zwarte zee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Brecht Mussen, 1 dec 2012.

1. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    oké ik ben fout! het zijn nachtlichten die ik bedoel. maar ja in mijn vorige topic van mijn containerschip zijden ze dat het wel ankerlichten waren (net zoals mijn nonkel die zelf binnenschipper is)

excuuses aan iedereen:oops: nu weet ik het en zal het ook nooit meer vergeten!

2. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ach, je bent nooit te oud om te leren, ik heb ook even lekker mee zitten lezen met de lampjesdiscussie en er wat van opgestoken voor mijn eigen ZZ.

3. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    hey brecht hier heb ik nog wat foto's van mijn vaders zz.
    misschien heb je er wat aan?

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ten dele waar, Paul.

Als je op een schip (55 meter of korter) vaart mag je dat alleen doen, je kunt dan niet je toplicht vervangen onderweg (immers je bent alleen, niet veilig dus)
    En dan moet er een tweede toplicht in je mast hangen. Dan kun je die ontsteken mocht de eerste het voor gezien houden.
    Ik zei al ten dele, want waar je gelijk hebt is dat er maar eentje tegelijk mag branden.

5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Bedoel je een losse tweede of een toplicht dat dubbel is uitgevoerd.
    [​IMG]Waarbij je kan kiezen welke je aan hebt.
    (meestal de bovenste, als dan de lamp stuk gaat kan je voor nood de onderste gebruiken en daarna makkelijk de bovenste wisselen)

6. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    @Baggeraar: Bij mijn weten een los armatuur.
    Ten minste dat zie ik de meeste alleengangers doen.
    Ik weet niet uit mijn hoofd of er exacte regels voor zijn.
    Qua idee zitten we in elk geval op de zelfde lijn:
    Vervanging van het defecte exemplaar zonder dat je er in eerste instantie naar toe moet.

@Paul: Bij 55 meter of korter met enkel de schipper aan boord.
    Dan praten we dus over kastjes, kempenaars en spitsen... Het "kleine" werk.
    (en het mooiste ook... maar da's mijn mening.;))

Laatst bewerkt: 11 dec 2012
  7. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    volgens me pa staat in het regelenmenten boekje dat het niet verplicht is om 2 toplichten te hebben. ( wij hebben er ook gewoon 2 )
    maar is wel beter denk ik.

8. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Voorlopig geef ik toe dat ik niet exact omschreven zie dat het verplicht is in de situatie die ik voorstel, maar ik weet het bijna zeker.
    Het nu volgende artikel uit het BPR geeft wel aan dat je je lichten onverwijld (dus onmiddelijk) moet kunnen vervangen.
    Dat kun je dus doen door een zelfde lamp te ontsteken.

Artikel 3.06. Noodlichten
    Indien de lichten die een schip ingevolge dit reglement moet voeren niet kunnen werken, moet het schip deze onverwijld door noodlichten vervangen.

Anekdote: Schelde-Rijnkanaal net over de grens, een late avond begin dit jaar.
    Ik kan u allen melden dat je raar zit te kijken (vooral heel, heel verbaast) als je op je radarscherm kijkt en een grote met je mee bewegende echo schuin achter je ziet en dan kijk je uit het raam naar de vermeende plek achter je en je ziet alleen maar een zwart gat.

Buurman was zijn navigatieverlichting vergeten te ontsteken, foutje...
    Toch wel soort van belangrijk, die lampen...

Er zijn er dus ook nog die geen radar hebben, die zien je dus slecht en in het ergste geval te laat.
    Ik vrees dat oom agent (in tegenstelling tot ondergetekende) dat artikel over die toplichten zo oplepelt.

9. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Misschien ligt het aan mij maar nu ben ik de draadkwijt hahaha.

hier wordt in voorschrift 24a, voor een sleepboot vanaf 50m met een sleep vanaf 200m aangegeven: toplicht achtermast, 3 toplichten voormast, respectievelijk BB & SB rood/groen, wit heklicht + geel sleeplicht.

En Wikipedia verteld mij dit: Toplicht: een mastlamp met de kleur wit, schijnend van recht vooruit tot 22,5 graden naar achter aan beide zijden; grote schepen voeren vaak een extra toplicht achter op het schip.

