Aangezien de jongen in de bovenste foto een Königsberger Hitlerjunge is, zaten de meiden toen waarschijnlijk niet alleen te handwerken, maar bij de Bund Deutscher Mädel... "Ze kregen scholing tot huisvrouw en werden voorbereid op het baren en moederschap van (veel) kinderen..." hoe je je op die leeftijd voorbereid op het baren... Zonder gekheid, hele mooie historische foto`s Henri, en de leraar heeft een Strolch ter inspectie! Groeten, Ramses
Een goeie zaak dat men zich tegenwoordig niet bij een politieke organisatie moet aansluiten om vliegtuigjes te bouwen.
Strolch Het doosje voor accu, ontvanger, servo's, zit er in. Het was niet zo maar even gedaan. De eerste ging mis en moest ik wegbreken en de romp schoon schuren. De tweede brak bij het buigen. De derde werd het wel. Een geïmproviseerd schuurblokje voor iedere klus ... even de uitsparingen in de spantjes goed gelijk schuren. Het 0,6 mm triplex voor het doosje op een latje getaped, nat gekwast met gekookt water, lijmklem erop, triplex zachtjes omhoog buigen, latjes en bakstenen ertegen ... en dan maar geleidelijk de bakstenen aanschuiven. Je kan het triplex zo niet verhitten met een strijkbout, maar met een föhn ertegenaan wordt het ook goed heet. Spantjes op het doosje afgetekend, gleuven gemaakt en dan moet 'ie er in. Het latje zit er weer op om het tegen de spantjes aan te kunnen drukken. In het neusblok is een gleuf gedremeld, waar de lip aan de voorzijde van het doosje in steekt. De flappen één voor één tegen de rompliggers gelijmd/geklemd en dan alleen nog de flappen afsnijden. En dit was het idee ... een miniem doosje voor de apparatuur en maximale doorkijk als bij de vrije vlucht versie van toen. De buitenzijde van de constructie, waar de bespanning op komt, is authentiek ... geen extra plaatjes triplex. En omdat het rond gebogen is, zal het doosje ook al is het zichtbaar door de bespanning, geen scherp contour hebben.
Ik heb een tijdje de voortgang niet kunnen volgen en lag dus een paar weken achter En als dan ziet hoe alles weer gevorderd is sta je toch weer versteld, prachtige werkstukken waarvan ik hoop ze snel op het veld te kunnen aanschouwen En leuk om zo eens een huwlijk mee te maken, het is anders maar het blijft toch een feest
Strolch De beplanking voor onder de vleugel is aangebracht, het deksel gemaakt en het neusblok is in vorm geschuurd. Zo'n hardhouten neusblok in vorm schuren is hard werken! Het stukje neusblok boven de rompliggers heb ik wat naar achteren doorgetrokken ... het deksel heeft een lip die daaronder steekt. Het deksel is ietsiepietsie krom geworden, het staat aan het eind wat omhoog, maar dat is wel mooi, want dan zit het straks goed strak tegen de romp. Ik vond het mooier om latjes langs de rand van het deksel te maken. Dat maakte het wel wat bewerkelijker. Het deksel is met rechthoekige schotjes gebouwd en daarna in vorm geschuurd. Af en toe was ik bang dat ik dat ging verknoeien ... maar nee! Het ging goed. Ik heb zojuist nog even het geheel nageschuurd. Eerst die spantjes die wat buiten de liggers uitstaken, gelijk geschuurd met een schuurlatje met tape over de zijranden. Dan een groot vlak schuurblok erover en dan alle scherpe randjes gezoet (lichtjes afgerond) met een schuurspons. Wel zo prettig voor de bespanning straks. Het gewicht tot zover is 243 gram. En dan nu de staartvlakken en het pendelhuis.
