zwarte zee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Brecht Mussen, 1 dec 2012.

1. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    hallo,

hier zijn de foto's van gisteren:

dit wordt de lading, er komt lood in zo kan ik hem altijd laden.
    hier zijn er al 3 (ik moet er nog maken)
    en de romp in het rood, 1 kant is mislukt van avond ga ik hem nog eens in de lak zetten.

grtn Brecht

2. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    iemand een idee hoe ik makkenlijk een steuntje maak voor het reddingsvlot???

vandaag zal er ook niet veel gebouwd worden want ik ben jarig. maar ja ik heb nog een ganse week!!!!

3. Opa klok

Opa klok

Lid geworden:
    11 jul 2012
    Brecht:new-bday:en een fijne dag:grin::music::confused::proost:
    Henk.

4. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Gefeliciteerd Brecht:new-bday:

5. marco.b

marco.b

Lid geworden:
    16 dec 2012
    gefeliciteerd

Gefeliciteerd Brecht:new-bday:

6. Koen van den Ende

Koen van den Ende

Lid geworden:
    6 jun 2011
    Gefeliciteerd brecht ;)

7. zuiderkruis

zuiderkruis

Lid geworden:
    7 sep 2008
    van harte Brecht

8. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    dank u iedereen!!!!!!!!!!!!!!

9. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    Gefeliciteert Brecht

10. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    bedankt paul ;)

eindelijk weer een kleine update.

de bankjes in het werkvlotje heb ik geplakt, nu plamuren en in de juiste kleur schilderen (welke eigenlijk????)
    ik heb het rood ook afgewerkt maar het is nogaltijd niet naar mijn zin, als mijn nonkel komt moet hij het maar doen ;)
    de gaten voor de voorste bolders op het hoogste dek zijn geboord, ik moet er nu nog 2 gieten voor het voordek waarvan 1tje staat te drogen.

er komt nog een stootrand rond.
    de gaten voor de bolders
    dit zijn ze, en nu zullen jullie denken waarvoor gaten????? nou, hiervoor dus. Raf heeft de bolder gedraaid met een steel aan zodat ik hem ook kan vastleggen via die bolders.
    en dat alles onder streng toezicht van mijn vissen ;)
    ik ben overlaatst ook nog gaan varen, er lag een "beetje" ijs ;) dus kon ik ijsbreken :)

gr Brecht

Laatst bewerkt: 23 feb 2013
  11. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Jij zegt altijd: foto's volgen nog, maar is het niet een stuk makkelijker dat je het gewoon in 1 keer doet, leest een stuk prettiger, dan heb je er een beeld bij.

(Stukje tekst hierboven is overbodig geworden, vandaag heeft Brecht de foto,s toegevoegt)

Je hebt het over een vlottje, maar de Zwarte Zee had helemaal geen vlotten:confused:

Kan je daarom ook niet helpen met de juiste kleur, als je er een foto bij had gedaan, had ik mischien kunnen uitvogelen wat je bedoelde met dat vlot.

Succes verder,

Jan

Laatst bewerkt: 24 feb 2013
  12. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011

aan het kraantje! hier lijkt het een donkere kleur maar op andere foto's van bb is het gewoon wit, is dat ook zo????

13. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Denk even na Brecht, je bouwt de geel/blauw versie, en die foto die je laat zien is in de begin periode van de ZZ.

Ik bouw ook de Geel/blauw versie, ik weet niet of je ooit eens mijn verslag van de Witte Zee bent tegen gekomen, daar staat ergens een foto van de WerkSLOEP (geen vlot!), Ik heb haar in orginele kleuren zitten. Mischien moet je even wat moeite doen, en even rustig kijken.

Jan

14. mslb Dries

mslb Dries

Lid geworden:
    13 sep 2012
    Goeie avond Brecht,

Als ik het zo lees bij je de Zwarte Zee (III) / Ierse Zee.
    Ik ben even voor je in me archief gedoken over de Ierse Zee en de reddingssloep die in de kraan hangt heeft een volledige witte romp met daar over heen een licht baby blauw zeiltje.

Groetjes Dries

15. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    bedankt Dries voor de moeite!! dat stel ik zeer op prijs!
    weet iemand hoe ik dat baby blauw zeiltje kan namaken???

