Ho Ho.... wacht heel even!! Dit hele verhaal is ontstaan omdat jij beweert dat vertikaal optimaal is voor alle zwevers vanwege de propellorverliezen als je onder een hoek klimt. Dus mijn resdart elektro vleugel met z'n 600 gram en 110W motortje hoef ik alleen maar een propellor te kiezen waarmee ik recht omhoog kan klimmen (want dat kan nu niet) en dan kom ik hoger dan ik nu haal met de huidige 9x7 op 3s500mAh accu. Dus diameter omhoog, spoed omlaag want je hebt het over gelijkblijvend vermogen, en klaar! En nu kom je ineens hiermee Dit is dus juist de basis van mijn verhaal! Voor elke zwever, met een bepaalde setup, is er een optimale klimhoek maar dat is niet altijd vertikaal! Het spreekt voor zich dat je sneller op hoogte bent als je met 10m/s recht omhoog vliegt dan wanneer je met 10m/s onder 45° omhoog vliegt. Maar mijn resdart KAN niet recht omhoog dus is dat niet efficiënter Kan ik er een motor in stoppen die hem wel recht omhoog laat gaan? Vast wel maar dat moet een grotere en zwaardere worden want het huidige motortje mag niet veel meer dan 110W verwerken en ik heb meer nodig om jouw idee van 'static thrust 2x eigen gewicht' te halen Dus voor jouw ellips met je fijne aandrijving zal recht omhoog de snelste optie zijn om met weinig motorlooptijd snel hoog te zijn. Voor mijn resdart is dat het niet en er is geen propellor op de markt waarmee ik met 110W motor en 3S500mAh accu een resdart vertikaal sneller op hoogte krijg dan onder een hoekje met de huidige setup. Hiermee zeg je dus eigenlijk "Verrek! Als ik een hele sterke aandrijving monteer kan ik sneller en steiler klimmen dan wanneer ik dat niet doe" Nou...daar ben ik het helemaal mee eens maar het is niet gezegd dat je dan het meest efficiënt bezig bent. Alleen dat he snel boven bent een een hoop plezier beleeft en DAAR gaat het om. En als je een looping maakt of in rugvlucht gaat vliegen kost dat je wel zweefduur dus dat moet je uit je vergelijking halen
mijn uitgang was, ik heb een kistje. die weegt zoveel. ik vind het fijn om ermee te vliegen. ik vind het jammer als de accu leeg is en ik moet landen (thermiek, kunstvlucht wat dan ook). zou er een manier zijn, om langer met dat kistje en gewicht, CG, te kunnen zweven. (hij klom standaard 45 graden) ja dat is er! en bovendien, stijgt die verticaal als een soort "hotliner"! (en niet meer 45 graden als optimum) (met hetzelfde motorvermogen. Ja Justus Ja.) je mag twijfelen, maar hou dat voor je. ik heb het recht om met mijn hobby zo om te gaan, als ik mijn doelen zekers bereik. verder denk ik veel na over de achtergronden. dat is alles. nog veel later, begon mij het te dagen, dat dit bij de huidige kennis, niet bekend is als een punt in de aandrijftechniek. dit is dus nieuw en ik geef er mijn naam aan! ik ben wel erkentelijk, dat ik zonder al het sparren met Justus voornamelijk zo, ook niet zo snel verder kom ermee. verder is het mijn genoeglijke hobby waar ik mezelf mee "maak" (als in, rust, recreatie)
ik spreek mezelf niet tegen, ik verfijn alle punten die langskomen tot een steeds concretere theorie. men kan perfect afleiden uit wat ik als laatste formuleerde, dat verticaal als de kist ervoor gemaakt is, het theoretisch haalbare optimum is!
