordt er echt onnozel van... iemand een idee?

Deel Deze Pagina