Zoals Klaaskamstra zegt is nergens te vinden dat een 2e toplicht in de achterstemast verplicht is, maar helaas zijn er vrijwel geen foto's waarbij je de verlichting van de ZZ goed kunt zien, ook enkele foto's waarbij zij een sleep heeft lijken de toplichten uit te staan en ook het hek en sleeplicht zijn dus niet te vinden.

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Zoekresultaat, ik kan me niet voorstellen dat je er niets mee aan kunt vangen.
    De Zwarte Zee staat bijna zonder uitzondering met al haar mastwerk op de foto.
    Qua verlichting mag ze overigens niet veel verschillen van bijvoorbeeld de Holland of een dergelijk schip.
    (van de Holland heb ik tekeningen liggen, mocht je de mast willen zien, dan ga ik even voor je kijken waar ik ze heb liggen...)

(leuk weetje: De schroef in de boegschroefunit van mijn spits, is een Zwarte Zee schroefje.)

11. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Ik denk dat dat komt omdat er een binnenschip en een zeesleper worden besproken, welke onder verschillende reglementen vallen.

Het binnenschip mag een tweede toplicht achterop voeren volgens het BPR,
    De zeesleper, (ZZ is >50 meter) moet een tweede toplicht hoger en achter het eerste voeren volgens het BVA.

Toplichten zijn geen rondomschijnende lichten.

Wanneer een binnenschip, waar brecht op duidt, ergens ligplaats neemt, moet het aan de zijde van het vaarwater een rondom schijnend licht tonen,
    dit mogen er ook twee zijn, eentje op het voorschip en eentje op het achterschip.

12. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    klopt, en paul ik laat het staan kan meschien nog voor iemand anders handig zijn en mij stoort het niet.

ik heb vandaag toch nog wat proberen te doen maar dat is mislukt, ik heb rode spuitbus gehaalt voor de romp opnieuw te spuiten maar er komen telkens ribbels op en ik heb hem al ontvet maar er komen opnieuw schilfers op. ook heb ik alle verf er al vanaf gehaald maar nog steeds komen er shilfers op. iemand een idee hoe het komt???? straks eens proberen met de gewone verf maar dat geeft niet zo'n mooi resultaat.

grtn Brecht

13. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dan is de laag verf die er onder zit waarschijnlijk op terpentine basis en de spuitbus verf op thinnerbasis.
    Die is dan zo agressief dat de terpentineverf oplost.

14. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    Brecht

15. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    dat denk ik niet, het zijn toch maar hele goedkope busjes. 2.05 euro! op de bus staat op basis van acrile of zo iets.

16. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    He Brecht,

Als spuitbussen niet lukken, kan je mischien ook wat anders proberen.
    Zo heb ik mijn Witte Zee ook niet gespoten maar 2 keer met de roller bij langs gegaan, ze hebben hele kleine rollertjes, die prima zijn voor het schilderen van een modelschip.
    Uploaded with ImageShack.us

Zoals je ziet is het ook goed strak te krijgen , en het schilfert niet. en het dekt ook goed!

Jan

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    watergedragen verf :rolleyes:

krijg je schilfers of een soort van oogjes / kraters (als op de maan)

Bij schilfers kan ik me voorstellen dat als je waterverf op een oppervlak aanbrengt dat het water in de slechte ondergrond trekt en het daardoor laat opkrullen.
    Bij oogjes heb je last van siliconen vervuiling door bijvoorbeeld cockpitspray.

18. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    het zijn oogjes, ik weet niet of hij vervuilt is (hint hint MARGEL). straks eens proberen met de roller zoals Jan het zegt. ik heb mijn eerste boot ook helemaal geverft, kleine opp. gaan goed maar bij de grote krijg je strepen en toen heb ik dat ook ondenkt van die roller maar ik deed dat dan met een grote. en mijn boot was 4 kant dus alles was recht maar ik denk dat bij kleine rollerjtes het wel goed gaat.

ps. @ MARGEL toch geen bouwverslag van je jacht/vissersboot??? jammer ik wou je wel eens zien bouwen.

grtn Brecht

19. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    +

Zoals dit?

20. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    geschuurd ziet het er zo uit ja, maar het probleem is opgelost! ik heb hem juist geschuurd en dan met gewone verf geverft. ziet er echt prachtig uit!!! ook heb ik na lang na denken de deken dondergroen geverft. ik weet nog niet of het goed is of niet maar ik denk het wel.

foto's volgen!

Deel Deze Pagina