Dat is dom van mij, ik heb dit plaatje natuurlijk bekeken maar het kwartje is blijkbaar niet gevallen. Johannes
Eh Johannes ?.... Ik heb nooit de indruk gehad dat je dom over komt. Het maakt niet uit wanneer het kwartje valt, ALS ie maar valt. Soms zit je zo vast in een bepaalde stof dat je ff vastloopt. dat is een natuurlijk iets, dom zijn is echt wat anders hoor.
HAST Het inbouwen van de besturing in de romp vergde nog wel wat denkwerk. De romp is groot genoeg maar toch is het niet eenvoudig om de componenten uit het zicht onder te brengen. Het blijft een compromis tussen moeite en fraaiheid. Deze extra onderdelen heb ik nodig voor het bevestigen van de servo's. Zo moet het worden. Wat nog mist is de schakelaar, deze wil ik voor de twee servo's plaatsen. Voor het bedienen van de schakelaar moet het deksel verwijderd worden. Dat zal makkelijk gaan omdat het deksel met magneten vastzit. Het hoogte- en richtingsroer servo zitten met schroeven vast aan een multiplex hoeksteun. De servo's kunnen nu eenvoudig verwijderd worden indien nodig. Het servo voor de sleepkoppeling heeft ook een plek gekregen. Accu en ontvanger zitten daarboven. Indien het servo voor de sleepkoppeling uitgebouwd moet worden kan het plankje war de accu op ligt verwijderd worden. Deksel erop en de twee servo's zijn uit het zicht. Er komt nog wat triplex tegen de romp om de besturing volledig te verbergen. Johannes
Is denk ik een overbodige vraag, maar je accupakket op de foto is alleen voor het 'passen'? Mooie servo houdertjes Grt Lyckele
Strolch En bij dat schoonschuren had ik een ongelukje en nu ben ik echt terug bij af. :-? Toen ik de lindehouten liggers in stukjes brak voor de prullebak, vond ik dat best wel makkelijk gaan trouwens (niet zo makkelijk als balsa, maar toch) en het had niet zo heel veel flexibiliteit. Dus maar meteen besloten toch het authentieke grenen te gebruiken.
HAST Vandaag heb ik de bowdenkabel voor het hoogte- en richtingsroer pas gemaakt. Nu is het pendelhoogteroer aan de beurt. De onderdelen zijn helaas niet nauwkeurig gemaakt. Er zijn behoorlijke afwijkingen in de geometrie van de ribben, die moeten zo goed mogelijk nagewerkt worden. Na ja, iets meer werk dan ik had gedacht. Johannes
Vanavond bij de Gamma een balk hout gehaald voor m'n zweefvliegtuigje ... het is toch apart dat antik bauen.
HAST De achterlijst van het pendel hoogteroer moet worden gebogen. Volgens tekening moet de grenen achterlijst met een doorsnede van 2 x 7 mm gelamineerd worden. Dat is eenvoudig te realiseren door de lijst in het booggedeelde van twee zaagsneden te voorzien. Maar ik heb de lijst gebogen met de strijkbout omdat het minder werk is. Misschien ben ik de kritisch maar de freesdelen van het hoogteroer zijn niet goed passend. De gaten voor de buisjes waarmee het hoogteroer vast zit zijn reeds geboord maar totaal niet in de juiste lijn. De afwijking is ca. 2 mm. Het is natuurlijk allemaal op de lossen maar wel irritant. Dit bouwpakket is gemaakt voor de gevorderde modelbouwer. Johannes
Het is eigenlijk een behoorlijk fragiele konstruktie als ik dat stabilo zo zie... of wordt het ingedekt?
Johannes, kunnen er mischien maatverschillen zijn opgetreden door het vele malen kopieeren van de tekening, als men niet steeds 1 vaste tekening gebruikt om te kopieren, maar ook kopieen om te kopieeren kunnen er verschillen optreden
Kan het zijn dat de hartlijn op tekening die door de twee stabilohelften lopt een lichte kromming vertoont???? Kopieeren zoals dat vroeger werd gedaan door middel van een lens kan in de uiterste hoeken van de lens een kromming geven, met name bij groothoeklenzen werd dit effect sterker. Als jou stabilo in totaal +/- 60 cm is valt een totale kromming van 2 mm in de lijn met het blote oog niet op
Nico, nu snap ik wat je bedoeld. Het zat zo, de gaten voor de buisjes hadden een diameter van 2 mm. Deze heb ik vergroot naar 3 mm in de juiste positie. De grootste afwijking had de tussenrib die je nog niet hebt gezien. De foto daarvan komt zo direct in het draadje. Dan zal je zien dat het gat behoorlijk ovaal is gemaakt zodat de messingbuis geplaatst kan worden. Johannes
HAST @Bart, het pendelhoogteroer wordt niet ingedekt maar bespannen met een polyestervlies. Dit vlies moet voor de torsiestijfheid zorgen. Voor mij is deze bouwwijze ook nieuw, maar ben eerlijk gezegd positief verrast hoe sterk alles aanvoelt. Ik ben balsahout gewent en nu stoei ik met grenen latjes en berkentriplex. Na ja,.....er gaat een wereld voor mij open. Hout is nog steeds het best geoptimaliseerde composiet materiaal op aarde! Inmiddels zijn de tussenribben ook verlijmd. Dit geeft toch nog wat extra stevigheid samen met de triplex boogstukken. Twee messing buizen met een binnendiameter van 2 mm worden nog in de eerste twee ribben gelijmd. Het gewicht valt mij niet tegen. Er komen nog wel twee messing buisjes van 3,8 gram in het pendelroer gelijmd. Daarna nog wat schuren (afslanken) en als laatste bespannen met het vlies. Spanlak overheen,...en ik ben benieuwd naar het uiteindelijke gewicht. Johannes