Mooi hoor Johannes, kijk nu al reikhalzend uit naar het vliegbeeld! Vroeg me even af hoe je tekst en swooshes gaat aanbrengen, maar vooral de tekst. Sjablonen? Wat ik nog wel eens gedaan heb, in dit geval om tekst op een muur te krijgen, is een beamer gebruiken. Goed opstellen en met potlood de tekst overgetekend, daarna verven. Ging erg gemakkelijk. Succes met de afbouw, het is Hast zover dat ze kan vliegen! Groet, Jacob
Ik maak A4 bestandjes voor Johannes. Als hij die dan op stevig papier uitprint, de letter eruit knipt en als sjabloon over de vleugel legt, kan hij het zo met krijtje of potlood aftekenen, toch? En dan met de hand inkleuren/schilderen = authentiek.
Henri, ik heb een plotter met een ca. 80 cm brede papierrol. Dus als het kan de tekst niet opsplitsen in A4 plaatjes. Johannes
Kun je daar niet van die roterende volg-mesjes in kwijt? Dan kun je in één klap je spuit-/schildersjabloon uitsnijden ... Dirk
Nee, het is een thermische inkjet machine. Ik heb nog wel een Roland A3 pen plotter waar meshouders in kunnen. Maar deze plotter heb ik niet meer aangesloten en is gratis beschikbaar voor privégebruik. Dus wie interesse heeft kan mij een pb sturen. Johannes
Ik heb 2 mm alu buis gekocht. Het is een teer buisje, dus die glasvezelstok kern is echt wel nodig, maar de dikte die erin past had de vliegerwinkel niet op voorraad. Ik probeer morgen 2 mm pitriet te kopen en anders 1,5 mm lasdraad.
Ik vraag me trouwens af ... die glasvezelstok is wel te buigen, maar het wil wel terug en dat gaat dat alu buisje waarschijnlijk niet tegen houden. Pitriet lijkt me nu het beste idee, ook makkelijker. Lasdraad is inderdaad ruim twee keer zwaarder als de 3 mm alu buis.
Wat je wel krijgt met deze belettering - ik ga er van uit dat de bespanning min of meer transparant is. Dan zie je in de lucht alleen de onderste 2/3 van de letters, vanwege de vleugel indekking.
Hoi Henry Je kan ook losse koolstofdraden nemen, deze met 24u epoxy doordrenken, en dan dubbelgevouwen om een trekdraadje heen het aluminium buisje intrekken, door de 24u epoxy heb je evengoed nog mooi de tijd om het buisje in model te buigen, het in model buigen kan je misschien ook al van te voren doen. Dit idee heb ik eens gezien van Piet van Paassen die op deze wijze een op maat gemaakte koolstofpen van 14mm in een electrapijp had gemaakt voor zijn zwever succes groeten Nico
HAST Inmiddels heb ik enige ervaring opgedaan met het bespannen van het pendelroer en de romp. Dit komt nu goed van pas want het bespannen van de vleugels moet goed gebeuren. Het snijden van het vlies met het rolmes gaat buitengewoon goed en snel. Door de dubbele knik in de vleugel moet de bekleding in zes stukken worden geknipt. Eerst het middenstuk van onderkant vleugel bekleden. Het vlies is ruim gesneden over neus- en achterlijst. Dit werkt erg prettig. Het verbaast mij telkens weer hoe mooi het vlies zich vastzuigt op de ondergrond. Met een scherp mes het restmateriaal van de achterlijst verwijderen. Dit gaat natuurlijk erg makkelijk omdat de lijst werkt als een liniaal. Met een balsahout achterlijst zou dat al een stuk moeilijker worden. Bij de neuslijst is het al wat moeilijker omdat er nog extra materiaal moet blijven staan wat dan over de neuslijst wordt geplakt. Maar met wat beleid is dat geen probleem. Mijn vinger gebruik ik als aanslag en glijd ermee langs de neuslijst. De overlap wordt nu op de neuslijst vastgeplakt. Voor het aanbrengen van de bespanning op de bovenkant is het noodzakelijk dat de contactvlakken voorzien zijn van kleeflak. Omdat het vlies van de vleugel onderkant over de neuslijst is geplakt mis ik nu de kleeflaag voor de bovenkant bespanning. Dus neuslijst even insmeren met kleeflak. Johannes
Inderdaad. Kan natuurlijk ook met spanlak en UHU hart, maar omdat ik ben begonnen met porienvuller ga ik zo verder. Johannes
Prachtige tutorial. De uitgewerkte schets voor de belettering van Henry is eveneens prachtig geworden!