HAST Een van de laatste werkzaamheden aan de romp is het aanbrengen van een stuk indekking. Deze indekking krijgt later een kleur en de rest wordt naturel doorschijnend. Voor het verlijmen van het 0,6 mm triplex wik ik graag (voor mij) wat nieuws proberen. Met een strijkbout het triplex aanbrengen wat met witte houtlijm is ingesmeerd. Voor mijn is dit nu een mooi oefenwerkstuk,..... niet te groot of te complex. Zo komt het eruit te zien. Deze indekking moet extra sterkte geven aan de constructie en het is ook een bescherming bij het landen. Johannes
Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen, positief of negatief. Ik wil mogelijk de indekking van mijn Ka-7 vleugel zo doen. Ook voor mij is deze procedure nieuw.
Misschien is het een afwijking van mij maar bij elk nieuw bouwproject wil ik minimaal één voor mij nieuwe techniek uitproberen. Dat doe ik al mijn hele leven lang. Het komt vooral door interesse en nieuwsgierigheid. Door op deze manier het triplex aan te brengen verwacht ik een aantal voordelen. De hitte zal ervoor zorgen dat het triplex spanningsvrij het oppervlaktecontour aanneemt. Verder wordt door de hitte het oppervlak enigszins verhard en daardoor minder kwetsbaar. Ik ga natuurlijk eerst wat proefjes doen en daarna pas de HAST romp indekken. Dat gaat pas volgende week gebeuren omdat nu andere werkzaamheden op mij wachten. Johannes
Johannes, ik zit net het lijmverhaal nog eens door te lezen en kan er geen antwoord op mijn vraag vinden: hoe lang moet de verbinding worden geklemd? Hoe lang moet ik de lijmverbinding geklemd laten zitten voor ik weer verder kan werken (dus niet meteen vol belasten, alleen uit de klemmen halen). Ik kan me voorstellen dat na een bepaalde tijd de lijm nog niet volledig is uitgehard, maar het klemmen de verbinding niet verder meer verstevigt.
Witte houtlijm De perstijd is afhankelijk van het houtsoort, zuigkracht en natuurlijk van de houtvochtigheid. Vochtig hout heeft een langere perstijd nodig dan droog hout. Zuigkrachtig hout heeft een kortere perstijd nodig. Verder heeft de omgevingstemperatuur en vooral luchtstromingen zoals tocht behoorlijke invloed op de perstijd. Hoge temperatuur en tocht verkorten de perstijd aanzienlijk. De lijmfabrikant geeft meestal een advies perstijd op. Maar let op, deze tijden zijn gepasseerd op werkstukken die spanningsvrij en passend verlijmt worden. Heb je spanningen in het materiaal gebracht door het klemmen dan heb je een langere perstijd nodig. De uiteindelijke sterkte van de lijmverbinding is pas over 24 uur bereikt. Ik gebruik een standaard witte houtlijm, geen sneldrogend type want daarvoor ben ik de langzaam met het verwerken. Naar ca. 15 minuten haal ik de klemmen meestal eraf om verder te werken. De persdruk is vooral belangrijk om de lijm in de houtporiën te drukken. Soms heb je werkstukken die moeilijk te persen zijn vanwege hun geometrie en afmetingen. Het lukt dan niet om overal druk op het werkstuk te krijgen. Maar door kloppen kan je de lijm alsnog in de houtporiën krijgen. Dat moet natuurlijk wel met beleid zodat je niet de lijm eruit slaat. Maar het is een prima oplossing. Johannes
Johannes, dank voor dit antwoord. Ik hou meestal een half uur aan, dat is dus ruim voldoende. Goed om te weten.
HAST Ik kon niet wachten en heb zonet de triplex rompindekking vastgelijmd met behulp van de strijkbout. Eerst was ik van plan om een proefwerkstuk te maken. Maar ik heb me bedacht en ben direct aan de HAST begonnen. Eerst witte houtlijm op de romp aangebracht, niet te zuinig maar ook niet overdreven veel. De triplex plaat meteen op de romp uitgericht en met een klem vastgezet zodat deze niet meer kon verschuiven. Met de strijkbout op de hoogste stand het triplex stukje voor stukje vastgestreken. Sissend kwam de lijm in kleine belletjes onder het triplex eruit. Met een katoenen doek het triplex vast gewreven tot het hout iets afkoelde. En zo, langzaam stuk voor stuk afgewerkt. Dat ging allemaal veel makkelijker dan ik eerst dacht. Morgen kan ik pas beoordelen of de lijmverbinding aan mijn verwachtingen voldoet. Wel is duidelijk geworden dat veel hitte nodig is, dus met een standaard foliestrijkbout zal het niet lukken. Ik heb wel eens gelezen dat je de houtlijm eerst moet laten drogen en dan pas beginnen met vaststrijken. Dat lijkt mij niet optimaal. Wat ik wil bereiken is dat de lijm ook in de houtporiën wordt geperst. En dat gaat niet lukken als de lijm reeds gedroogd is. Witte houtlijm is een thermoplast en kan natuurlijk door hitte weer worden gesmolten maar deze smelt is niet zo dun vloeibaar om nog in de houtporiën te kunnen drukken. Ik ben zeer tevreden over deze techniek en weet nu zeker dat in de toekomst mijn houtbouwmodellen vaker worden gestreken. Johannes
Jij doet het inderdaad anders. Tot nu toe las ik ervaringen van mensen die de lijm eersts laten drogen 'tot hij glazig is', en dan pas strijken. Wat is het voordeel van strijken bij jouw methode boven conventioneel lijmen? Dat het hout meteen vastzit en niet geklemd hoeft te worden? Betere hechting? Hoe dik is het hout dat je hebt opgebracht? Ik ga later met 0,4mm triplex bekleden, zal dat misschien wel lukken met een foliebout in de heetste stand?
