Zwarte Zee. 1963 Bouwverslag.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Gerrit van Schaik, 30 jun 2024.

1. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Gerrit, ziet er toch goed uit op foto. en je bent een ervaring rijker.
    commentaar geven achteraf is altijd makkelijk, maar op voorhand alle mogelijke problemen opsommen is ook niet alles.

Je schroef raam: dat is een heel moeilijke, persoonlijk zou ik straks kijken waar luchtbellen zitten en deze gewoon wegschuren.
    Daarna gewoon wat epoxy in het gat smeren en klaar. de houten romp is hier stevig genoeg van zichzelf.
    de boeg: als ik dit merk tijdens het aanbrengen knip ik gewoon het doek 2 cm van de boeg door, trek het een beetje terug los en plooi een klein stukje L en R over de boeg ( zoals je zelf ook opmerkt) daarna alles er terug overheen plooien en klaar.
    de 2de laag laat ik dan de overlapping een beetje verspringen en later als alles uitgehard is schuur je 1 laag doek gewoon weg.

Als ik nu van u was schuur ik zeker overal de luchtbellen weg en plaats daarna een volgende laag over de gehele romp rekening houden met wat je geleerd hebt van de eerste laag.
    De enkel oneffen heden die je gaat krijgen kan je straks met wat plamuur makkelijk wegkrijgen en als er op sommige kleine plekken maar 1 laag doek ligt gaat je romp niets van weten betreffende stevigheid of waterdicht zijn. Luchtbellen daarentegen zorgen later mogelijk voor scheuren in de epoxy of verflaag als je juist op dat punt er tegen tikt.

succes met het vervolg verhaal

2. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ziet er voor de eerste keer helemaal niet zo gek uit Gerrit. De loshangende einden knip je met een scherpe schaar af en eventuele bobbels snijd je met een scalpel weg. Ook bij het schroefraam het overtollige doek wegsnijden. Dan bobbels en dubbelingen wegschuren. Bij de tweede laag knip je het doek bij de stevens in de lengterichting van de kiel in en vouw je bij het tamponneren de losse einden over elkaar heen. Dat gaat makkelijker dan het natte weefsel inknippen. Net als Marc al schrijft is het niet erg dat er op plaatsen zoals bij het schroefraam wat minder doek komt. Eventueel is dat later nog te corrigeren door vanuit het schroefraam wat strookjes naar voren in te lamineren. Als je de boel straks geschuurd hebt ziet het er al veel beter uit. Succes met de 2e laag! Gr. Klaas.

3. Gerrit van Schaik

Gerrit van Schaik

Lid geworden:
    29 jun 2024
    Dank voor de reacties. Het beste is denk ik de romp laten liggen en een beetje uitharden. Als het zover is kijk wat de gebreken zijn. wat er geschuurd moet worden, maak ik vlak en de boeg en het schroefraam maak ik gereed voor de volgende behandeling. Ik denk dat ik het schroefraam apart in de epoxy zet met met een laagje doek. dan heb ik de tijd en hoef niet op de rest te letten. Voor de boeg heb ik nog een vraag. als ik doek weg schuur bij de boeg, is de kans groot dat het doek beschadigd. Dan is de sterkte van de boeg weg. De boeg is het deel van het schip wat het vaakst schade is, denk ik. Ik kan wel de boeg heel weinig van voren schuren, dan vouwt het doek er ook beter omheen. Ik kan heel weinig proberen er af te halen, zodat de boeg scherp blijft. Het wordt weer kouder en als het koud is ga ik er niet verder mee. Wordt vervolgd. Groet, Gerrit.

4. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Prima om een poosje te wachten, maar knip wel die "franje" weg terwijl het nog relatief zacht is. Ook eventuele bobbels of luchtbellen wegsnijden. Snijden of knippen is gemakkelijker en geeft veel minder stof. En zodra je verder gaat glad en dof schuren. Gr. Klaas

5. Gerrit van Schaik

Gerrit van Schaik

Lid geworden:
    29 jun 2024
    Vanmorgen de romp bekeken. Het geheel is nog plakkerig. De rok heb ik gedeeltelijk ingekort. Ik wil nog kijken wat ik er van kan gebruiken bij de 2e laag. Bij het schroefraam heb ik het overtollige materiaal weggesneden. bij de boeg heb ik nog niets gedaan omdat het te plakkerig is en ik daar wil schuren. Op de romp zelf is bijna geen luchtbel. op een paar plaatsen komt epoxy door het keperdoek heen, waardoor het een soort zakkers zijn. Ik weet niet of het de bedoeling dat het profiel van het doek over de hele romp zichtbaar is. hoe gaat dat met schuren. Wanneer ik verder ga, wil ik eerst het schroefraam apart behandelen, zodat ik mijn aandacht er bij kan houden. Als alle moeilijke dingen klaar zijn wil ik verder gaan met de romp. Eerst alles maar uit laten harden, zodat ik goed kan schuren op de zakkers die door het doek heen komen. Nog een paar foto's. het doek heeft wel de neiging om alles strak te trekken. Groet, Gerrit

Bijgevoegde bestanden:

ozy vindt dit leuk.
  6. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Gerrit, Als er één keer hars in het doek zit kun je er niet veel meer mee. Stukjes doek waar geen epoxy in zit kun je afknippen en gebruiken voor een reparatie. Doffe plekken in het weefsel worden veroorzaakt doordat er iets te weinig epoxy is opgebracht. Maar dat krijg je steeds beter in de hand. Heb je na de laatste keer nog doffe plekken, dan even schuren en wat epoxy opbrengen om een glad oppervlak te verkrijgen. Als je dat dof schuurt om te verven dan raak je het weefsel niet meer. Gr. Klaas.

7. Gerrit van Schaik

Gerrit van Schaik

Lid geworden:
    29 jun 2024
    Klaas, Wat ik van de rok afgeknipt heb gebruik ik niet meer. Het stukje wat ik laat zitten gebruik ik weer als ik verder ga. Dat zag ik bij het scheepje met de knikspant. Daar zat ook een rokje aan. De bedoeling is om het pas weg te halen als het werk met de epoxy klaar is. Hopelijk kan ik dan de randen van de romp bij de verschansing mooi afronden. Wat ik nu zie is dat een groot gedeelte van de romp mat is. Op sommige plekjes waar het glad is zijn ook meteen zakkers te zien. voor ik verder ga, wil ik eerst wat experimenteren met een stuk hout. Een plank of zo. Nu is het mat door het doek, wat komt door te weinig epoxy en daarnaast zijn zakkers door te veel epoxy. Ik moet daar nog een middenweg voor vinden. Komt goed. Groet, Gerrit.

Marc, De luchtbellen haal ik overal weg. Het valt me op de de meeste problemen ontstaan bij scherpe hoeken. Voor ik verder ga zal ik eerst goed schuren en met een mesje overtollige doek en epoxy weghalen. Dit is hoofdzakelijk bij het schroefraam. Bij de boeg was het beter geweest als ik eerst het doek over elkaar gelegd had en daarna van twee kanten strak getrokken had. Dat ga ik komende laag doen. Omdat de onderkant van de boeg scherp is, was ik bang dat er een zwak punt komt als het doek daar beschadigd is. Groet, Gerrit.

Deel Deze Pagina