Jr spreekt jezelf enorm tegen want je hebt ook altijd geroepen dst je zo langzaam mogelijk moet klimmen om de weerstand van de vleugel en de romp te minimaliseren en nu ineens is als een hotliner omhoog gaan de norm (Hotliners gaan overigens met 80m/s omhoog....niet met 12)
nee Justus (ik word nu steeds korter af), dat punt heb ik zelf al uitgebreid behandeld. we gaan van mijn HLGtje geen F5B kist maken. en van mijn mini ellipse ook niet. we gaan het langst zweven met een gegeven kistje.
overigens is het ook zo, dat als men 45 graden klimt, dat men al thermiek kan vinden. beter vinden. en, 45 graden klimmen kan ik ook altijd nog. alleen dan klim ik 0,7 keer zo snel (vario) dit lijkt zover, bijna universeel!
[QUOTE="lecraM, post: 4378885, member: 21517" je mag twijfelen, maar hou dat voor je. ik [/QUOTE] Dus jij mag dingen zeggen die ik niet geloof maar daar mag ik niets over zeggen? Ja...als je onder 45° klimt en hebt genoeg vermogen over om vertikaal te klimmen kan je inderdaad met hetzelfde vermogen vertikaald doorgaan. Maar jij zegt altijd dat als je dat vermogen niet hebt, je alleen maar een grotere vertraging hoef te plaatsen, een groter prop met minder spoed te olaatsenen dan ga je met hetzelfde vermogen harder vertikaal dan voorheen onder een hoek en dat is dus niet waar
jou blokkeren kan altijd nog. ik wil je graag vanalles laten zien maar niet als je alles afkraakt, tegenaanschopt, onderzeikt e.d. je kan er ook gewoon je voordeel mee doen. er zou nu maar iemand zo'n 1,5 meter hlgtje, met mijn voorstel motoriseren. die is er dan wel blij mee!
Nu begin je zinnig te klinken! Natuurlijk ga je onder een hoekje iets minder hard omhoog dan vertikaal (er van uitgaande dat je genoeg vermogen hebt om geen snelheid te verliezen) maar dat betekent niet dat je efficiënter bezig bent
Ik zeik je niet af, ik probeer alleen uit te leggen dat jouw praktische uitvoering van je theorie niet klopt
dat komt omdat ik alles uitfilter tot de core, in de formulatie. alle details, komen nu in het ontwerpen van de kist, voor de beoogde hoek en vlucht. bijv. F5J, is dit helemaal niet van belang
naja strikt gezien help je, het idee uit te werken. is het ondertussen fijn? nee. soort school is dit bijna
Op school kan je iets vertellen, dan wordt daar op gereageerd en krijg je te horen dat het al dan niet klopt. Dan laat je zien of het klopt met bewijs. Als je dan gelijk hebt krijg je een staande ovatie......als je geen gelijk hebt zeggen ze "goed geprobeerd, kijk er nog eens goed naar want het klopt niet" Je hebt geen bewijs geleverd alleen verkeerd geïnterpreteerde theorieën (diel in basis waar zijn trouwens) en daar reageer ik op
Maar blokkeer me maar, als je wilt dat ik niet meer reageer is dat ook goed dan zal ik stoppen met reageren
ik spreek nog met je, ik wil je nieteens blokkeren. maar er staan nu 1096 posts en wat mij betreft waren het er 50 oid. en meer van "cool ga ik ook proberen!" maar het ging zoals het is "it is what is is, toobz" het was een omweg maar we komen er zo ook, geeft niet. probeer alleen niet steeds met iets te morrelen en "let me cook"
Ik zal minder morrelen maar dan moet jij iets minder van je verhaal veranderen hoor En je moet zeker lekker door koken maar misschien moet je ook eens gaan proeven? Of te wel: prop een altis in je kist en vlieg een accu leeg met vertikale starts en daarna met starts onder een hoekje, doe eens gek en doe het met 30° 45° en 60°...ben je een lekker dagje zoet en al die logjes kan je dan mooi naast elkaar leggen
Ik heb geen moment getwijfeld aan hoe fijn jouw model presteerd met die aandrijving! Ik vind het zelf ook erg leuk als ik met een zwevertje recht omhoog kan, maar niet elk van mijn kisten kan het en dat is een bewuste keuze, maar daar gaat het hele verhaal niet om.
idd laat het verder maar, je hebt zeker bijgedragen aan eoa uitpluizen. ik kan me ook niet voorstellen dat dit voor jou fijn is zo discussieren