Raymond, de lijm eerst laten drogen tot hij glazig is heb ik ook gelezen. Maar zoals ik al eerder heb geschreven moet de lijm daarna worden gesmolten door de hitte wat prima lukt, maar deze smelt is niet zo dun vloeibaar zodat ze diep in de houtporiën kan doordringen. Daarom verwacht ik dat deze volgorde een minder sterke lijmverbinding oplevert. Natuurlijk zullen de onderdelen vastzitten maar ik ga wel voor de optimale verbinding. In de toekomst ga ik nog gericht onderzoek doen en de verschillende methodes testen. Zo ook met balsa en triplex in verschillende diktes. Het is zeker de moeite waard want de eerste test was zeer bemoedigend. Voor deze methode heb ik gekozen omdat het klemmen van deze indekking niet eenvoudig is. De buitenranden zijn wel te klemmen maar op een aantal plaatsen was het moeilijk gewest om het werkstuk strak tegen de ondergrond te persen. Het was nooit gelukt om de indekking strak tegen de romp te klemmen. De indekking van mijn HAST is 0,6 mm dik triplex. Met de foliebout heb ik het niet geprobeerd is misschien wel de moeite waard om mee te experimenteren. Johannes
HAST Vandaag heb ik de lijmverbinding van de triplex rompindekking bekeken en getest op sterkte. Wat mij als eerste opviel was dat het triplex niet zo strak op de romp zat als gisteren. Op zich is dat logisch omdat de lijm die naar buiten werd geperst tijdens het afkoelen en uitharden krimpt. De sterkte van de lijmverbinding is boven verwachting goed. Deze methode is absoluut geschikt voor het aanbrengen van dun triplex op houten constructies. Hiermee ga ik verder experimenteren, het is zeker de moeite waard. Niet dat ik nu alles met behulp van de strijkbout in elkaar ga lijmen, nee absoluut niet! Het is een methode naast vele andere, .....dus ik heb nu meer keuze. De romp is af, alles werkt en nu kan ik eindelijk aan de vleugels beginnen. Dat wordt nog een hele klus. Eerst de onderdelen verzamelen en dan alles uitzoeken. Even geduld want dat gaat nog een tijd duren.................. Johannes
Ik vind de romp mooier, sierlijker geworden met die triplex plaat er op. Weet nu eindelijk waar het Nike logo vandaan komt...
Daar moest ik ook al aan denken. Eigenlijk een heel ouderwets logo dus. Die romp ziet er prachtig uit zo, Johannes! Heb je een schoorsteenmantel thuis?
Ik verbaas me altijd over je opgeruimde werkplek, Johannes. Of neem je 'm stiekem mee naar een schone ruimte om plaatjes te schieten? Max.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn hobbyruimte vrij groot is. Ook zijn er genoeg opbergkasten en laden. Voor alles heb ik een vaste plek en dat maakt het leven een stuk aangenamer. Het vergt wel discipline om de gereedschappen naar gebruik steeds terug te zetten. Maar een keer aan gewend werkt het veel plezieriger. Wat ik nu ook doe is, één project tegelijk op de werktafels leggen. Ik ben natuurlijk aan meerdere projecten begonnen maar deze moeten nu keurig in het wandrek wachten tot ze aan de beurt zijn. Vroeger had ik soms wel twee of drie projecten op de werktafel liggen dat was erg frustrerend, want voor het gevoel schiet het niet op. Nu heb ik voor gekozen om project voor project af te ronden. Daarnaast heb ik nog af en toe wat reparatie of onderhoud werkzaamheden en daarvoor is een aparte tafel beschikbaar. Johannes
HAST De onderdelen voor de vleugels heb ik verzameld en bekeken. Grenenhouten latjes zitten er genoeg bij, geen flauw idee waar deze allemaal moeten komen. (beter teveel dan te weinig) Even studeren hoe de vleugels zijn opgebouwd, wel goed opletten want de aanvullende tekeningen (A3) zijn erg summiere. De twee vleugels moeten op een helling met dubbele knik gebouwd worden. Dat is niet moeilijk maar wel extra werk. Na ja, de gefreesde onderdelen moeten eerst ook nog stuk voor stuk worden afgebraamd. De achterlijst is van grenenhout en moet nog conisch gemaakt worden. Dat wordt een klusje voor de cirkelzaag. Het kan wel even duren voordat deze klussen geklaard zijn en ik eindelijk aan de vleugels kan beginnen. Johannes
Je achterstand inhalen wordt geen eenvoudige opgave. Maar ik weet dat je goed bezig bent en uiteindelijk zullen die zwei Antik Segler hun rondjes in het luchtruim draaien. Johannes