ik heb het zwaarte punt nu zo aangepast dat het hoogte roer op de grond neutral is en net zoveel gewicht toe gevoegd zodat up en down uitslag net zo groot zijn. dit is zo toch goed?
Beste Bert, Het beste kun je eerst uitrekenen waar het zwaartepunt moet liggen. Alle top-F3A piloten doen dit ook. Een bouwdoos of bouwbeschrijving geeft altijd een zwaartepunt plaats aan die veel te ver naar voren ligt. Dit wordt gedaan om het simpele feit dat dan iedereen er makkelijk mee kan vliegen. Het zwaartepunt kun je vaak vele centimeters naar achteren verplaatsen voordat het echt kritisch wordt. Zelf bereken ik altijd de plaats van het zwaartepunt met een eigen ontwikkeld programma. Met het volgende programma dat ik op het internet vond kun je het ook goed berekenen: Aircraft Center of Gravity Calculator Succes en hopelijk brengt het jou iets.
daar ga ik even mee aan de gang kijken wat dat brengt. het verbaast me dat de motordomp in vlakke vlucht geen verandering geeft met lastwisseling. ik moet er wel bijzegen dat de uitslagen up en down steeds minder worden ik ben van 3 graden naar 1.5 graden gegaan en nog geen merkbaar verschil. de upline en downline worden wel steeds beter. morgen ga ik met 1 graad motordomp uitproberen.