Ja, daar vraag je me iets Bert. Op mijn Smit Finland na zijn al mijn modellen (min of meer) overgemotoriseerd. Maar zoals Bas al aangaf, teveel power trekt alleen maar hard aan je accu's en een groot deel van die energie wordt omgezet in warmte. In wezen heb je maar weinig vermogen nodig om een schip of boot op rompsnelheid te krijgen. Scheepsmodellen varen doorgaans harder dan hun schaalsnelheid. Op zich niet zo erg als je maar onder de rompsnelheid blijft. Felix heeft een waterlijnlengte van ongeveer 60 cm. Daar hoort een max. rompsnelheid van 3,5 km/u bij. Theoretisch (zonder slip) heb je daar maar 1.666 toeren voor nodig. Heb voor even een schroef met 35 mm spoed genomen. Reken voor het gemak een slip van 50%, dan kom je op een toerental van rond de 3.000. Als je dan een motor hebt die 5.000 toeren wil draaien dan zit je wel goed. Wel even kijken bij welk Voltage dat toerental is opgegeven. Dus is in mijn optiek een motor tussen 5.000 en 8.000 toeren bij 12 Volt snel en sterk genoeg. 7,2/12 Volt x 5.000 = 3.000. Veel simpeler kan ik het niet uitleggen.
Er is wel een formule voor. Heb ik in excel, maar krijg die hier niet geplaatst. Succes ermee! Gr. Klaas.