zwarte olie uit uitlaat?

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
Omdat een foto meer zegt dan duizend woorden heb ik er maar een foto van getrokken.
afb679.jpg

Zo ziet mijn model eruit na 1 vluchtje van 10 minuten ,die dag was het er zelfs aangevrozen :xmas:
Ik vlieg met een irvine 6.5cc op 20% wonderolie 80% methanol,enya 3 plug en een 11*7 apc prop.
De olie ziet echt helemaal zwart,hij staat niet te arm want als ik hem 1of 2 tikjes rijker zet dan begint hij te 4takten.

Zwarte troep uit je uitlaat is meestal een teken dat er ergens metaal langs metaal gaat. Het zou kunnen gebeuren dat je uitlaat niet 100% strak tegen je motor vast zit. Door de trillingen komt er metaal slijpsel in de uitlaat met dit gevolg.
Het kan ook IN de motor zitten. Een kogellager zou een beetje los in de behuizing kunnen zitten. Hij gaat dan wat doorslippen wat deze zwarte troep ook kan veroorzaken.
Is het de uitlaat, dan met je zorgen dat je een pakking tussen de uitlaat en de motor hebt die goed past en dat de uitlaat goed stevig vast gedraaid wordt.
Komt het van binnen uit de motor dan heb je grotere problemen en moet je de motor gaan reviseren.

Ik denk dat hij toch te heet wordt.
Wat een misverstand is dat je hem wat rijker moet zetten op hete dagen zodat hij minder warm wordt en wat armer als het wat kouder wordt.
Dit is niet zo. Als het kouder is, rijker zetten omdat de motor immers door de koude lucht in verhouding meer zuurstof deeltjes binnen krijgt.
Ook vindt ik een 11x7 voor een 6.5cc motor aan de zware kant.
Probeer eens 10x7 of een 11x6.
Overigens is het de wonderolie die verbrandt, duidt dus op een te hete motor.
Bij synthetische olie heb je dit niet meer.

Op een 6.5 Irvine zetten wij meestal een 10x6, op een 7.5 een 11x7 :)

Als het metaaldeeltjes zijn, dan is het vaak heel 'zilverkleurig'.

die prop is veel te zwaar voor die motor en daardoor loopt ie veel te heet.

11x7 hoeft helemaal niet te zwaar te zijn voor een Irvine 6,5cc. Die prop wordt ook door leden bij ons op de club vaak gebruikt voor die motor.
Als het metaaldeeltjes zijn kan je zilver kleurige restanten in de uitlaat olie krijgen. Als dat zo is heb je grote problemen omdat er dan belangrijke onderdelen IN je motor kapot aan het gaan zijn. Dat kan bijvoorbeeld de krukas of kogellager zijn.
Als het aluminium is wordt het resultaat pikzwart! Vandaar dat ik de uitlaat verdacht heb. Als die niet strak genoeg tegen de cilinder aangedrukt zit kan dit heel snel optreden. Dit probleem hebben we bij ons op de club vaak genoeg gezien en heb ik zelf ook wel eens gehad. Even controleren en zoals omschreven een pakking ertussen. Als het dan over is hoef je niet verder te kijken.
Overigens verbrand de wonderolie vrijwel NIET in de motor. Dit in tegenstelling tot vele syntetische olie soorten die vaak WEL voor een deel verbranden. Daarom heb je vaak veel minder vet op je model bij gebruik van syntetische olie dan bij gebruik van wonderolie.
Voor zover ik het op de foto kan zien zit de motor goed in de openlucht dus te heet worden zal wel meevallen, hij zal zeker niet te heet worden door de vrij grote prop. Wil het zeker weten dan kan je natuurlijk altijd een iets kleinere proberen. Dat is ook heel simpel en kost hooguit een extra prop

