Wonderbaarlijk toch dat drie van die spantjes het hele vleugel-buigmoment kunnen opnemen. Ik denk niet dat je met deze kist een forse lopping moet vliegen ... Verder slechts lovende woorden over de bouwwijze en documentatie. Schitterend! Dirk.
Inderdaad, maar als er iets stuk gaat is het niet die "Holmbrücke" maar zijn het de tongen die buiten de romp steken, of de vleugels. Het zijn niet alleen de drie spantjes boven op de romp die de buigmomenten moeten opvangen. Wat je op deze foto niet ziet zijn de versterkingen onder de tongen. Deze extra versterkingen zijn niet volgens tekening maar ik heb ze aangebracht voor extra veiligheid. Voor kunstvlucht is deze constructie niet geschikt. De grootste belastingen zullen tijdens een lierstart optreden en bij het afdalen in sterke thermiek. De lierstart kan ik zelf regelen maar de sterkte van een thermiek niet, na ja niet gaan vliegen op een dag met super thermiek. Dus theoretisch gezien kan ik veilig me vliegen. Het wordt dus een kwestie van discipline wil ik de HAST lang heel houden. Hoe dan ook, de HAST is bedoeld voor pure ontspanning en genieten daarom zal ik alleen bij rustig weer me vliegen. Voor de onstuimige dagen heb ik genoeg andere toestellen om mij uit te leven. Johannes
Strolch Ik ben nog niet zo ver als Johannes maar heb nu ook een moment van genieten. Ik vind het heel apart hoe grenen latten en triplex zo'n haast anatomische vorm oplevert. Na mijn valse start (romp te smal afgetekend op de bouwplank), heb ik geen lindehout meer gebruikt. Alles is nu grenen, triplex en vurenhout neusblok. Ik had het lindehout neusblok nog even bewaard en het verschil in gewicht bleek maar een fractie te zijn. Het gewicht tot zover is 215 gram en alles voelt heel stevig. Nu verder met de ondiepe goot voor accu, ontvanger, servo's.
En jij niet alleen. (hier zit er nog 1) Ik vind de Strolch een bijzondere verschijning. Dat je deze vanaf tekening bouwt mag nog wel eens het vermelden waard zijn.
Het is zeker veel werk al de spanten en ribben met de hand te maken. Maar op het moment dat je met de Strolch rondjes draait bij een lichte bries aan de helling, ben je al het gezwoeg weer vergeten! Openingspost, ....Het op authentieke wijze bouwen van een "Antikmodell" is een genot voor de modelbouwer ... Prachtig werk Henri! Johannes
Bouwen neem je de tijd voor ,dat is het voorspel. Het vliegen is de daad . het biertje na afloop van een goede dag is het naspel.
Hahaha, nog ff dan krijgen we nog een ander probleem erbij... ''vliegtuignijd'' Goed, terug naar de Strolch en de Hast.
HAST Met het einde in zicht wil ik mijn Antiek zwever niet overhaast afraffelen. Ik neem alle tijd voor het schuren van de onderdelen. Het is veel werk maar geeft mij wel voldoening. Tot nu doe was ik balsahout constructies gewend om te schuren. Door schade en schande weet ik dat elk foutje tijdens het schuren van balsahout direct wordt afgestraft. Balsahout is een zacht materiaal, even niet opletten en er is meer materiaal weg dan de bedoeling was. De combinatie triplex grenenhout is een stuk vergevingsgezinder. Even te enthousiast het schuurblok over het werkstuk halen wordt niet meteen afgestraft. Nog even en dan is de HAST gereed voor het bespannen, voor mij een nieuw avontuur! Johannes