Ziet er netjes uit Henri! Je hebt alle scherpe randjes met een schuurspons lichtjes afgerond. Wat voor een schuurspons gebruik jij daarvoor? Bij mijn HAST heb ik alle randjes met een fijn schuurpapier afgerond. Maar de scherpe randjes bewerken met een schuurspons ga ik zeker proberen. Bedankt voor de tip! Johannes
Vraagje Ik zit even na te denken over kielvlak, roer en scharnieren ... Ik ga CA scharnieren gebruiken, omdat die subtieler zijn en beter bij het antieke karakter passen. Kielvlak- en roer-lijst worden 5 mm brede latjes. Ik dacht de scharnieren een slag te draaien en er een stuk af te snijden, zodat ik langere, 1 cm brede scharnieren heb. Zal dat genoeg lijmoppervlak zijn en stevig zitten? En moet je een spleet laten zitten tussen kielvlak en roer om het scharnier goed te laten buigen? Zo ja, hoe groot?
een vraag over het verlengen van liggers, specifiek hoofdligger. Je lijmt ze het best met een afschuining waarvan de lengte 10 maal (minimaal) is van de dikte van de ligger, als ik het goed begrepen heb. Maakt het nu nog uit, of ik de las horizontaal of verticaal plaats? Persoonlijk zou ik zeggen, verticaal, maar wat denken de specialisten? gr, Nico
Hoi Nico, Bij vleugelliggers maak ik de las altijd horizontaal mits de ligger een rechthoekig doorsnede heeft en plat op de ribben komt te liggen. Er zijn ook vleugelconstructies waarbij de rechthoekige liggers 90 graden gekanteld zijn aangebracht. Dan plaats ik de las wel verticaal. Ja, waarom ik dat zo doe? Omdat bij kwartiers gezaagde latjes meerdere jaarringen zich in het lijmvlak van de lasverbinding bevinden. Theoretisch gezien heb je daardoor een sterkere lijmverbinding. De afpelbelasting van de lasverbinding bij een vleugel hoofdligger is te verwaarlozen klein, omdat de buigradius bij een belaste vleugel zeer groot is. Johannes
Nog een belangrijk argument om een lasverbinding te maken zoals op de foto is te zien heeft te maken met materiaalverlies. Johannes
Bij een vierkante ligger kijk ik naar de richting van de jaarringen en zorg ervoor dat beide latjes ten opzichte van elkaar georiënteerd zijn. Dus dat de jaarringen van beide latjes zo goed mogelijk gelijk lopen. Maar ook bij deze liggers zou ik de las horizontaal leggen. Komt nog een wepping tegenaan gelijmd dan vergroot dat mijn lijmoppervlak. Johannes
HAST Om de bespanning makkelijker te kunnen aanbrengen ben ik van het oorspronkelijk ontwerp afgeweken en heb diverse extra triplex plaatjes en latjes aangebracht. Het grootste probleem verwachte ik bij de romp- vleugelovergang. Hier heb ik nu door de extra triplex plaatjes en houten latjes voldoende oppervlak gecreëerd voor het vastlijmen van de bespanning. Volgens tekening moet de hoogstarthaak met binddraad aan de kiel - lat worden vastgemaakt. Maar ik heb gekozen voor een schroefhaak en heb daarvoor een lindenhout blokje op deze plek gelijmd. dit maakt het bespannen weer eenvoudiger omdat de haak achteraf kan worden aangebracht. Het aanbrengen van het CA scharnier was best wel een uitdaging. Daarvoor moest ik eerst door triplex en grenenhout zagen. Achteraf gezien niet zo slim omdat het erg moeilijk is recht doorheen te zagen. Je hebt maar één kans!!! De oplossing van Henri is absoluut slimmer. Uiteindelijk is het toch nog gelukt maar deze klus was wel tijdrovend. Maar nu ben ik eindelijk zover om te kunnen bespannen, ......spannend! Johannes
Om het richtingsroer soepel de kunnen bewegen is het zeker noodzakelijk om een spleet te houden. De grote van de spleet is afhankelijk van de vormtolerantie van kielvlak en richtingsroer. Zoals je misschien hebt gezien gebruik ik ook CA scharnieren. Ik ga als volgt te werk. Eerst schuif ik de CA scharnieren in het kielvlak en lijm ze vast met Secondelijm. Daarna het richtingsroer aanbrengen en het naar links en rechts bewegen tot een stukje over de maximale roeruitslag. Nu zie je de grootte van de spleet die is ontstaan. Johannes