Dat heb ik ook al een paar keer aan de hand gehad. En zoals reeds vermeld was het in de meeste gevallen dat er ergens is losstaat ( uitlaat, druknippel,een boutje hier of daar of gewoon de motor).
Ik heb het ook al gehad zonder dat ik er een verklaring voor had, maar op die dagen draaide mijn motor ongelooflijk goed en krachtig. Bij het gebruik van een resonantiepijp wil ik het ook nogal eens gemakkelijk hebben en daar weet ik de reden ook niet van. Misschien heeft er iemand een idee?

ik vloog met een 10x9 op mijn 6.5cc irvine. Lijkt mij dat de 11x7 niet perse de oorzaak zal zijn. Mijn idee is dat er idd ergens aluminium aangevreten wordt. Ik heb dit bij een andere motor wel eens gehad en toen was er een lagerkooi kapot gebroken, dus lagers vervangen (ja, allemaal en niet alleen de kapotte). Maar zo extreem heb ik het nog niet gezien trouwens

resonatiepijp:
Kan het geen oude aangekoekte troep zijn die dan uit die pijp komt??

Succes

MArk

Heb dezelfde motor met hetzelfde probleem, heb de motor al helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt (zag er vies uit) maar het heeft niets geholpen.

11*7 wordt voorgeschreven door irvine zelf en de brandstof ook,met de 11*7 draait hij volgas op de grond iets van een 10500 toeren en dat is ook goed volgens de handleiding van irvine,op de krukas zit helemaal geen speling op en de motor is ook nog maar een half jaar oud ,de uitlaat zit goed vast.
Ik ga eens een 10*6 proberen dan is er al een mogelijkheid uitgesloten.
Meylink welke prop en brandstof gebruik jij?
Ik had eerst eens tornado gebruikt en toen zag het niet zwart maar hij werdt wel abnormaal smerig.Als ik hem rijker zet dan is het minder zwart maar dan valt er niet met te vliegen want dan viertakt die de helft van de tijd in de lucht.
Is het mischien slechte wonderolie?

tnxxx

Meylink zei:
ALS PROP HEB IK 10X6 EN TORNADO BRANDSTOF
Dat is veel te klein Ik draaide hem met een 10 x 9 en 3 procent nitro.
Maar volgens mij heb je wel verschilende 6.5 cc irvine.
Want mijn broer heeft er namelijk laterook 1 gekocht en die trek maar een 11 x 6 prop.
Een irvine is wel een laag toeren motor met een hoog koppel.
Dus hart janken zal de motor niet.
Ik heb de 12 cc en de 6.5 cc gehad van irvine van de Q serie.
ik ben daar altijd erg tevreden mee geweest.
Je moet ze alleen niet over de kop jagen ik heb mijn 12 cc op een delta gehad en dat vond hij niet leuk.
Je moest heb te krap afstellen anders ging hij ook 4 takten als ik naar beneden dook daar was mijn irvine niet voor geschikt en ik denk de meeste niet.

sitting duck zei:
Ik heb de rode zoals ze nu bij hobby-inn verkocht worden.
Ik had het vorige type met rode kop.
Je zou dan toch eens een 11 x 6 kunnen proberen.
Ook moet je de dingen controleren wat hierboven staat beschreven van uitlaad los enz.

Flyman zei:
Zelfde motor, zelfde probleem
Ik snap er niets van ik heb zoveel plezier van mijn irvine's gehad.
We hadden er 5 in de familie
Ik denk dat jullie ze te rijk zetten.
Dennis van hobby in vliegt ook bij ons op de club die zij motor loopt ook perfect.
maar andere bij ons op de club hebben er ook problemen mee maar die draaien allemaal een een te kleine prop en zetten hem veel te arm.

