Ik vind het zelf doodeng het idee dat als er 1 draadje loszit dat je motor stil kan vallen.![]()
Heb het gehoord van een zeegaand schip daar was er 1 draadje los in de kast en het hele schip lag te dobberen op zee.
Oh en een catamaran met 2 baudouen ( weet nu niet zeker of ik het goed spel)
Motoren.
Die had dubbel alarm van de olie op zee en die motoren gingen gelijk uit.
Dat is een beetje een misvatting....
Er zitten in de gemiddelde scheepsdiesel minimaal 1000 onderdelen die als er wat misgaat, een stoppende motor tot gevolg hebben.
Liever een draadje los, waarvan ik weet dat als ik het weer vast zet, de boel binnen minuten weer draait, dan er werkelijk een smeerolie probleem is en er slechts een rokende puinhoop in de machinekamer overblijft waar je helemaal niks meer mee kunt dan een sleepboot bellen.
Toevallig afgelopen week nog zoiets gehad: één lullige bout M12 die afbrak, en er een redelijke puinhoop van maakte (tuimelaars kwamen los, kleppendeksel van de motor geslagen), ons dwong de noodstop te activeren, daarna een uurtje sleutelen om de betreffende cylinder buiten bedrijf te stellen, en met sterk gereduceerd vermogen door te hobbelen. Dan had ik toch echt liever een los draadje gehad....