16. mslb Dries

mslb Dries

Lid geworden:
    13 sep 2012
    Hallo Brecht,

Ik heb nog even verder gedoken in het archief.
    In 1933 is de stoomsleper Zwarte Zee verkocht naar Duitsland, in dat zelfde jaar is de "nieuwe" Zwarte Zee in de vaart genomen (tezien in je eigen foto). Tijdens de tweede wereldoorlog is de Zwarte Zee in beslag genomen door KM. Ze heeft het flink te verduren gehad tijdens de oorlog en heeft één keer de bodem mogen bezichtigen. Na de oorlog is ze weer terug gebracht naar de rechtmatige eigenaar die in 1948 besloot om het achterschip (en meer) te renoveren wat nu de bekendste variant is van de Zwarte Zee.
    In 1962 is ze omgedoopt tot de Ierse Zee, daarbij kreeg ze blauwe zeilen over de reddingssloepen. Al die jaren daarvoor droeg ze witte zeilen over de reddingssloepen.
    Tevens je zou een stukje stof er overheen kunnen doen wat gewoon tehalen is bij de stoffenwinkel of op de markt.

Groetjes Dries

17. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    weer super bedankt Dries!!
    altijd interessant zo de geschiedenis van een schip!
    had ik zo maar een archief ;)

op Wikipedia staat dat hij nu ook gezonken is, dat klopt toch of niet???
    (het is misschien een stomme vraag maar dat is nu eenmaal voor mijn tijd ;) )

maar voor dat stof, moet ik iets speciaal nemen voor het water of vochtigheid??? ik ken niets van stoffen :s. wat nu op de reddingsloepen zit is stijver dan gewoon stof.

gr Brecht

18. mslb Dries

mslb Dries

Lid geworden:
    13 sep 2012
    Ha die Brecht

Stomme vragen bestaan niet.
    Wikipedia gelooft eenmaal alles wat men invoert.
    Nee, 33 jaar na de eerste proefvaart van 3 oktober 1933 waar prinses Juliana bij aanwezig was is ze in 1966 verkocht aan ene Frank Rijsdijk (NL) om gesloopt temogen worden.
    Zover ik weet is dat ook gebeurt. Misschien dat de stoomsleper Zwarte Zee(II) wel op de bodem ligt maar nogmaals zover ik cq me archief gaat is die Zwarte Zee ook gewoon gesloopt in Duitsland.

Ik zelf zou het gewoon simpel houden omdat ik er niet van uit ga dat je met zwaar weer ga uitvaren. Ik denk dat je wel een stukje stof van een oud shirt kan gebruiken en als je het echt water dicht wil hebben kan je eventueel een stukje uit een boodschappen tas gebruiken.
    Weet je wat het is met het zeil, je kan het echte zeil wel gebruiken wat ze ook gebruiken aanboord maar dat is zo alle machtig zwaar. En omdat het aardig hoog boven de waterlijn hangt ben ik persoonlijk bang dat het topzwaar gaat worden en dat zou dan weer jammer wezen.
    Een mooie Zwarte Zee als een natte dweil over het water varend, daarom zou ik zeggen op mijn beurt zoek naar een licht alternatief.

Groetjes Dries

19. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    ik heb even de borstel er door gehaald (nog niet grondig ;) )

@Dries, bedankt voor de info! ze hadden ze beter laten rondvaren :(

het maakt mij niet uit dat mijn sloepje nat wordt, maar misschien gaat dat stof krimpen en weer uitzetten en zo misschien gaat scheuren :s. een stuk van een T-shirt is een goede tip!

gr Brecht

20. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Bij mijn weten is de ZZ(III) wel degelijk gezonken.... En weer boven water gehaald, in WW2 in een britse marinehaven.

Maar let even op: Je bent nu de ZZ(IV) aan het bouwen, die vanaf 1963 in de vaart was! Ander schip!

[Edit] Even opgezocht: 20 augustus 1940 is de ZZ(III) bij een Duitse luchtaanval door een bijna-treffer onder de waterlijn beschadigd geraakt en door krachtig optreden van bemanning nog net op tijd op een ondiep stuk haven gezet. Dit is later weer gerepareerd.
    Een sleper en een vissersschip die resp. achter en zijlangs de ZZ lagen zijn beide gezonken door voltreffers.
    Overigens had de ZZ(III) in oorlogstijd wel degelijk reddingsvlotten aan boord!

Laatst bewerkt: 24 feb 2013

Deel Deze Pagina