Dag Sitting Duck,
ik heb het afgelopen jaar een .53 Irvine gekocht en de raad opgevolgd vóór ik hem liet lopen eerst de kop en het carterdelsel er eens af te halen om te kijken of de motor van binnen wel schoon was. Je wil niet weten hoe vuil hij van binnen was. Hoewel dit zeker niet de goedkoopste motoren zijn en je een goede afwerking zou mogen verwachten, is de productie toch nog dermate ruw dat veel er veel scherpe kanten met bewerkingsbramen achterblijven. Bij het spoelen met petroleum kwamen er zelfs klein metaaldeeltjes mee naar buiten. Met name de randen van de poorten in de cilinderbus waren helemaal niet afgebraamd, noch van binnen, noch van buiten. Bij het afronden lieten er dan ook vliesjes messing los die anders zeker ooit eens in de motor terecht zouden zijn gekomen. Met name de regelnaald in de carburateur wil, vanwege de geringe diameter van de doorlaten, nog wel eens achtergebleven spaantjes bevatten, die dan ook weer in de motor belanden. Al met al geen vrolijk verhaal. Voor je jouw motor weer start zou ik eens goed naar de motor kijken of er geen excessieve slijtage is opgetreden.
Succes, Aart Swolfs

Er zijn momenteel 4 irvines actief bij ons op de club.

1x 6.5cc Irvine @ 10x6 - Geen problemen
Tornado 1% Heli, en als er niks anders is Plane

1x 7.5cc Irvine @ 11x7 - Geen problemen
Tornado 1% Heli, en als er niks anders is Plane

3x 8.5cc Irvine @ 12x6 - Geen problemen
1e, M'n eigen - In de zomer 0% Hobby-in met Klotz, als dat op is Tornado 1% Heli, in de winter 5% Heli, dan start ie wat makkelijker.
2e is Gecrashed en ligt in 5 stukken, heeft altijd op 1% Heli of Plane gedraaid van Tornado, heeft 2 jaar probleemloos gedraaid. Nu ie in stukjes ligt draait ie niet echt goed meer :P :P :P
3e 1% Heli of Plane van tornado. 1x problemen met grijze troep, maar dat kwam omdat de uitlaat los zat.

Geen van de 5 motoren eerst schoon gemaakt. Gewoon ingelopen volgens de handleiding en ze lopen prima. De 6.5cc is zo'n 3 a 4 jaar oud inmiddels. Het zijn allemaal de rode met zilveren kop. We stellen ze zo af dat hij onderin precies goed staat, en boven in net een paar klikjes te rijk.

Ik ben nu zo al een tijdje aan het vliegen en ik merk toch nog altijd geen vermogen verlies hoor ,ik ga eerst eens een andere prop proberen ,eens armer ,eens rijker ,eens halve gas vliegen,ik ben bang dat als ik hem openhaal dat ik meer verkeerd doe dan goed.Waar ik ook last van heb is dat de motor ondersteboven bijna niet wil starten ,moet ik hem omdraaien en op startkist leggen.Zuig ik hem nog wat aan,ik probeer te starten en er zit niets leven in ,nog eens aanzuigen,nog eens aanzuigen,tot ik een hydraulic lock krijg (met cilinderkop naar boven) en dan kan ik hem toch aan de praat krijgen door hem naar de verkeerde kant aan te slaan. :? Dat is meestal de enige manier om hem aan de praat te krijgen.Wanneer ik hem na de laatste vlucht heb stilgelegd door zijn darmpje toe te knijpen en eraf te trekken ,dan kan ik hem zonder extra branstoftoevoer nog twee keer probleemloos aanslaan van de eerste keer(cilinder op zijn kop)

Bij ons op de club vliegt er ook nog iemand met een 8.5cc irvine zonder problemen.

Ik starte hem ook altijd achteruit, en je moet hem inderdaad verzuipen.
Ook het inlopen gebeurd vaak verkeert.
Ik spoel hem ook even door.
En daarna starten even rijk laten lopen daarna armer zetten(net tweetakten)
en als de motorwarm wordt rijk zetten en even laten lopen en dan aflaten koelen.
Dit moet je een aantal keer herhalen en steeds even warmer laten worden.
De spanning moet namelijk uit het metaal (alu) en dit gebeurd door verhitten en aflaten koelen.
En na een halve liter er door gedraaid te hebben niet te arm zetten en lekker gaan vliegen.
Zo heb ik het altijd gedaan en nooit last gehad.

Back